• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4881 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۶ اسفند

رييس‌جمهوري در چهاردهمين نشست سران اكو:

برجام نياز به هيچ مذاكره‌اي ندارد

چهاردهمين نشست سران سازمان همكاري اقتصادي (اكو) با شعار «همكاري اقتصادي منطقه‌اي در دوران پساكرونا» به‌ صورت مجازي و با حضور سران 10 كشور عضو روز پنجشنبه برگزار شد. پيش از انقلاب، ايران، پاكستان و تركيه سازماني را تحت ‌عنوان «سازمان همكاري عمران منطقه‌اي» تاسيس كردند كه پس از انقلاب فعاليت آن مدتي با وقفه مواجه شد اما از سال ۶۴ به بعد و با پيوستن كشورهاي ديگري چون افغانستان و برخي كشورهاي جدا شده از شوروي دوباره در ۳ حوزه نفت و گاز و صنعت همكاري‌هاي منطقه‌اي را از‌سر گرفت. نشست سازمان همكاري‌هاي اقتصادي هر دو سال يك‌بار برگزار مي‌شود كه امسال شرايط شيوع كوويد‌۱۹ باعث برگزاري مجازي اين نشست شد. اين دوره نشست رياست دوره‌اي برعهده رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه بود و حسن روحاني نيز سخنراني‌اش را خطاب به او آغاز كرد، براي همكاري‌هاي اقتصادي منطقه‌اي و در اين سخنراني بر بازگشت امريكا به توافق برجام تاكيد كرد و گفت: «برجام نياز به هيچ مذاكره‌اي ندارد.»  حسن روحاني با تاكيد بر اينكه سازمان همكاري‌هاي اقتصادي از اولويت‌هاي مهم در پارادايم حاكم بر سياست منطقه‌اي و بخش مهمي از سياست همسايگي جمهوري اسلامي ايران است، ‌منطقه اكو را بهره‌مند از ظرفيت‌ها، پتانسيل‌هاي ارزشمند منابع انساني و طبيعي، ذخاير انرژي، اقتصادهاي مكمل، بخش خصوصي علاقه‌مند‌ و نيز مزيت‌هاي ممتاز مواصلاتي منطقه‌اي و جهاني دانست و گفت، سازمان اكو الزامات و شرايط لازم براي ارايه الگويي موفق از همگرايي منطقه‌اي را داراست. رييس‌جمهوري در اين سخنراني به نقاط قوت و ضعف اين همكاري منطقه‌اي نيز اشاره و تاكيد كرد كه در حوزه‌هاي كليدي چون «تجارت» دستاوردها كمتر از حد انتظار بوده با وجود اينكه پتانسيل تجاري بالا و فراهم بودن زيرساخت‌هاي لازم وجود دارد اما تجارت درون منطقه‌اي كماكان زير 10درصد است كه اين نقصان در سند چشم‌انداز 2025 اكو نيز مورد توجه قرار گرفته است. او در همين راستا از كشورهاي عضو خواست تا روي عملياتي كردن برنامه‌هاي مصوب سازمان اكو متمركز شوند تا با سرعت مناسب در مسير تحقق اعداف تعيين شده سازمان حركت كنند.  رييس‌جمهوري نيز براي رسيدن به سند چشم‌انداز اين همكاري‌هاي منطقه‌اي پيشنهادهايي ارايه كرد. «تمركز روي اجرايي كردن موافقتنامه‌هاي تجاري و يافتن راه‌هاي جديد براي توسعه و ترويج تجارت درون گروهي در منطقه اكو، فعال كردن بيش از پيش بخش خصوصي جهت رونق تجارت في‌مابين، فعال‌سازي و كارآمد كردن نهادهاي موجود در اكو مانند بانك اكو، بيمه اكو، استاندارد اكو و اتاق بازرگاني اكو در سطح همكاري‌هاي منطقه‌اي و مطابق با استانداردهاي بين‌المللي و رفع موانع و چالش‌هاي همكاري‌هاي ترانزيتي به عنوان زيرساخت‌هاي اساسي توسعه تجارت» از جمله اين پشنهادات بود. روحاني به عنوان نماينده جمهوري اسلامي در اين نشست اعلام آمادگي كرد تا در عملياتي كردن موافقتنامه تجاري اكو و پي‌ريزي ترتيبات مالي، بانكي و گمركي آن با حضور همه كشورهاي عضو مشاركت فعال داشته باشد. او در بخش ديگري از سخنانش نيز به پتانسيل‌هاي شبكه حمل و نقل و زير‌ساخت‌هاي موجود در مناطق مجاور آب‌هاي آزاد در خليج‌فارس و درياي عمان نيز پرداخت.
تحريم‌هاي غيرقانوني امريكا
رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنانش به بزرگ‌ترين «چالش» حيات بشر امروز يعني كوويد‌۱۹ نيز اشاره و تبيين كرد كه چطور اين ويروس آثار مخرب و عميقي بر وضعيت اقتصادي و رفاه ملل جهان برجاي گذاشته است. روحاني تاكيد كرد كه تنها راه مواجهه با اين قبيل چالش‌هاي مشترك، اراده جمعي توام با همكاري‌هاي مشترك است. در همين راستا هم شعار اين نشست «همكاري منطقه‌اي در دوره پساكرونا» است. او از اين فرصت استفاده كرده و به اقدامات «يك‌جانبه‌گرايانه» و «تحريم‌هاي غيرقانوني» ايالات متحده امريكا نيز پرداخت و براي اعضا تشريح كرد كه چطور اين رويكرد غيرقانوني «جنگ اقتصادي» تمام عياري عليه جمهوري اسلامي بوده است. او در ادامه به سياست ايران نيز اشاره كرد و گفت كه «مسير بازگشت امريكا به برجام نيز روشن است و اگر اراده آن وجود داشته باشد، نياز به هيچ مذاكره‌اي ندارد.»

 


دستورالعمل‌هاي مديريت نوروز در كرونا تدوين شد

دستورالعمل هماهنگي مديريت و مسووليت‌پذيري سفرهاي نوروزي در شرايط كرونا نيز روز پنجشنبه در جلسه روساي كميته‌هاي تخصصي ستاد ملي مقابله با كرونا به رياست حسن روحاني، رييس‌جمهوري بررسي شد. در چارچوب اين دستورالعمل كه توسط قرارگاه عملياتي و با مشاركت كميته‌هاي ستاد ملي مقابله با كرونا تدوين شده، پيش‌بيني شده كه تمامي ترددها و سفرها به شهرهاي با وضعيت قرمز و نارنجي ممنوع است. قرارگاه عملياتي موظف شد بر تغيير وضعيت احتمالي استان‌ها در خلال سفرهاي استاني و هماهنگي ميان دستگاه‌ها ازجمله نيروي انتظامي، وزارت ميراث فرهنگي و راه و شهرسازي براي كنترل تردد افراد با تست مثبت كرونا و برخورد با خاطيان عدم رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي، اقدامات لازم را با نهايت دقت انجام دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون