• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4874 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۶ اسفند

پيدا و پنهان

عرضه شكر دولتي براي تنظيم بازار نوروز

ستاد تنظيم بازار در جهت تنظيم بازار كالاي اساسي در ايام نوروز شركت بازرگاني دولتي ايران موظف به توزيع گسترده شكر مصارف خانوار در بسته‌بندي يك كيلوگرمي با قيمت مصوب 8700 تومان شد. در متن جلسه ستاد تنظيم بازار آمده  است: پيرو تصميمات بند 3 يكصد و بيست و پنجمين جلسه كارگروه تنظيم بازار (ابلاغي طي نامه شماره 287308/60 مورخ 26/11/99) شركت بازرگاني دولتي ايران در خصوص توزيع گسترده شكر مصارف خانوار در بسته‌بندي يك كيلوگرمي با قيمت مصوب 8700 تومان و به منظور تامين نياز واحدهاي قندريزي مقرر شد از سوي شركت بازرگاني دولتي ايران نسبت به تخصص و تحول شكر مورد نياز و به منظور توليد قند در حد نياز استان‌ها و واحدهاي توليدي ذي‌ربط اقدام شود.تبصره: واحدهاي قندريزي بايد صرفا شكر با قيمت مصوب 6650 تومان را  از شركت بازرگاني  دولتي ايران دريافت كنند. قيمت نهايي براي  مصرف‌كننده 10500 تومان خواهد بود.


مسكن  ملي كاريكاتور مبتذل مسكن مهر است

كمال اطهاري، كارشناس اقتصاد شهري در خصوص مسكن مهر معتقد است؛ مسكن ملي كاريكاتور مبتذل مسكن مهر است. مسكن مهر حداقل ادعاي تامين سرپناه قشر كم‌درآمد را داشت، اما در اين دوره رودربايستي را كنار گذاشتند و گفتند براي قشر متوسط مسكن مي‌سازيم. وي گفت: تمام وزراي مسكن و تصميم‌سازان از جمله آقاي اسلامي بايد اين پروژه‌ها را كنار بگذارند و در حوزه خود براي مدل نهادي بكوشند. قانونگذاري در ايران محملي شده براي گرفتن بودجه نفت و وصل شدن به بشكه نفت و تغذيه كردن براي رانت‌خواري.وي درباره اقدامات وزير راه و شهرسازي در بخش نوسازي بافت فرسوده يا بازآفريني شهري اظهار داشت: دولتي كه الگوي توسعه و سياست اجتماعي نداشته باشد مسلما از عهده وعده‌هايي كه مي‌دهد بر نمي‌آيد و در مورد اين نوع ساماندهي از جمله قانون ساماندهي مسكن تا بازآفريني شهري، احياي بافت فرسوده و هر عنوان ديگري كه براي آن مي‌گذارند، موفق نبودند.


دولت دخالت نكند، قيمت ماشين‌آلات كشاورزي كاهش مي‌يابد

حميدرضا نامي، رييس هيات مديره انجمن توليدكنندگان ماشين‌آلات كشاورزي گفت: دخالت دولت در سهميه‌بندي ماشين‌آلات كشاورزي، موجب افزايش قيمت مي‌شود. وي با اشاره اينكه سياستگذاري‌هاي نادرست دوسال اخير و دخالت‌هاي غيرقانوني در توزيع و قيمت‌هاي دستوري، شديدا به صنعت توليد ماشين‌هاي كشاورزي كشور آسيب زده است، افزود: به عنوان مثال در بحث تخصيص ارز ۴٢٠٠ توماني، هدف اين بود كه اين يارانه به سفره مردم برسد اما عملا به مردم نرسيد؛ ساختار دولتي نه هوشمندي ويژه‌اي براي كنترل و توزيع يارانه و سوبسيد دارد و نه از نظر اطمينان از صحت اجراي دقيق سياست‌ها و برنامه‌ها راهكار قابل اتكايي دارد، بنابراين شايد بهتر باشد از يارانه‌هايي كه بايد به دست مردم برساند و نمي‌تواند اين كار را انجام دهد، صرف‌نظر و از هدررفت منابع محدود موجود جلوگيري كرد.


آپارتمان آماده ارزان‌تر از واحد در دست ساخت

رييس كانون انبوه‌سازان با بيان اينكه از سال ۱۳۹۶ تاكنون قيمت مصالح ساختماني حدود ۱۰ برابر افزايش يافته است، گفت: با توجه به ركود حاكم بر بازار مسكن و به هم خوردن زنجيره عرضه و تقاضا، هم اكنون واحدهاي آماده با قيمت به مراتب كمتر از هزينه واحدهاي در حال ساخت به فروش مي‌رسد. جمشيد برزگر گفت: در حال حاضر بازار مسكن در ركود به سر مي‌برد كه سه علت اصلي آن نوسانات بازار ارز، افزايش قيمت مصالح ساختماني و عدم توان متقاضيان است. در واقع زنجيره عرضه و تقاضا به هم خورده و چشم‌اندازي براي اين بازار حتي بعد از انتخابات رياست‌جمهوري نمي‌توان متصور بود. وي افزود: اغلب معاملات در بازار مسكن از نوع تبديل است. اما هم اكنون كسي نمي‌تواند ملك خود را بفروشد و آن را به واحد مرغوب‌تر تبديل كند. اين مساله بخش ساخت‌وساز را نيز تحت‌تاثير قرار داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون