• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4871 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳ اسفند

دكتر بيژن ذوالفقارنسب از قهرماني سرخپوشان در نيم‌فصل مي‌گويد

انرژي‌هاي نامرئي به موفقيت پرسپوليس كمك مي‌كند

علي ولي‌اللهي

 

پرسپوليس با برد 5- صفر در بازي معوقه مقابل گل‌گهر سيرجان موفق شد قهرماني نيم‌فصل را به دست آورد. اين موفقيت براي تيمي كه در مقطعي از فصل مخصوصا بعد از فينال ليگ قهرمانان آسيا با افت مواجه شده بود، برخي از بهترين بازيكنانش را در اختيار نداشت و حتي تا رده‌هاي دهم، يازدهم هم پايين رفته بود، تحسين‌برانگيز است. وضعيت خوب پرسپوليس در آمار هم مشخص است. بهترين خط دفاع، دومين خط حمله قدرتمند ليگ، بيشترين برد و كمترين باخت در جدول رده‌بندي متعلق به سرخ‌هاست. در بررسي عوامل موفقيت پرسپوليس مسائل مختلفي از جمله تدابير كادرفني و تلاش بازيكنان را مي‌توان مدنظر قرار داشت. علاوه بر اينها به قول دكتر بيژن ذوالفقارنسب يك نيروي نامرئي نيز به پرسپوليسي‌ها كمك كرده و آن نيرويي است كه از انرژي مثبت تيم سرچشمه مي‌گيرد. 
دكتر ذوالفقارنسب در رابطه با برد پرگل سرخ‌ها مقابل گل‌گهر گفت: «پرسپوليس بازي  بسيار منطقي و خوبي را به نمايش گذاشت. تيم پرسپوليس خيلي خوب حريفش را ارزيابي كرده بود و نقاط قوت و ضعف‌شان را شناسايي كرده بودند. چه در فاز دفاع و چه در فاز حمله و چه در زمان‌هايي كه نياز به مالكيت توپ داشتند خيلي به‌موقع برنامه‌هاي مورد‌نظر را اجرا مي‌كردند. اين يعني يك برنامه‌ريزي خوب براي يك مسابقه.
 به نظرم پرسپوليس خيلي خوب بازي را طراحي كرده بود. ضمن اينكه به قول اهالي فوتبال روز، روز بچه‌هاي پرسپوليس بود. بازيكنان اين تيم با انگيزه بالا و اعتماد به نفس خيلي خوب بازي كردند. حريف را بسيار جدي گرفته بودند و از امكانات‌شان بسيار خوب استفاده كردند.  اين نكته بسيار مهمي است. پرسپوليس از امكانات فني‌‌اش خيلي خوب استفاده كرد.» 
ايشان در رابطه با فرم تيمي پرسپوليس و تلاش دسته جمعي بازيكنان افزود:«برخي‌ها پرسپوليس را در ظاهر تيم مقتدري به حساب نمي‌آورند اما مجموعه اين تيم ثابت كرده كه خوب كار مي‌كند. يك مثالي داريم كه مي‌گويد 6 و 7 و 8 را هرجا با هم جمع كنيم مي‌شود ۲۱. ولي در فوتبال گاهي انرژي‌هاي نامرئي به ميان مي‌آيند و اين 6 و 7 و 8 به جاي ۲۱ مي‌شود ۳۰. اين را سينرژي مي‌گويند. اين را وحدت كاري مي‌نامند. زمان‌هايي هست كه همين 6 و 7 و 8 را هر كاري كنيد جمعش مي‌شود ۱۲. اينجا جايي است كه كم‌كاري‌ها و بي‌انگيزگي‌ها وجود دارد. در بازي پرسپوليس و گل‌گهر در پرسپوليس هر ۱۱ نفر به معناي واقعي براي همديگر و براي تيم بازي مي‌كردند. هر ۱۱ نفر هدفي داشتند. اگر هميشه تيم‌هاي ورزشي به اين شكل بازي كنند، بسيار ايده‌آل است و البته ناياب.» 
اين كارشناس فوتبال كشورمان ادامه داد:«پرسپوليس مقابل گل‌گهر روز خوبي را پشت سر گذاشت. خوب بازي كرد و گل‌هاي سالمي به ثمر رساند. در نقطه مقابل تيم گل‌گهر روزشان نبود.  دروازه‌بان خوب فصل‌شان گل‌هاي غيرمترقبه‌اي دريافت كرد. در اين مقطع مسابقات كه آخرين بازي دور رفت بود، پرسپوليس نتيجه بسيار خوبي گرفت و قهرمان نيم‌فصل شد. با اين حال اين تيم بايد در بسياري از زمينه‌هاي تيم‌شان را تقويت كنند كه براي دور برگشت اين اقتدار را حفظ كنند.» 
مربي سابق تيم ملي با اشاره به درخشش اميد عاليشاه در تركيب پرسپوليس گفت:«اميد عاليشاه بازيكن بسيار باهوشي است. بازيكني است بسيار سالم و زحمتكش.  او خيلي از شاخص‌هاي يك هافبك توانمند را دارد. در بازي با گل‌گهر هم يكي از روزهاي بسيار مثبت و خوبش را پشت سر گذاشت. به گونه‌اي كه من شنيدم همه از او راضي هستند. در همه زمينه‌ها در اختيار تيم است و حاشيه‌سازي نمي‌كند. به نظرم اگر يك مقدار اگر شرايط بدني‌اش را جدا از فاز هوازي در بحث تكنيكي مد‌نظر قرار داده و تغيير روش بدهد قطعا يكي از بازيكنان خوب تيم ملي هم مي‌تواند باشد.» 
دكتر ذوالفقارنسب كادرفني را يكي از عوامل موفقيت تيم پرسپوليس دانست و افزود:«كادر فني تيم پرسپوليس كادر فني خيلي منسجمي است. خيلي كم به حواشي مي‌پردازند. اهل تبليغات و جار و جنجال اصطلاحا نيستند و فقط وظايف كاري‌شان را انجام مي‌دهند. به نظرم اگر ارتباط كاري اين كادرفني با هيات‌مديره و مديريت باشگاه ارتباط منطقي‌تري باشد و خدمات به موقعي دريافت كنند بسيار راحت‌تر مي‌توانند مسابقات را شروع كنند و به پايان برسانند. چون به لحاظ فرهنگي هر سه، چهار نفر كادرفني پرسپوليس جزو آدم‌هاي تحصيلكرده، ورزشي و موفقي هستند و اگر باشگاه با اينها هماهنگ شود من فكر مي‌كنم مي‌توانند يكي از سال‌هاي خوب پرسپوليس را به ثبت برسانند.» 
ايشان با اشاره به سخت‌تر شدن كار پرسپوليس در نيم‌فصل گفت:«در مورد نيم فصل اول حداقل چون هم خودم بازي‌ها را ديدم و هم اخبارش به من رسيده مي‌توانم بگويم كه كادر فني براساس شرايط موجود خيلي خوب كار كرده است. يعني پرسپوليس فوروارد مورد نيازش را نداشت و كادرفني بدون فوروارد آمدند بازي كردند و از ساير بازيكنان استفاده كردند. مثلا در بازي با گل‌گهر اميد عاليشاه را گذاشتند. ايشان كه فوروارد متخصص و نوك حمله كه نيست. براساس نياز او را آنجا گذاشتند و جواب هم داد. انتخاب او و گذاشتنش در آن مكان به خصوص و نتيجه گرفتن تنها حاصل كار عاليشاه نيست. اين حاصل تفكر كادرفني هم هست. به نظرم پرسپوليس با توجه به شرايط موجود ‌نتايج خيلي خوبي گرفته است. براي نيم‌فصل دوم يك فوروارد تيم به مسابقات برمي‌گردد، يكي، دو نفر ديگر هم اضافه مي‌شوند و قطعا شرايط تيم بهتر خواهد شد. البته بايد توجه داشت كه به همين نسبت رقباي پرسپوليس هم مشكلات‌شان را برطرف مي‌كنند. از اين منظر نيم‌فصل دوم، نيم فصل بسيار سختي براي پرسپوليس خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون