• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4882 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۷ اسفند

خبر

موسسات كنكور بايد ماليات بپردازند چون كار اقتصادي مي‌كنند

عضو كميسيون تلفيق بودجه مجلس، با بيان اينكه بعد از اين موسسات كنكور موسسه فرهنگي محسوب نمي‌شوند تاكيدكرد كه آنها در سال ۱۴۰۰ بايد همچون ساير موسسات اقتصادي و شركت‌هاي فعال در بخش خصوصي ماليات پرداخت كنند. سيد احسان قاضي زاده هاشمي در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، در تشريح جزييات مصوبه مجلس براي حذف معافيت مالياتي موسسات كنكور در بودجه 1400، گفت: موسسات كنكور در گذشته بابت نشر و انتشار كتب به عنوان اقدام فرهنگي تحت عنوان موسسه فرهنگي از معافيت‌هاي مالياتي بهره‌مند مي‌شدند. نماينده مردم فريمان و سرخس و بخش‌هاي احمدآباد و رضويه در مجلس شوراي اسلامي  ادامه داد: ما درپي مصوبه‌اي كه داشتيم اين معافيت را حذف كرديم، بنابراين موسسات كنكور بعد از اين همچون ساير موسسات اقتصادي و شركت‌هاي فعال در بخش خصوصي بايد ماليات پرداخت كنند. عضو كميسيون فرهنگي مجلس، يادآور شد: پيش از اين سازمان امور مالياتي به استناد قوانين مالياتي نمي‌توانست در اين مورد ارزيابي داشته باشد، اما بعد از اين موسسات كنكور بايد درآمدهاي خود را اظهار كنند و اين سازمان نيز ماليات آنها را تعيين كند. اين نماينده مردم در مجلس يازدهم، تصريح كرد: اين موضوعي است كه در بودجه سنواتي لحاظ شده، بنابراين موسسات كنكور در سال 1400 بر اساس قانون چه در حوزه فعاليت‌هاي‌شان و چه چاپ كتب كنكور مكلف به پرداخت ماليات هستند. عضو كميسيون تلفيق بودجه مجلس شوراي اسلامي، در مورد نحوه برخورد با موسسات كنكوري كه از اين قانون سرپيچي كنند، تاكيد كرد: سازمان امور مالياتي بايد در زمينه نحوه دريافت ماليات از موسسات كنكور پاسخگو باشد، ضمن اينكه موسسات كنكور بايد در ابتدا اظهارنامه خود را ارايه دهند در غير اين صورت مكانيسم برخورد با متخلفان در قانون پيش‌بيني شده است.


بيشتر پرستاران بخش‌هاي كرونايي، آي‌سي‌يو و اورژانس واكسينه شدند

معاون پرستاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درباره روند واكسيناسيون پرستاران بيان كرد: بيشتر پرستاراني كه در بخش icu، اورژانس يا در بخش‌هاي ريفرال كرونا بودند با واكسن روسي واكسينه شدند. مريم حضرتي، معاون پرستاري وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، درباره واكسينه شدن پرستاران  توضيح داد: در حوزه پرستاران، پرستاراني كه در بخش آي‌سي‌يو اورژانس يا در بخش‌هاي ريفرال كرونا بودند، اكثرا توسط واكسن روسي واكسينه شدند و كارشان انجام شده است. او درباره ممنوعيت حضور پرستاران باردار در بخش‌هاي ريفرال و كرونايي گفت: ابلاغيه در اسفند ۱۳۹۸ به كليه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي صادر شده كه در يك بند گفته شده پرستاراني كه‌ پرمخاطره هستند را از اين بخش دور كنند؛ همچنين گفته شده پرستاراني كه داروهاي شيمي‌درماني مصرف مي‌كنند، پرستاران باردار و پرستاران شيرده نيز از اين‌گونه بخش‌هاي حساس خارج شوند و اين برنامه در حال اجرا در كل دانشگاه‌ها است. معاون وزير بهداشت با اشاره به دو پرستار بارداري كه به علت ابتلا به كرونا درگذشتند، گفت: دو پرستار فوت شده با توجه به احساس مسووليتي كه نسبت به شغل خود و بيماران داشتند به اصرار خود در بيمارستان مانده بودند. حضرتي در ادامه تصريح كرد: در هر صورت تلاش شد كه آنها از بخش‌هاي ريفرال و بيمارستان‌هاي ريفرال دور نگه داشته شوند اما متاسفانه كرونا چيزي نيست كه محدود به بيمارستان و بخش‌هاي آن باشد. همان‌طوركه مي‌دانيد كرونا مي‌تواند از سطح جامعه، مردم، خانواده و هر فرد ديگري منتقل‌ شود. اينها همه در صورتي است كه ما دقيقا همين موضوع را در اسفند ۱۳۹۸ به محض اينكه كرونا شروع شد به كليه دانشگاه‌ها ابلاغ كرديم.  معاون پرستاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در پاسخ به اين سوال كه كليه پرستاران تا چه زماني واكسينه خواهند شد؟ گفت: معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي اين اقدام چند فاز تعيين كرده و ما نيز بر اساس همين فازها و پروتكل‌‌ها جلو مي‌رويم.


قانون كسر ۱۰ درصد ماليات حقوق اعضاي هيات علمي برقرار است

معاون اداري مالي وزارت علوم با تاكيد بر اينكه اعضاي هيات علمي از پلكاني شدن ماليات حقوق معاف هستند، گفت: قانون كسر ۱۰ درصد ماليات از حقوق اعضاي هيات علمي (آموزشي و پژوهشي) همچنان برقرار است. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وزارت علوم، محمد تقي نظرپور ضمن بيان اين مطلب به قوانين و بخشنامه‌هاي موجود در خصوص ماليات بر درآمد حقوق اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي و پژوهشي اشاره كرد و افزود: از نظر مواد قانوني كه به موضوع ماليات حقوق كاركنان دولت يا به طور خاص ماليات حقوق اعضاي هيات علمي مربوط مي‌شوند؛ مي‌توان به دو قانون اشاره كرد كه يكي از اين قوانين ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌اي از مقررات مربوط به پايه حقوق اعضاي رسمي هيات علمي (آموزشي و پژوهشي) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي مصوب ۲۶ اسفند سال ۶۸ مجلس شوراي اسلامي و ديگري ماده ۸۵ اصلاحي قانون ماليات‌هاي مستقيم است. از زمان اجراي اين دو قانون فوق تاكنون؛ حداكثر ۱۰ درصد به عنوان ماليات از حقوق اعضاي هيات علمي رسمي (آموزشي و پژوهشي) كسر شده است. معاون اداري مالي و مديريت منابع وزارت علوم با اشاره به لزوم شفاف‌سازي موضوع ماليات بر درآمد حقوق اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي و پژوهشي تصريح كرد: در مباحث اخير مطرح شده در خصوص پلكاني شدن پرداخت ماليات حقوق كاركنان دولت؛ اعضاي هيات علمي و قضات صرفا از قانون پلكاني شدن ماليات معاف و ۱۰ درصد ماليات از حقوق آنان كسر خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون