• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4877 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۱ اسفند

پيدا و پنهان

ممنوعيت ۳۲ پرواز خارجي

سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري از ممنوعيت پرواز از مبدا و مقصد ۳۲ كشور به ايران خبر داد و گفت: اقدامات كنترلي در زمينه الزامات جديد راهكارهاي مديريت تردد مسافران به استان خوزستان تشديد پيدا كرده است. محمدحسن ذيبخش گفت: بر اساس مصوبات ستاد ملي مديريت بيماري كرونا و با هدف پيشگيرانه در جلوگيري از شيوع ويروس كرونا در كشور پذيرش مسافر از كشورهاي پرخطر به ايران ممنوع شد. او افزود: وضعيت پذيرش مسافران كشورهاي با شرايط ويژه؛ مسافران مستقيم يا غيرمستقيم به مقصد ايران كه ظرف حداكثر دو هفته قبل از موعد سفر، بيش از چهار ساعت در يكي از كشورهاي (انگلستان، آفريقاي جنوبي، آنگولا، آرژانتين، بوليوي، بوتساوانا، برزيل، بوروندي، كيپ ورد، شيلي، كلمبيا، جمهوري دموكراتيك كنگو، اكوادور، اسواتيني، گينه فرانسوي، لسوتو، گويان، مالاوي، موريتاني، موزامبيك، ناميبيا، پاناما، پاراگوئه، پرو، رواندا، سيشل، سورينام، تانزانيا، اروگوئه، ونزوئلا، زامبيا، زيمبابوه) اقامت داشته‌اند، تا اطلاع‌ثانوي امكان ورود به جمهوري اسلامي ايران را ندارند و‌پذيرش‌آنها‌در‌فرودگاه كشو رمبدا‌ ممنوع است.


خريدار در بازار نيست

روند نزولي قيمت دلار و بي‌رغبتي مردم به خريد لوازم خانگي باعث شده تا توليدكنندگان براي تامين نقدينگي خود ترمز افزايش قيمت‌ها را كشيده و حتي تخفيف‌هايي را نيز به مشتريان ارايه كنند با اين وجود خريداري در بازار نيست. بر اساس روال هر سال خريد و فروش لوازم خانگي در ماه پاياني سال رونق قابل توجهي داشت به نحوي كه هر كس در حد توان خود درصدد تغيير يا خريد چند قلم لوازم خانگي جديد براي خانه‌هاي خود بود. اما متاسفانه امسال وضعيت فروش لوازم خانگي نسبت به سال گذشته با تغييرات بسياري روبه‌رو شده است، چراكه به اعتقاد فروشندگان كالا به وفور در بازار يافت مي‌شود اما خريداري نيست. نكته قابل تامل اينجاست برخي فروشندگان مي‌گويند خوراك پتروشيمي و قيمت فولاد در سال آينده گران‌تر خواهد شد و به‌طور حتم ما شاهد كاهش قيمت لوازم خانگي در سال آينده نيستيم، اما بي‌ثباتي اقتصاد باعث شده تا مردم به كاهش قيمت‌ها اميدوار باشند.


ترخيص ۳.۶ميليارد دلار كالا در بهمن

كارنامه تجارت كشورمان در مجموع يازده ماه سال جاري، 134ميليون تن كالا به ‌ارزش 65.5ميليارد دلار بوده كه سهم صادرات 103ميليون و 90هزار تن به ‌ارزش 31ميليارد و 198ميليون دلار و سهم واردات 30ميليون و 818هزار تن كالا به ‌ارزش 34ميليارد و 321ميليون دلار بوده است. لطيفي، سخنگوي گمرك در خصوص عملكرد تجارت خارجي كشور در بهمن‌ماه گفت: تجارت خارجي كشور در بهمن ماه، افزايش 184ميليون دلاري در صادرات و كاهش 50ميليون دلاري واردات را نسبت به دي ماه تجربه كرده است. گفتني است، در دي ماه عملكرد تجارت خارجي كشور 6ميليارد و 732ميليون دلار بود كه سهم صادرات دو ميليارد و 951ميليون دلار و سهم واردات 3ميليارد و 781ميليون دلار بوده است اما در بهمن ماه، تجارت خارجي به 6ميليارد و 817ميليون دلار رسيد كه نسبت به دي ماه، 85ميليون دلار افزايش تجارت را شاهد بوديم. سخنگوي گمرك در خصوص مقاصد صادراتي كشور در بهمن ماه توضيح داد: چين، عراق، امارات، افغانستان و تركيه پنج مقصد نخست صادراتي كشورمان بودند كه 60درصد كل وزن و 70درصد ارزش كالاهاي صادراتي كشورمان در بهمن ماه را به خود اختصاص دادند.


خدمات‌‌دهي به خطوط بين‌المللي كشتيراني منوط به حذف تحريم‌ها

محمد راستاد در جمع مديران ارگان‌هاي دريايي با قدرداني از عملكرد همه سازمان‌ها و شركت‌هاي دريايي در دوره سه ساله ناجوانمردانه‌ترين و غيرعادلانه‌ترين تحريم‌ها بيان كرد: جامعه دريايي كشور با سربلندي از اين شرايط سخت عبور كرد و اجازه نداد تا در روند تامين مايحتاج مردم و همه فعاليت‌هاي مرتبط با تجارت دريايي‌، هيچ اختلالي به وجود آيد. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره با اعلام آمادگي سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان نهاد حاكميتي دريايي كشور براي همكاري با خطوط خارجي جهت فعاليت مجدد آنها در بنادر در پساتحريم گفت: لازمه ارايه خدمات به شركت‌هاي كشتيراني بين‌المللي، در وهله اول، برداشتن همه محدوديت‌ها و تحريم‌هاي غيرقانوني عليه ناوگان ملي و شركت‌هاي كشتيراني ايراني است و اولويت پساتحريمي ايران استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي حمل و نقل دريايي است.


جابه‌جايي 20 ميليون  مسافر هوايي در 10 ماه

در ۵۶ فرودگاه كشور، نشست و برخاست در ۱۰ ماهه سال ۹۹ ميزان ۲۲۹ هزار و ۸۰۹ فروند، اعزام و پذيرش‌ مسافر ۲۰ ميليون و ۵۸۴ هزار و ۴۳۳ نفر و ميزان ارسال و‌پذيرش‌بار‌و پست ۱۷۲ ميليون‌ و ۱۶۹ هزار و ۷۸۲ كيلوگرم بوده است. بر اساس جداول و نمودارهاي آماري شركت فرودگاه‌ها، در‌دي ماه سال ۱۳۹۹ فرودگاه مهرآباد پر‌ترافيك‌ترين فرودگاه كشور بوده است، در‌همين‌مدت ۳۴.۵‌درصد از‌پروازها ي‌كل كشور از فرودگاه مهرآباد انجام شده است‌. از سوي ديگر‌در دي‌ماه ۹۹‌تعداد‌پروازهاي‌عبوري‌از فضاي كشور‌۱۱ هزار و ۶۹۹ پرواز بود‌كه‌نسبت‌ به دي ماه ۹۸ كه‌تعداد‌پروازهاي عبوري از فضاي كشور ۲۳ هزار و ۵۳۷ پرواز بود و‌ همچنين نسبت به آذر ۹۹ هم كاهش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون