• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4881 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۶ اسفند

احمد توكلي راهكار مأيوس كردن دشمنان و عزت‌مندي دين را «اجراي عدالت» مي‌داند

حلقه مفقوده

«عدالت» كليدواژه‌اي است كه اين روزها بيش از پيش در ادبيات سياسي ايران به چشم مي‌خورد. كليدواژه‌اي كه به ‌عقيده بسياري از فعالان سياسي و اجتماعي در جامعه امروز ايران نه ‌تنها در عمل غايب است و چندان به چشم نمي‌آيد بلكه روند تقسيم منابع از يك ‌سو و رشد چشمگير نابرابري و فقر در استان‌هاي ثروتمند از سوي ديگر خبر از احتمال بروز فاجعه‌اي در اقتصاد ايران مي‌دهد. شايد به همين دليل است كه جرياني تحت‌ عنوان «عدالت‌خواهي» از ميان اصولگرايان سر برآورده و البته حالا به يكي از طيف‌ها و جريان‌هاي مغضوب ميان فعلان منتهي‌اليه راست سياست ايران تبديل شده است. 
يكي از چهره‌هايي كه نامش به عدالت‌خواهان در ايران اعتبار بخشيد اما احمد توكلي بود. چهره‌اي كه اين روزها تلاش مي‌كند خود را حامي شفافيت معرفي كند و از لزوم مقابله با فساد بگويد. اين كنشگر كهنه‌كار اصولگرا در اظهارات اخيرش از لزوم توجه بيش از پيش جمهوري اسلامي به مقوله عدالت گفته و تاكيد كرده است:«اگر مي‌خواهيم دين عزيز باشد، راه آن اجراي عدالت است، اگر بخواهيم دشمن را مايوس كنيم، راه آن اجراي دولت است، اگر بخواهيم ميان مردم الفت ايجاد شود و اوضاع روبه‌راه شود، راه آن اجراي عدالت است.» رييس هيات مديره ديدبان شفافيت و عدالت با تاكيد بر لزوم اجراي صحيح دين در جمهوري اسلامي گفته است:«مطابق اظهارات حضرت علي(ع) در جامعه‌اي كه عدالت نباشد، كسي از گناهان آشكار نظير رباخواري تعجب نمي‌كند و اشرار بر مردم حاكم مي‌شوند. يك زماني شرور به فردي قمه‌كش اطلاق مي‌شد اما حال شرورهاي ما يقه‌سفيد هستند، آن كسي كه با يك امضا براي دوست خود وام ۲۰۰۰ ميلياردي مي‌گيرد، مصداق شرارت واقعي است. 
شرايطي كه حضرت در خطبه ۲۶۱ به عنوان مصداق جامعه سقوط كرده طرح مي‌كند بسيار بدتر از شرايط ماست چراكه در كشور ما هنوز ابرار بر سر كار هستند و اگر نبودند ما نمي‌توانستيم كار كنيم و به نحوي ما را حذف مي‌كردند اما حضرت براي راه چاره دوران بدتر از ما، همدلي و ياري كردن هم بر ضد وضعيت را به عنوان نسخه نجات‌بخش تجويز كرده است.» او همچنين بيان كرد:«اگر مردم حق حكومت را به جاي نياورند يا حكومت به مردم ظلم كرد شاهد از بين رفتن سرمايه اجتماعي، دين‌ستيزي و بروز اختلاف مي‌شويم. اينكه مي‌گويم ظلم منظورمان كشيده به صورت مردم نيست، ظلم يعني براي كار به شهرداري بروي و به صورت آشكار از تو درخواست رشوه و حتي بر سر رشوه چانه‌زني كنند.»
توكلي در بخش ديگري از اظهاراتش كه ايسنا آن را منتشر كرده از لزوم مبارزه بر سر عدالت و مطالبه‌گري گفته و تاكيد كرده است:«ما در مسير با مسوولاني مواجه بوديم كه تذكر را مي‌پذيرفتند، عده‌اي با غر زدن به تذكرات عمل مي‌كردند اما بخشي هم در مقابل تذكرات مقاومت كرده و درگيري ايجاد كردند اما ما مي‌دانيم اين مسير مبارزه است و كسي حلوا تقسيم نمي‌كند. زماني آقاي منتظري به ديدار امام خميني رفت و با لحني عصباني شروع به انتقاد از شرايط موجود كرد، امام خميني(ره) پس از اينكه همه كلام آقاي منتظري را شنيد، فرمود، اين موارد و انتقاداتي كه فرموديد تا پايان عمر من و شما هم تمام نمي‌شود اما بايد مبارزه كرد و عصباني شدن ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون