• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4871 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳ اسفند

برادر وزير كابينه ترامپ و يكي از تامين‌كنندگان اصلي مالي رييس‌جمهور پيشين در نقض تحريم تسليحاتي ليبي نقش داشتند

اريك پرينس؛ تاجر تروريسم

محمدحسين لطف‌الهي

 

دولت ترامپ در طول 4 سال گذشته با استفاده از بهانه‌اي به نام تروريسم و تامين مالي آن، تحريم‌هاي زيادي را عليه كشورهاي مختلف از جمله ايران اعمال كرد و مدعي بود توانسته عملكردي موفق در حوزه مقابله با خطر تروريسم در جهان داشته باشد اما اكنون تحقيقات بازرسان سازمان ملل متحد نشان مي‌دهد يكي از بزرگ‌ترين حاميان رييس‌جمهور پيشين امريكا در تامين سلاح و تجهيزات براي شبه نظاميان ليبي كه عليه دولت قانوني اين كشور فعاليت مي‌كنند، نقش داشته است. 
براساس گزارش محرمانه بازرسان سازمان ملل كه نسخه‌اي از آن روز پنجشنبه به شوراي امنيت ارسال شده، اريك پرينس رييس سابق شركت امنيتي بلك‌واتر كه دوست و حامي مالي ترامپ نيز محسوب مي‌شود با تشكيل يك تيم از مزدوران خارجي در اوج نبردهاي سال 2019 با ارسال پرنده‌هاي بي‌سرنشين، ابزارهاي جنگ سايبري و قايق‌هاي مسلح به نيروهاي تحت امر خليفه حفتر در شرق ليبي ياري رسانده است. در چارچوب اين عمليات كه نزديك به 80 ميليون دلار هزينه در پي داشته، مزدوران استخدام شده قصد داشتند تا گروهي براي تعقيب و ترور فرماندهان ارشد نظاميان حامي دولت قانوني ليبي تشكيل دهند.
نام اريك پرينس، عضو سابق نيروي دريايي امريكا و برادر وزير آموزش و پرورش دولت ترامپ پيش از نيز در سال 2007 زماني كه 4 عضو شركت بلك‌واتر اقدام به كشتار 17 غيرنظامي عراقي كردند به عنوان نمادي از جنايتكاران جنگي وابسته به بخش خصوصي در امريكا بر سر زبان‌ها افتاده بود. در دهه گذشته او تلاش داشت تا بار ديگر به عنوان تاجر فعاليت كند و به ويژه در كشورهاي درگير جنگ آفريقايي كه منابع طبيعي و معدني غني و سرشاري داشتند عملكرد موفقي در حوزه مالي داشت و توانست ثروت زيادي براي خود جمع كند. او در طول دوره 4 ساله رياست‌جمهوري ترامپ، نقش يك حامي مالي دست و دلباز را براي چهل‌وپنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده ايفا كرد و در كنار افرادي نظير استيو بنن و راجر استون كوشيد تا منتقدان دونالد ترامپ را ساكت كند. اين تاجر اسلحه طي تحقيقات بازرس مولر به دليل ديدار با يك بانكدار روس در سال 2017 و نقش داشتن در همكاري‌هاي كارزار انتخاباتي رييس‌جمهور پيشين با دولت روسيه همچنين دروغ گفتن به ماموران اداره تحقيقات فدرال به زندان و جريمه مالي محكوم شد.
نيويورك تايمز گزارش داده كه اريك پرينس از همكاري با بازرسان سازمان ملل متحد نيز خودداري و تلاش كرده تا تحقيقات را از مسير درست منحرف كند. اين در حالي است كه متيو شوارتز، وكيل اين تاجر اسلحه امريكايي به رسانه‌ها گفته بود «شايعاتي كه از نقش داشتن پرينس در جنگ ليبي حكايت دارد، دروغ است و آقاي پرينس هيچ نقشي در نزاع ميان گروه‌هاي ليبيايي ندارد. به نوشته نيويورك تايمز درحال حاضر گزارش مستند بازرسان سازمان ملل رييس پيشين شركت بلك واتر را در آستانه تحريم‌هاي بين‌المللي و مجازات‌هايي نظير ممنوعيت سفر و مسدود كردن حساب‌هاي بانكي و ساير دارايي‌ها قرار داده هر چند كه هنوز تصميم‌گيري خاصي در اين خصوص صورت نگرفته است. اين گزارش مشخص نمي‌كند كه آيا اريك پرينس در سياستگذاري‌هاي دولت ترامپ در موضوع ليبي و پايان يافتن عمليات‌هاي نظاميان ايالات متحده در اين كشور آفريقايي نقش داشته است يا نه.

عمليات پيچيده پولشويي؛ سفر به اردن
روش كاري تيم اريك پرينس بسيار حرفه‌اي و پيچيده بوده است. درگزارش سازمان ملل اشاره شده كه كريستين دورانت، دوست نزديك اريك پرينس سفري به اردن داشته و طي توافقي با ارتش اردن اقدام به خريد تجهيزات نظامي مربوط به بالگرد نظامي امريكايي كبرا از ارتش اين كشور كرده است. به گفته كارشناسان نظامي، اين خريد نياز به مجوز پنتاگون داشته اما كريستين دورانت بدون ارايه مجوز خاصي به مقامات اردني گفته بود كه «اين خريد را عالي‌ترين مقامات هماهنگ كرده است» و «تمام مجوزهاي لازم براي اين كار» در اختيار او قرار دارد. ادعاهاي او مقامات اردني را به ترديد وا داشت و در نهايت با منصرف شدن ارتش اردن از فروش اين تجهيزات به دورانت او ناچار براي تهيه اين اقلام عازم آفريقاي جنوبي شد.
يك مقام غربي كه با توجه به محدوديت‌هاي ناشي از طبقه‌بندي گزارش سازمان ملل مايل به افشاي نامش نبود، گفته است كه براساس سوابق يك خط تلفن كه در اختيار كريستين دورانت بوده، او پس از به سرانجام نرسيدن خريد تسليحات از اردن تماس‌هايي با كاخ سفيد داشته اما مشخص نيست كه آيا اين تماس‌ها موفق بوده و آيا او توانسته با مقامي ارشد درباره برنامه‌اش سخن بگويد يا نه.
دورانت در سپتامبر 2020 از طريق فيس‌بوك براي يك رسانه استراليايي كه در حال تحقيق پيرامون اين ماجرا بود، نوشت:«ما تحريم‌ها را نقض نمي‌كنيم. ما خدمات نظامي ارايه نمي‌دهيم، ما به قاچاق اسلحه نمي‌پردازيم و ما مزدور نيستيم.»
با گذشت يك دهه از سقوط معمر قذافي ديكتاتور ليبي جنگ داخلي در اين كشور همچنان ادامه دارد. خليفه حفتر، ژنرال ليبيايي تحت حمايت مصر، امارات متحده عربي، عربستان سعودي و روسيه، نزديك به دو سال پيش و بعد از تصرف بخش عمده‌اي از مناطق شرق ليبي اعلام كرد كه با هدف سرنگوني دولت به رسميت شناخته شده بين‌المللي قصد دارد طرابلس پايتخت ليبي را تصرف كند اما موفق به اين كار نشد. هنوز مناطقي از شرق ليبي در اختيار نيروهاي حفتر قرار دارد و براساس روايت 121 ايفا مي‌كنند.
آن‌گونه كه بازرسان روايت كرده‌اند 10 روز پيش از آغاز عمليات تسخير طرابلس از سوي نيروهاي تحت فرماندهي خليفه حفتر، او با اريك پرينس ديداري داشته و طي اين ديدار پرينس پذيرفته است كه به ارزش 80 ميليون دلار نيرو و تجهيزات براي اين گروه شبه نظامي فراهم كند. تنها 4 روز پس از اين ديدار، دونالد ترامپ رسما حمايت امريكا از حفتر را اعلام كرده و به عمليات‌هاي نظامي ايالات متحده در ليبي پايان مي‌دهد.
تراويس ماكي، خلباني امريكايي كه مدتي در شركت خصوصي بريدج پورت مشغول به كار بوده به بازرسان گفته است كه چند روز پيش از آغاز عمليات نظامي در ليبي، اريك پرينس را كه در آن زمان با پاسپورت شخصي به نام «گيبسون» سفر مي‌كرد به ليبي برده است. مسوولان اين شركت خصوصي استفاده از هواپيماهاي‌شان به منظور تجارت غيرقانوني را رد كرده‌اند اما شواهد نشان مي‌دهد،گيبسون همان اريك پرينس بوده است.
اريك پرينس پيش‌تر نيز در سال 2012 از سوي سازمان ملل به نقض تحريم تسليحاتي سومالي و تامين مالي و تجهيزاتي شبه نظاميان اين كشور متهم شده بود اما به دليل فقدان مستندات كافي تحريمي عليه اين تاجر امريكايي وضع نشد تا او همچنان به اقدامات غيرقانوني خود در سايه حمايت‌هاي دولت ترامپ ادامه دهد.
ولفرام رچر،كارشناس ليبي در انستيتو روابط بين‌الملل و امور امنيتي آلمان در اين باره مي‌گويد: «او به ‌طور مشخص و براساس سوابق موجود با دولت ترامپ، دولت امارات متحده عربي و دولت روسيه ارتباطاتي تنگاتنگ داشت اما اين سوال مشخصا مطرح است كه دقيقا كدام شخص قدرتمند مستقيما از او حمايت مي‌كرد؟»
يك مقام ارشد سازمان ملل ابراز نگراني كرده كه اين بار نيز تخلفات پرينس بدون مجازات باقي بماند. به گفته او، هر چند پرينس ديگر از حمايت دوستان خود كه در دولت ترامپ مشغول به كار بودند برخوردار نيست اما دولت بايدن تمايل چنداني به مجازات شهروندان امريكايي كه به نقض تحريم‌هاي تسليحاتي سازمان ملل متهم هستند، ندارد. اين در حالي است كه بررسي سوابق پرونده‌هاي مشابه نشان مي‌دهد وزارت دادگستري امريكا با شهروندان ديگر كشورها كه متهم به نقض تحريم تسليحاتي هستند، برخوردهاي سختي مي‌كند.

 


 اريك پرينس رييس سابق شركت امنيتي بلك واتر كه دوست و حامي مالي ترامپ نيز محسوب مي‌شود با تشكيل يك تيم از مزدوران خارجي در اوج نبردهاي سال 2019 با ارسال پرنده‌هاي بي‌سرنشين، ابزارهاي جنگ سايبري و قايق‌هاي مسلح به نيروهاي تحت امر خليفه حفتر در شرق ليبي ياري رسانده است. در چارچوب اين عمليات كه نزديك به 80 ميليون دلار هزينه در پي داشته، مزدوران استخدام شده قصد داشتند تا گروهي براي تعقيب و ترور فرماندهان ارشد نظاميان حامي دولت قانوني ليبي تشكيل دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون