• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4882 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۷ اسفند

نگاهي به بزرگ‌ترين اسپانسرهاي پيراهن به بهانه خداحافظي پيرلي و اينتر

پيراهن‌هايي كه عاشق‌شان بوديم

ترجمه: مرضيه حسين‌خاني

به مناسبت خداحافظي اينتر با پيرلي به عنوان اسپانسر بعد از سال‌ها، برخي از بزرگ‌ترين اسپانسرهاي پيراهن‌ در تاريخ فوتبال را با هم مرور مي‌كنيم. 

10- بايرن مونيخ  و  T-Mobile
 سال‌هاي  همكاري  2002  تا كنون
مدت‌هاست كه غول منطقه باواريا پيراهن‌هايي با برند T-Mobile وارد زمين مي‌شوند. ما حاضريم شرط ببنديم كه شما آخرين اسپانسر بايرن قبل از اين شركت را هم به خاطر خواهيد آورد. زيرا آن هم يك همكاري خاطره‌انگيز بود. بله! درست است. اوپل! در حالي كه اين برند نسبت به برخي ديگر از حاميان مالي بزرگ در ليست كمتر چشم‌نواز است و همچنين متعلق به يك دوره نوستالژيك نيست، اما طول عمر همكاري بايرن با اين شركت جالب توجه است. T-Mobile تقريبا ۲۰ سال است همه‌چيز را تميز و قابل احترام نگه داشته است. در اين مدت بايرن با كسب ۱۳ عنوان قهرماني بوندسليگا و دو ليگ قهرمانان اروپا يكي از بهترين تيم‌هاي فوتبال اروپا بوده است. باستين شواين اشتاينگر، فيليپ لام، ميشاييل بالاك، آرين روبن، فرانك ريبري و رابرت لواندوفسكي برخي از بهترين باشگناني هستند كه پيراهني با برند سفيد T-Mobile به تن كرده‌اند. به‌طور خلاصه شركت ارتباطات سيار آلمان بازاريابي فوق‌العاده‌اي ضمن همكاري با بايرن داشته و ما نمي‌توانيم موفقيت‌هاي تيم را  بدون اين برند  در جلو  و  وسط پيراهن تيم در نظر  بگيريم. 

9- بوكاجونيورز و Quilmes.
 سال‌هاي فعاليت 1995 تا 2001
در سال 1995 بوكاجونيورز با نايكي و Quilmes قراردادهاي حمايت مالي امضا كرد. دومي يك نوع آبجوي محلي آرژانتيني است كه در استان بوينس آيرس توليد مي‌شود. بوكاجونيورز بلافاصله با اين دو مارك ارتباط قوي برقرار كرد. اين محصول به دليل محلي بودن يك نوع اصالت خاص براي تيم به وجود آورد. ضمن اينكه از لحاظ بصري نيز جلوه زيبايي به پيراهن آبي و زرد معروف بوكا بخشيد. اين حتي باعث شد كمتر در مورد موفقيت‌هايي كه تيم با اين لباس به دست آورده يا بازيكنان بزرگي كه اين پيراهن را بر تن كردند، مثل خوان رومن ريكلمه، بحث شود و از همه بيشتر به زيبايي‌شناسي برند و لباس توجه كنند. 

8-  پي‌اس‌وي آيندهوون  و  فيليپس 
سال‌هاي  فعاليت 1981 تا  2016
احتمالا با خودتان فكر مي‌كنيد مگر هنوز فيليپس حامي پي‌اس‌وي نيست؟ ما هم همين فكر را مي‌كرديم. اما در واقع بيش از پنج سال است كه اسپانسر تيم هلندي ديگر فيليپس نيست. نوارهاي قرمز و سفيد پي‌اس‌وي كاملا با برند فيليپس براي مدت طولاني هماهنگ شده بود و همه تصور مي‌كرديم اين برند بخشي از خود طراحي كيت است. دهه 80 و ۹۰ براي فوتبال هلند يك دوره طلايي خاص بود و افرادي مانند فيليپ كوكو، لوك نيليس، رونالدو نازاريا و رود فن‌ نيستلروي شكوهي خاص به تيم آيندهوون مي‌دادند. فيليپس هنوز از استاديوم پي‌اس‌وي  حمايت  مالي مي‌كند. 

7- نيوكاسل  و  Newkie  Brown. 
سال‌هاي  فعاليت  1994 تا  2000
برند Newkie Brown بافتي مانند خورشيد داشت. نيوكاسل براون بدون شك محبوب‌ترين و شناخته‌شده‌ترين برندي است كه از شمال غربي انگلستان آمده است. يعني جايي دقيقا پشت سر باشگاه نيوكاسل. بنابراين اين اتفاق كه همراهي اين دو در باشكوه‌ترين دوره باشگاه در ليگ برتر رقم خورد، يك واقعيت زيبا بود. جدا از اينكه اين برند يك نوشيدني خوشمزه از آن منطقه است داراي برندي عالي نيز هست. اين ممكن است طولاني‌ترين معامله اسپانسري تاريخ نباشد. چيزي كه در اواخر دهه ۹۰ و به مدت ۶ سال طول كشيد اما  يكي  از  خاطره‌انگيزترين  آنهاست. 

6- آژاكس و ABN - Amro 
سال‌هاي  فعاليت  2008-1991
تنها حامي مالي عمودي در جهان فوتبال كه زمان پيـــدايــــشش برمي‌گردد به سال 1991. ABN-Amro يك بانك هلندي است كه در آمستردام مستقر است. شهري كه آژاكس از آنجا مي‌آيد. تيمي كه از نظر جذابيت كيت‌هاي تيم‌هاي ورزشي‌اش يكي از معيارهاي دنياي فوتبال شناخته مي‌شود. به نوعي تصميم به عمودي‌نويسي برند با توجه به سبك سنتي لباس آژاكس منطقي بود. سبكي شامل دو ستون سفيد در دو طرف يك بلوك قرمز. نحوه نوشتن متن اين برند واقعا تحسين‌برانگيز است. ممكن است كساني كه در خارج از هلند زندگي مي‌كنند قادر نباشند كه آن لوگو را از بالا بخوانند اما همه به اتفاق به ياد مي‌آورند كه يك چيز عمودي روي لباس آژاكس نوشته شده بود. اين به نوعي جنبه‌اي قابل تشخص به پيراهن اين تيم بخشيده بود و برندي  فراموش نشدني به حساب  مي‌آيد. 

5-ليورپول  و  كارلسبرگ. 
سال‌هاي  فعاليت 1992 تا 2010
18 سال به عنوان طولاني‌ترين قرارداد حمايت مالي پيراهن در ليگ برتر انگليس به حساب مي‌آيد. كارلسبرگ از ابتداي شروع ليگ برتر روي لباس ليورپول آمد و تا سال‌ها با انتظار نااميدانه‌اي در حسرت قهرماني ليورپول در ليگ برتر ماند. اين مارك آبجوي دانماركي در سال ۲۰۱۰ از ادامه همكاري با قرمزهاي آنفيلد منصرف شد و ليورپول با Standard Chartered كه از لحاظ جذابيت دست كمي از كارلسبرگ ندارد شروع به همكاري كرد. هنوز هم كارلسبرگ يك برند زيبا براي پيراهن به حساب مي‌آيد. آنها ممكن است عنوان قهرماني ليگ برتر را از دست داده باشند اما براي ثبت دوران خاطره‌انگيز درام‌هاي زيادي دارند. سه‌گانه سال ۲۰۰۱ يا فينال استانبول از اين جمله است. ستاره‌هايي نظير استيون جرارد، مايكل اوون، استيو مك‌منمن، رابي فاولر و بسياري از ستاره‌هاي ديگر در دهه ۹۰ و دهه آغازين قرن اين لباس را بر تن كردند. حمايت كارلسبرگ در اين راه نقش خودش را به خوبي  ايفا كرد. 

۴- آث  ميلان  و  Opel
 سال‌هاي  فعاليت  ۱۹۹۴  تا  ۲۰۰۶
برخلاف تصور عمومي نمادين‌ترين مارك تجاري اسپانسر روي پيراهن ميلان تبديل به چيزي بيشتر از يك همكاري مالي شد و يك سبك فوتبالي را شكل داد. توليدكنندگان اتوموبيل‌ آلماني Opel همزمان حمايت مالي از بايرن مونيخ و پي‌اس‌جي را هم در دهه ۹۰ برعهده داشتند اما همكاري آنها با ميلان است كه باعث مي‌شود آدم‌ها هيجان‌زده شوند. دوره ۱۲ ساله همكاري اين دو يك دوره موفقيت‌آميز بزرگ در تاريخ فوتبال است. ميلان در اين مدت ۴ قهرماني سري آ، يك قهرماني كوپا ايتاليا و دو قهرماني ليگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. بازيكناني مانند بارسي، مالديني، نستا، كافو، پيرلو، شوچنكو، كاكا، سيدرف و استام با اين پيراهن در ايتاليا و اروپا جولان مي‌دادند. با اين حال آنها يك خاطره بسيار غم‌انگيز نيز از پوشيدن پيراهني با مارك Opel به ياد دارند. همان شبي كه مقابل ليورپول كارلسبرگ پوش در فينال استانبول بازي سه هيچ برده را واگذار كردند. 

۳- منچستريونايتد  و   شارپ
 سال‌هاي فعاليت   ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۱
سال‌هاي اوليه منچستر يونايتد تحت هدايت سر الكس فرگوسن با شارپ گره خورده است. كامبك در نيوكمپ، نبرد با آرسنال، فرگي تايم، كلاس ۹۲ و ضربه كونگ فوي اريك كانتونا همه با لباسي بود كه روي آن شارپ نوشته بود. مشاركت از آنجا آغاز شد كه شركت الكترونيكي ژاپني از اوايل دهه ۱۹۷۰ كارخانه‌اي در منطقه نيوتن هيث منچستر به راه انداخت. برند و باشگاه همزمان آرزو داشتند كه جهان را فتح كنند و از سال ۱۹۸۲ همكاري باهم را آغاز كردند. مي‌توان ادعا كرد هيچ قرارداد اسپانسري ديگري تاكنون اين‌چنين جادويي شكوه يك باشگاه را رقم نزده است. كين، بكهام، كانتونا، گيگز، هيوز، رابسون، اشمايكل، نويل، اسكولز و بسياري ستاره ديگر ليست بازيكناني است كه  به آن پيراهن و  برند جلوه  بي‌نظيري  مي‌بخشيدند. 

۲- فيورنتينا   و   نينتندو. 
سال‌هاي  فعاليت ۱۹۹۷ تا  ۱۹۹۹
خيلي كوتاه اما آه! بسيار شيرين! هيچ قرارداد اسپانسري در اين ليست وجود ندارد كه مدت زمان كمتري نسبت به همكاري فيورنتينا  و نينتندو  داشته باشد اما احتمالا بتوان مواردي را پيدا كرد كه از نظر سبك‌شناسي قابل احترام باشد. به نشانه راه‌اندازي كنسول بازي N64 در اروپا، نينتندو دو سال پيراهن تيم شهر فلورانس را تزيين كرد. كيت‌هاي بنفش اسيدي فيورنتينا در آن سال‌ها يكي از جالب‌ترين چيزها در فوتبال بود. به آن لباس يكي از تغيير‌دهنده‌ترين كنسول‌هاي بازي رايانه‌اي را اضافه كنيد تا بفهميد چه چيز جذابي از آب در مي‌آمد. همزمان با اين تصور احتمالا تصاوير بازي‌هاي نينتندو و كاراكترهاي بامزه‌اش به ذهن خطور مي‌كند و شايد حتي قطره اشكي نوستالژيك نيز از ديده روان شود. بايد به ياد داشته باشيم هيچ چيزي از فلورانس بيرون نمي‌آيد مگر اينكه يك اثر هنري باشد. هيچ‌كدام از  ما موناليزا  را  فراموش نكرده‌ايم

۱- اينتر  و  پيرلي 
سال‌هاي  فعاليت  از  ۱۹۹۵  تاكنون
هنگامي كه پيرلي توليدكننده ايتاليايي تاير اعلام كرد قرارداد اسپانسري پيراهن را با اينتر در آخر فصل جاري به پايان مي‌برد، موجي از احساسات جامعه فوتبال را تحت‌تاثير قرار داد. در جايي كه وسواس‌هاي مالي همه‌چيز را تحت‌تاثير قرار داده بودند اين همكاري نوعي سمبل به حساب مي‌آمد. پيرلي و اينتر از سال ۱۹۹۵ دو عضو جدانشدني به حساب مي‌آمدند. در طول اين مدت اينتر موفق به كسب تعداد بي‌شماري قهرماني در سري آ و ليگ قهرمانان اروپا شده بود. آنها سه‌گانه را هم با همين پيراهن جشن گرفتند. بازيكناني مانند پل اينس، خاوير زانتي، رونالدو، تولدو، اسنايدر، آدريانو لوكاكو و ستاره‌هاي بي‌شمار ديگري نمايندگي اين رابطه دو طرفه را  برعهده  داشتند. 
فقط طول عمر نيست كه پيرلي را برجسته مي‌كند. زيبايي‌شناسي تركيب پيراهن آبي و مشكي با آن برند شيك و تميز يكي ديگر از دلايل تحسين اين همكاري بوده است. برندي كه تقريبا هميشه به رنگ سفيد روي كيت خانگي اينتر نقش مي‌بست و حتي وقتي قرار بود رنگش را بنا به شرايط عوض كند، به سياه و آبي و حتي طلايي نتيجه همانطور جالب از آب درمي‌آمد. پيرلي قرارداد خود را از دست داده زيرا اينتر به دنبال بهبود قرارداد تا سقف 10 ميليون پوند ديگر در سال بود كه از عهده پيرلي برنمي‌آمد. ما فقط اميدواريم كه حرص و طمع پول آنها را به آغوش يك اسپانسر غيرجذاب نيندازد.  ما همه  آنجا  بوده‌ايم... 
منبع:  فورفورتو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون