• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4871 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳ اسفند

نگاهي به بخش «ستارگان جهاني هنر ايران» سيزدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر

شب‌هاي روشن

در سيزدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر، يك بخش به آثار برگزيده هنرمندان ايراني در سطح جهان اختصاص يافت. هنرآنلاين در گزارشي به جزييات حضور هنرمندان ايراني در رويدادهاي جهاني پرداخته است. يكي از بخش‌هايي كه امسال براي اولين بار در جشنواره هنرهاي تجسمي فجر ديده شد «ستارگان جهاني هنر ايران» نام داشت. اين بخش به آثاري اختصاص پيدا كرد كه طي سال‌هاي ۲۰۱۹ و ‌‌۲۰۲۰ در رويدادهاي هنري خارج از ايران شركت كرده و موفق به كسب جوايزي شده‌اند. در اين بخش ۱۶۷ اثر از ۶۷ هنرمند به نمايش درآمد كه شامل آثاري در حوزه كارتون و كاريكاتور، عكس، خوشنويسي، تذهيب و تصويرگري هستند. اگرچه تعداد آثاري كه از سوي هنرمندان ايراني در رويدادهاي جهاني شركت داشته و موفقيتي كسب كرده‌اند، بيشتر از آن چيزي است كه در اين مجموعه به نمايش درآمد، اما اين اقدام مي‌تواند قدم نخست براي معرفي موفقيت‌هاي هنر ايران به مخاطبان  باشد.
در بخش «ستارگان جهاني هنر ايران» سيزدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر، از سعيد عرب‌زاده ۴ قطعه عكس به نمايش درآمده است. در دو عكس به طبيعت بكر ايران پرداخته شده و دو عكس ديگر به انسان توجه دارد. زني با چادر سفيد كه در حال وارد شدن به مكاني مذهبي است و در عكس ديگر مردي با كلاهخود تعزيه ديده  مي‌شود.
مهدي زابل‌عباسي كه لقب جهاني AFIAP و EFIAP را از فدراسيون جهاني عكاسي دريافت كرده، ۶ قطعه عكس را نمايش داده است كه موضوع‌هاي متفاوتي دارند. در يك عكس شاهد فضاي داخلي بيمارستاني در دوران كرونا هستيم كه يكي از اعضاي كادر درمان در حال خواندن قرآن است و در عكسي ديگر كه در افغانستان گرفته شده، زني را با پوشش خاص آن منطقه مي‌بينيم كه بر سر گوري نشسته است.
آرمين اميريان جوايز متعددي را در رشته عكاسي به دست آورده كه از آن جمله مي‌توان جايزه ممتاز فستيوال هنر فلچر امريكا را نام برد. در اين نمايشگاه 3 عكس از او به نمايش درآمده است كه نگاهي به معماري كهن ايران و تخريب‌هايي كه در گذر زمان به وجود آمده است، در آنها ديده مي‌شود.
عبدالرحمن حيدري كه در ايران برنده سومين جايزه عكس سال مطبوعاتي بوده است، در رقابت‌هاي جهاني نيز موفق عمل كرده و در اين مجموعه ۱۱ عكس از او كه برگزيده ۳ رويداد مختلف بوده است، به نمايش درآمد. فرناز دمنابي نيز ۵ قطعه عكس را نمايش داده است كه در ۷ رقابت بين‌المللي حضور داشته‌اند.
عليرضا پاكدل، كارتونيست شناخته شده ايراني است كه جوايز بين‌المللي متعددي كسب كرده است. در اين مجموعه نيز 4 اثر از او به نمايش درآمده است كه يكي از آنها كاريكاتوري از چهره لورل و هاردي است و در يكي از كارتون‌ها دو مرد روي نيمكت پارك ديده مي‌شوند، در حالي ‌كه يكي از آنها براي پرندگان نان مي‌ريزد و آن پرنده‌ها تكه‌هاي نان را براي مردي فقير  مي‌برند.
علي راسترو نيز چند كارتون را نمايش داده است كه در يك اثر او شخصي با لباس مخصوص ضدويروس ديده مي‌شود كه با حمايت ساير مردم به مبارزه با كرونا مي‌رود و در اثري ديگر با توجه به تاكيدات فراوان بر لزوم شست‌و‌شوي مكرر و رعايت بهداشت در دوران كرونا، او كل فضاي داخلي خانه را درون سينك روشويي قرار داده و در اطراف اين فضا ويروس‌ها در حال حركت هستند.
از يلدا هاشمي‌نژاد 5 اثر به نمايش درآمده است. در يكي از اين آثار كه دو بخش دارد به موضوع كودكان زباله‌گرد پرداخته شده و اين آرزو ديده مي‌شود كه‌ اي كاش كودك به جاي خم شدن در سطل زباله، در سبدي از كادو خم شده بود. در يكي ديگر از آثار نيز او به گذر عمر انسان توجه داشته و اين مساله را با گذر فصل‌ها نشان داده است.
مژده ملك‌اوغلي، عضو انجمن بين‌المللي كارتونيست‌هاي جهان است و ۱۰ اثر او همراه با تصاوير متعددي از جوايزي كه كسب كرده است در اين مجموعه ديده مي‌شود. ابوالقاسم طحانيان كاريكاتوري از چهره ترامپ كشيده و او را به روباه تشبيه كرده و سعيد شمس نيز چند كاريكاتور چهره كشيده است كه در ميان آنها آلفرد  هيچكاك  با كلاغي بر دوش ديده مي‌شود.
در شاخه تصويرگري، از سعيده نصرتي‌فرد ۴ تصوير از يك مجموعه به نمايش درآمده است كه به داستاني كهن اشاره دارد و از هاله قرباني نيز مجموعه‌اي از تصاوير يك كتاب به نمايش درآمده است كه بناهاي تاريخي مانند اهرام ثلاثه يا برج ايفل در آنها ديده مي‌شود. سمانه صلواتي نيز از ديگر هنرمندان تصويرگر است كه توانسته جوايز جهاني به دست بياورد. او كه عضو بنياد ملي نخبگان ايران است، تصويري از يك كتاب را نمايش داده كه در آن تاثيرات جنگ بر زندگي انسان‌ها ديده مي‌شود و كودكي را در حال بازي با يك تانك از كار افتاده  مي‌بينيم.
زهرا سيدان در رشته تذهيب اثري را به جشنواره‌اي در تركيه ارائه كرده و با يك شمسه، موفق به دريافت جايزه شده است. زهرا دوستي نيز با يك شمسه در رقابتي جهاني حضور يافته است. در رشته خوشنويسي، مظفر بزرگ اميد قطعه كتابت سوره توحيد به خط نسخ را در مسابقه‌اي جهاني شركت داده و محمدجواد شكوهي‌فر رتبه سوم خط نستعليق را در  رويدادي ديگر به دست آورده  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون