• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4877 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۱ اسفند

در سالگرد توافق امريكا با گروه شبه‌نظامي طالبان

هيچ كس در كابل راضي نيست

گروه جهان | يك‌سال پس از توافق جنجالي دولت ايالات متحده امريكا با گروه شبه‌نظامي طالبان، كمتر كسي در افغانستان از اين توافق كه قرار بود صلح را پس از دو دهه به افغانستان بازگرداند و دست نظاميان خارجي و تروريسم بين‌المللي را از اين كشور كوتاه كند، به نيكي ياد مي‌كند. امضا‌كنندگان اين توافق، يعني رهبران طالبان و زلمي خليل‌زاد فرستاده ويژه دولت پيشين و كنوني امريكا در امور افغانستان، اما از اين توافق راضي هستند. طالبان در بيانيه‌اي به مناسبت سالگرد امضاي توافق، آن را توافقنامه‌اي تاريخي خوانده و سالروز آن را تبريك گفته است. خليل‌زاد هم تور منطقه‌اي خود را براي احياي مذاكرات بيناافغاني در دوحه از سر گرفته و قرار است از افغانستان، پاكستان، امارات متحده عربي و برخي كشورهاي ديگر منطقه ديدن كند. با اين حال خليل‌زاد علنا صحبتي در مورد سالگرد توافق با طالبان كه شخصا معمار آن بود، نكرده است. دولت جديد امريكا وعده داده است كه در تعهدات دولت پيشين به طالبان بازنگري كند و ارزيابي دقيقي از ميزان پايبندي طالبان به توافق دوحه انجام دهد. اما ابقاي زلمي خليل‌زاد در مقام فرستاده ويژه وزارت خارجه در امور افغانستان و عدم تغيير در رويكرد امريكا براي عدم حمايت از نظاميان دولت افغانستان در جنگ با طالبان، جديت امريكا در مورد بازنگري در توافق با طالبان را زير سوال برده است.
از نظر دولت افغانستان اما توافق سال گذشته امريكا با طالبان ناكارآمد و بي‌اثر بوده است. دولت افغانستان بر اساس قول‌هايي كه خليل‌زاد به طالبان داده ‌بود، مجبور شد كه بيش از 5000 شبه‌نظامي طالبان را از زندان‌هاي سراسر افغانستان آزاد كند و بپذيرد كه بدون پشتيباني هوايي نيروهاي امريكا و ائتلاف تحت رهبري ناتو در مقابل حملات گسترده طالبان ايستادگي كند. در طول يك‌سال گذشته دولت ايالات متحده امريكا تعداد نيروهاي خود در افغانستان را از نزديك به 15 هزار نيرو به كمتر از 2500 نيرو رسانده است. چندي پيش مايك پمپئو، وزير خارجه پيشين ايالات متحده امريكا، در پيامي ادعا كرده‌ بود كه دستاورد توافق دوحه ميان واشنگتن و طالبان اين بود كه تعداد كشته‌شدگان امريكايي در خاك افغانستان به صفر رسيده است. اين اظهارنظر با خشم افغان‌ها مواجه شد كه معتقد بودند اين توافق باعث شده است تعداد كشته‌شدگان نظامي و غيرنظامي افغان به شكل چشمگيري افزايش پيدا كند.

مقام‌هاي افغان: توافق هيچ تاثيري نداشت
عبدالله عبدالله، رييس شوراي عالي مصالحه افغانستان مي‌گويد: «خشونت و جنگ ادامه دارد، ترورهاي هدفمند صورت مي‌گيرد و هر روز مردم افغانستان قرباني مي‌دهند. من يك بار ديگر روي خواست برحق مردم كه برقراري آتش‌بس است، تاكيد مي‌كنم.» او تاكيد كرد اين تعهدات نه تنها كه جنبه عملي نداشته بلكه خشونت‌ها با گذشت هر روز، رو به افزايش بوده است.
به گزارش طلوع‌نيوز، رحمت‌الله اندر، سخنگوي دفتر مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور گفت: «هنوز هم در اين توافقنامه براي اميدوار بودن مردم افغانستان چيزي وجود ندارد و طالبان هنوز هم به كشتار مردم افغانستان ادامه مي‌دهند.» سيد سعادت منصور نادري، وزير دولت در امور صلح نيز بيان داشت: «تعهد كرده بودند كه با گروه‌هاي تروريستي رابطه‌شان را قطع مي‌كنند؛ اما اطلاعاتي كه به جمهوري اسلامي افغانستان رسيده است، اين گروه روابط‌شان را قطع نكرده‌اند.» محمد عمر داوودزي، نماينده ويژه رييس‌جمهور در امور پاكستان اظهار داشت: «توقع افغانان اين بود كه با امضاي اين توافقنامه افغان‌كشي ختم شود، اما اينچنين نشد و حتي كشتارها زياد هم شدند.» فوزيه كوفي، عضو هيات مذاكره كننده جمهوري اسلامي افغانستان تصريح كرد: «از چهار مورد تذكر رفته در اين قرارداد فقط آغاز مذاكرات صلح با افغانان عملي شده است.» محمد امين احمدي، عضو هيات مذاكره‌كننده جمهوري اسلامي افغانستان بيان داشت: «در مجموع رفتارهاي، طالبان صلح‌خواهي آنان را در معرض شك و ترديد قرار داده است كه آيا آنان واقعا صلح مي‌‎خواهند؟» طالبان بعد از پنج هفته توقف دور دوم گفت‌وگوهاي بيناافغاني در دوحه، سه‌شنبه بار ديگر پاي ميز مذاكره بازگشته است. مذاكراتي كه دو دوم آن از دي‌ماه سال جاري، بلافاصله بعد از شروع به علت ترك ميز مذاكره توسط طالبان و سفرهاي آنها به كشورهاي ديگر، بيش از يك ماه متوقف مانده‌ بود.
طالبان روز يكشنبه با صدور بيانيه‌اي هشدار داده است كه هيچ راهي جز اجراي تمام و كمال توافق امريكا و طالبان براي پايان جنگ در افغانستان وجود ندارد و تلاش براي بازنگري يا مذاكره توافقي جديد، باعث تشديد اوضاع در افغانستان مي‌شود. در اين بيانيه آمده است: «راه برقراري امنيت و ثبات در افغانستان، توافقنامه دوحه است و اگر در برابر آن براي بديل ديگري تلاش شود، از همين اكنون محكوم به ناكامي خواهد بود.» در سالگرد امضاي توافقنامه دوحه ميان طالبان و امريكا در دوحه، طالبان آن را يك توافقنامه تاريخي مي‌خواهند و تاكيد مي‌ورزند كه بر بنياد اين توافقنامه، نيروهاي امريكايي بايد از افغانستان خارج شوند. طالبان در اين خبرنامه اعلام مي‌كند كه به تمام محتويات توافقنامه متعهد است و از امريكا نيز مي‌خواهد كه آن را عملي كند. اين گروه خواهان رهايي زندانيان ديگر طالبان و حذف نام‌هاي رهبرانش از فهرست سياه سازمان ملل متحد نيز شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون