• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4877 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۱ اسفند

رييس‌جمهوري از تلاش دولت براي واقعي كردن قيمت ارز مي‌گويد

يك اظهارنظر ارزي و سه تكذيبيه رسمي

«دولت همواره در پي آن بوده كه بتواند ارز را به قيمت واقعي نزديك كند و قيمت فعلي به هيچ‌وجه به نفع اقتصاد كشور نيست.» اين بخشي از سخنراني ديروز رييس‌جمهوري در نشست روز يكشنبه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت است؛ اظهاراتي كه خلاف سخنراني است كه شامگاه پنجشنبه‌ به نقل از محمود واعظي منتشر شد و به ‌نوعي ادعاي دستكاري دولت در نرخ ارز را تاييد مي‌كرد. در نشست ديروز ستاد هماهنگي اقتصادي دولت گزارشي از برنامه‌هاي اجرا شده و در دست اقدام دولت براي ايجاد ثبات در بازار ارز از سوي دستگاه‌هاي ذي‌ربط ارايه شد و پس از آن رييس‌جمهوري تاكيد كرد كه دغدغه دولت كاهش و رفع فشارهاي معيشتي در زندگي مردم است و در تلاش است تا با اتخاذ سياست‌هاي عاجل و اصلي دولت ثبات قيمت‌ كالاها به تعادل برسد. حسن روحاني در ادامه با اشاره به اينكه دولت همواره در پي آن بوده كه بتواند ارز را به قيمت واقعي آن نزديك كند و نيز تاكيد بر اينكه قيمت فعلي به هيچ‌وجه به نفع اقتصاد كشور نيست، تصريح كرد: «اخلال تحريم‌ها در مراودات بانكي و ارزي كشور و سودجويي كاسبان تحريم، عوارض جنگ اقتصادي را تشديد كرد كه بحمدالله اين فضا در حال كمرنگ شدن است. دولت تلاش دارد با ايجاد اجماع و هماهنگي با همه دستگاه‌ها و بخش‌هاي مختلف كشور و كاستن عوارض غير اقتصادي موثر بر فضاي اقتصادي كشور و بازار سرمايه و تلاش براي آزادسازي منابع ارزي بلوكه شده، بتواند سريع‌تر قيمت ارز را به قيمت واقعي آن نزديك كند.» رييس‌جمهوري همچنين با اشاره به شرايط جديد ايجاد شده در روند مذاكرات با كشورهايي كه منابع ارزي ايران را با فشار امريكا مسدود كرده بودند، ابراز اميدواري كرد شاهد روند كاهشي نرخ ارز باشيم.
در واقع تاكيد روحاني در جلسه روز گذشته بر تلاش دولت براي كاهش قيمت ارز واكنشي به سخنان واعظي بود كه البته به فاصله يك روز بعد از سوي خود او نيز تكذيب شده‌ بود. پنجشنبه هفته‌اي كه گذشت از ديدار واعظي با صادركنندگان استان اصفهان اين سخنان منتشر شد كه «از نظر اقتصادي نرخ ارز ايران ۲۵ يا ۲۷ هزار تومان نيست. ما اين كار را كرديم تا بتوانيم اقتصاد كشور را اداره كنيم تا امروز دشمنان بگويند كه فشار حداكثري شكست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ايران در موضع قدرت است.» اظهاراتي كه نشان بر ادعاي مخالفان دولت مبني بر دستكاري در قيمت ارز صحه مي‌گذاشت. جمعه بعدازظهر اما محمود واعظي در اينستاگرامش اين جملات را تكذيب كرد و گفت كه برداشت ناقص رسانه‌اي از سخنان او صورت گرفته است. اين تكذيب اينستاگرامي گويا موثر نيفتاد؛ چراكه ديروز هم روابط عمومي نهاد رياست‌جمهوري انتشار اين نقل‌قول از سوي رييس‌دفتر رييس‌جمهوري مبني بر نقش دولت در ايجاد نوسانات ارزي را تكذيب كرد و اصرار مخالفان دولت بر تكرار اين دروغ و حتي تحليل پيرامون آن را تداوم حمله به دولت و تحت تاثير قرار دادن آرامش نسبي بازار دانست.
در اطلاعيه روابط عمومي نهاد رياست‌جمهوري آمده است: «با وجود نظر صريح ايشان در مصاحبه‌ها و سخنراني‌ها در اين خصوص و تكذيب سريع اين نقل و قول بي‌اساس، همچنان عده‌اي از رسانه‌هاي داخلي و خارجي كه از آنان بارها در كلام رييس‌جمهوري با عنوان تبرئه‌كنندگان ترامپ و تحريم‌كنندگان ملت ايران خوانده شده‌اند، مي‌كوشند در تداوم سياست‌هاي پيشين خود و به‌رغم شكست مفتضحانه ترامپ، نقش تروريسم اقتصادي او را پنهان و دولت را در پيشگاه مردم مقصر تلقي كنند.» همچنين نهاد رياست‌جمهوري تاكيد كرد كه اگرچه از رسانه‌هاي مخالف نظام در خارج از كشور با توجه به رويه سياسي‌ آنها توقعي نيست اما «مردم از كساني كه ادعاي تلاش براي دفاع از حقوق ملت ايران دارند و استكبارستيزي را سرلوحه شعارهاي‌شان قرار داده‌اند، انتظار ندارد كه به دليل انتخابات 1400 و سرپوش گذاشتن بر خطاهاي فاحش همفكران‌شان دولت را اين‌گونه متهم به اخلال در اقتصاد كرده و تحريم و فشار حداكثري امريكا را تطهير كنند.» در پايان نيز تاكيد شده ‌بود كه اين روند به نوعي پروژه‌سازي و توجيه كنش‌هاي ضعيف جريان رقيب است و تاكيد بر آن به‌‌رغم تكذيبيه «خلاف اخلاق و مضر براي اقتصاد كشور است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون