• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4876 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۰ اسفند

خبر

سازمان ملل: بيش از ۱۶ ميليون يمني گرسنه هستند

مارك لوكوك، معاون دبيركل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه گفت كه بيش از ۱۶ ميليون يمني از گرسنگي رنج مي‌برند و پنج ميليون يمني چيزي براي خوردن ندارند. به گزارش فارس به نقل از سويس اينفو، طبق اطلاعات سازمان ملل نزديك به ۸۰ درصد مردم يمن به كمك نياز دارند و ۴۰۰ هزار كودك زير پنج سال به سوءتغذيه شديد مبتلا هستند و اين در حالي است كه يمن بخش بزرگي از نيازهاي غذايي خود را از طريق واردات تامين مي‌كند و جنگ شش ساله نه تنها واردات بلكه ورود كمك‌هاي بشردوستانه را نيز مختل كرده است. مارك لوكوك به خبرنگاران گفت كه يمن پيش از جنگ هم كشور فقيري بود و ساكنانش مشكل سوءتغذيه داشتند اما حكومتي وجود داشت و اقتصاد در جريان بود و دولت بخش زيادي از نيازهاي مردم را تامين مي‌كرد و جنگ تمامي اينها را تا حد زيادي از بين برده است. همزمان ۱۲ سازمان كمك‌رساني بين‌المللي همچون «آكسفام» و سازمان نجات كودكان و سازمان كر اينترنشنال‌ نيز در بيانيه‌اي اعلام كرده‌اند كه اگر دولت‌ها در نشست روز دوشنبه ميزان كمك‌هاي خود را افزايش ندهند، ۲.۳ ميليون كودك زير پنج سال يمني از گرسنگي رنج خواهند برد. سازمان ملل اميدوار است كه در نشست روز دوشنبه براي اعلام ميزان تعهدات مالي كشورها كه به صورت مجازي برگزار مي‌شود، نزديك به ۳.۸۵ ميليارد دلار جمع‌آوري شود. مارك لوكوك، در اين باره به خبرنگاران گفت كه گرسنگي كه به دست بشر در يمن رخ داده، بدترين چيزي است كه جهان در طول ده‌ها سال گذشته به خود ديده است.


بايدن: اقدام روسيه در الحاق كريمه را فراموش نمي‌كنيم

جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا، در جريان يك سخنراني به مناسبت هفتمين سالروز درگيري در شبه جزيره كريمه گفت: ايالات متحده الحاق ادعايي شبه جزيره كريمه به خاك روسيه را به رسميت نشناخته و هرگز هم به رسميت نمي‌شناسد و ما در كنار اوكراين در برابر اقدامات تجاوزكارانه روسيه خواهيم ايستاد. بايدن گفت: «ايالات متحده امروز مانند اوايل اين درگيري همچنان در كنار اوكراين و متحدان و شركاي آن ايستاده است. ما، يك حقيقت ساده را دوباره تاييد مي‌كنيم: كريمه، اوكراين است.» در جريان تحولات سال ۲۰۱۴ و بروز شورش‌هايي در اوكراين، ارتش روسيه وارد شبه‌ جزيره كريمه شده و پس از آن با برگزاري يك همه‌پرسي مردم كريمه تمايل خود را براي پيوستن به روسيه اعلام كردند. براساس اين گزارش همه‌پرسي كريمه و سواستوپول پس از بحران كريمه در تاريخ ۱۶ مارس ۲۰۱۴ در مورد وضعيت انتقال كريمه به فدراسيون روسيه يا باقي ماندن در اوكراين بود كه توسط مجلس كريمه و همچنين دولتمردان محلي سواستوپول برگزار شد. يك روز پس از برگزاري همه‌پرسي در تاريخ ۱۷ مارس، طي يك بيانيه از سوي مجلس محلي كريمه با آراي مردم اين منطقه، كريمه مستقل شده و قرار بر الحاق آن به خاك روسيه شد.


جزييات جديد از حمله امريكا به سوريه

گزارش‌هاي رسانه‌ها از جزييات جديدي درباره حمله نظامي امريكا كه روز جمعه عليه اهدافي در سوريه انجام گرفت، پرده برداشتند كه از جمله اشاره به لغو حمله دوم قبل از انجام آن داشتند. به گزارش ايسنا، شبكه فاكس‌نيوز اعلام كرد، حمله اخير امريكا به سوريه به واسطه جنگنده‌هاي وابسته به نيروي هوايي امريكا از نوع اف‌۱۵ صورت گرفت كه هفت بمب را به سمت اهداف شليك كردند اما تمام اهداف اصلي به دليل صرف‌نظر كردن از ماموريت دوم، منهدم نشدند. ماموريت امريكا حمله به دو هدف جداگانه در سوريه بود اما مسوولان امريكايي به فاكس‌نيوز اعلام كردند كه هدف دوم مورد حمله قرار نگرفت به اين دليل كه پهپادي كه در آسمان در حال پرواز بود، اعلام كرد كه تعداد بسيار زيادي غيرنظامي در اطراف هدف هستند. در‌نهايت هفت ساختمان كوچك در شرق سوريه در ساعت يك بامداد جمعه هدف قرار گرفتند. به ادعاي واشنگتن، اين حملات يك گروه مسلح «مورد حمايت ايران» را هدف قرار داده بود. امريكا اعلام كرده بود كه عراق در اين حمله به واشنگتن كمك كرده اما عراق اين خبر را تكذيب كرد. روسيه اين حمله را محكوم كرد و آن را نقض قوانين بين‌المللي دانست. همچنين تصاوير منتشر شده از سوي شركت ماكسار تكنولوژيز امريكا از ناپديد شدن تعدادي تاسيسات در محل حمله و آثار ويراني و آتش‌سوزي حكايت داشتند.


وضعيت مبهم در ادامه مذاكرات صلح افغانستان در دوحه

وزير خارجه افغانستان اعلام كرد كه كابل زمان نهايي براي مذاكرات صلح با گروه طالبان را تعيين نكرده است. به گزارش ايلنا به نقل از اسپوتنيك، «محمد حنيف اتمر»، وزير خارجه افغانستان اعلام كرد كه كابل زمان نهايي را براي مشاركت در مذاكرات صلح با گروه طالبان تعيين نكرده است اما همزمان نمي‌تواند به جهان «نه» بگويد زيرا در مقابل ملت افغان مسوول است. او گفت: «ما براي هميشه به عمليات صلح پايبند باقي خواهيم ماند و هرگز ميز مذاكره را ترك نخواهيم كرد. طالبان بايد بداند كه ما صبر مي‌كنيم.» وزير خارجه درباره دور دوم مذاكرات صلح با گروه طالبان در دوحه افغانستان افزود: «اگر طالبان به خشونت متوسل شود، ‌به صبر براي حفاظت از ملت افغان ادامه دهيد.» او تاكيد كرد: «براي فراهم كردن فضاي بين‌المللي و تسهيل عمليات صلح به همكاري با روسيه و همسايگان ديگر و نيز امريكا و ناتو و اروپا ادامه خواهيم داد.» وزير خارجه افغانستان ابراز اميدواري كرد كه گروه طالبان در اين مرحله براي كمك به پيشرفت در بررسي جدول كاري مذاكرات گام‌هاي عملي بردارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون