• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4881 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۶ اسفند

خبرخوان

پرداخت تسهيلات بيش  از ۹۴ درصد افزايش يافت

سهم تسهيلات پرداختي در قالب سرمايه در گردش در همه بخش‌هاي اقتصادي طي ۱۰ ماهه امسال مبلغ ۸۳۷۴.۰ هزار ميليارد ريال معادل ۶۰درصد كل تسهيلات پرداختي است كه در مقايسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۴۴۶۱.۵ هزار ميليارد ريال معادل ۱۱۴درصد افزايش داشته است. سهم تسهيلات پرداختي بابت تامين سرمايه در گردش بخش صنعت و معدن طي ۱۰ ماهه سال جاري معادل ۳۰۹۶.۴ هزار ميليارد ريال بوده كه حاكي از تخصيص ۳۷درصد از منابع تخصيص يافته به سرمايه در گردش همه بخش‌هاي اقتصادي (مبلغ ۸۳۷۴.۰ هزار ميليارد ريال) است. از ۴۱۳۷.۳ هزار ميليارد ريال تسهيلات پرداختي در بخش صنعت و معدن معادل ۷۴.۸ درصد آن (مبلغ ۳۰۹۶.۴ هزار ميليارد ريال) در تامين سرمايه در گردش پرداخت شده است كه بيانگر توجه و اولويت‌دهي به تامين منابع براي اين بخش توسط بانك‌ها در سال جاري است.

فروش قسطي گوشت  را تاييد نمي‌كنيم

صديف بيك‌زاده، مديركل دفتر خدمات بازرگاني وزارت صمت اظهار داشت: در شرايط فعلي مسائلي مانند درآمد خانوار و مصرف‌كننده بر ميزان تقاضا تاثير مي‌گذارد‌ بنابراين مصرف‌كنندگان به سمت كالاها ارزان‌تر و با كيفيت غذايي بيشتر مي‌روند. وجود مشكلات را نمي‌توان انكار كرد، اما فكر نمي‌كنم فروش قسطي گوشت با چك و غيره باشد. او در مورد خبر فروش قسطي گوشت اظهار كرد: معمولا كالايي قسطي فروخته مي‌شود كه روي دست فروشنده مانده است. اگر كالا مشتري داشته باشد فروشنده ترجيح نمي‌دهد كالاي خود را قسطي بفروشد. بنابراين به هيچ‌وجه خبر فروش قسطي گوشت را تاييد نمي‌كنم. او افزود: در شرايط فعلي مسائلي مانند درآمد خانوار و مصرف‌كننده بر ميزان تقاضا تاثير مي‌گذارد‌ بنابراين مصرف‌كنندگان به سمت كالاهاي ارزان‌تر و با كيفيت غذايي بيشتر مي‌روند. وجود مشكلات را نمي‌توان انكار كرد اما فكر نمي‌كنم فروش قسطي گوشت با چك و غيره باشد. بيك‌زاده تصريح كرد: متولي اعلام آمار اينكه توليد گوشت در حلقه عمده‌فروشي كاهش يا افزايش داشته، وزارت جهاد كشاورزي است اما مستندات كارگروه تنظيم بازار نشان مي‌دهد كه كاهش توليد نداشته‌ايم.

ايران پرواز مستقيم به آنتاليا ندارد

سازمان هواپيمايي كشوري در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: مجوز پرواز از ايران به مقصد آنتاليا صادر نمي‌شود و پرواز مستقيم در مسير مذكور وجود ندارد. همچنين در اطلاعيه سازمان هواپيمايي كشوري از مسافران خواسته شده در صورت سفر به آنتاليا مراقب افراد سودجو باشند، چراكه برخي شركت‌هاي گردشگري در تبليغات سفر به اين شهر اطلاعات شفاف در‌اختيار مسافران قرار نمي‌دهند و پرواز به صورت كانكشن انجام مي‌شود و در فرودگاه مياني به دريافت هزينه مجدد از مسافر اقدام مي‌كنند. سازمان هواپيمايي كشوري به مسافران توصيه كرد: براي سفر به اين مقصد، از صحت پرواز اطمينان يابند.

ابلاغيه‌ مراجع فرهنگي، بسته‌هاي اينترنت شبانه را حذف كرد

محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناروي اطلاعات گفت: واقعيت اين است كه اعتراضاتي از سوي مراجع فرهنگي كشور در رابطه با بسته‌هاي شبانه مطرح شد، ما ابلاغيه‌اي دريافت كرديم كه مي‌گفت كاربران به سمت بسته‌هاي اينترنت رايگان شبانه سوق پيدا نكنند. وزير ارتباطات درباره گران بودن اينترنت گفت: شايد بتوان گفت ما يكي از ارزان‌ترين اينترنت‌هاي جهان را داريم اما اينكه گران به نظر مي‌رسد اين است كه ارزش ريال ايران پايين است. اگر در دنيا يك گيگ اينترنت موبايل را ۲ يورو درنظر بگيريم به ريال درنظر بگيريم هر گيگ ۶۰ هزار تومان مي‌شود، در خارج از ايران هم درآمدهاي‌شان با يورو است و قابل قياس با ايران نيست. نكته دومي كه وجود دارد اين است كه اپراتورها در مقطعي در يك رقابت منفي، قيمت‌ها را دامپ (پايين آوردن قيمت به صورت غيرعادي) كردند يعني قيمت‌ها را پايين آوردند براي اينكه سايت رقباي‌شان كه اينترنت خانگي بود را از مدار خارج كنند. اين رقابت تا حدي پيش رفت كه كاربر آنها با اين فرآيند عادت كردند و ديگر امكان افزايش قيمت به شيوه ساير نقاط دنيا و يا روال منطقي را نداشتند. در اين شرايط قيمت اينترنت ايران يكي از ارزان‌ترين اينترنت‌هاي دنيا است.

صادرات كالا در ۱۱ ماهه امسال ۳۱.۲ ميليارد دلار بود

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در آيين تجليل از صادركنندگان نمونه استان بوشهر گفت: با وجود شرايط كرونا صادرات كشور در ۱۱ ماهه سال جاري بيش از ۳۱.۲ ميليارد دلار است كه رقمي قابل قبول به شمار مي‌رود. حميد زادبوم افزود: هر چند صادرات كشور در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۱۹درصد كاهش داشته است اما از نظر كارشناسي طبيعي و قابل پذيرش است. رييس سازمان توسعه تجارت ايران اضافه كرد: با شيوع كرونا در سه ماهه نخست امسال بسياري از كشورها مرزهاي خود را بستند و پس از اينكه جهان به سمت همزيستي با اين ويروس حركت كرد، شرايط تجارت بهبود يافت. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت يادآور شد: سال گذشته تجارت خارجي جمهوري اسلامي ايران معادل ۸۵ ميليارد دلار بود كه ۴۱.۳ ميليارد دلار صادرات و ۴۳.۷ ميليارد دلار واردات بوده است و اين در شرايطي است كه با خارج شدن امريكا از برجام، اعمال فشارهاي حداكثري بر كشور آغاز شده بود. او تاكيد كرد: ۸۵درصد از واردات كشور مواد اوليه و واسطه‌اي است كه نياز توليد ما را برطرف مي‌كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون