• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4883 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ اسفند

اقتصاد بين‌الملل

مجلس سناي امريكا بسته مالي ۱،۹ تريليون دلاري بايدن را تصويب كرد

مجلس سناي امريكا بسته مالي ۱،۹ تريليون دلاري كمك مالي ويژه دوران كرونا را تصويب كرد و آن را براي تاييد نهايي دوباره به مجلس نمايندگان باز فرستاد. دموكرات‌ها كه اكثريت هر دو مجلس امريكا را در دست دارند، اميدوارند قبل از پايان برنامه كمك به بيكاران در ۱۴ مارس اين بسته را به امضاي ترامپ برسانند. اين بسته با ۵۰ رأي موافق در برابر ۴۹ رأي مخالف به تصويب رسيد. همه دموكرات‌ها به اين بسته رأي موافق داده و همه جمهوري‌خواهان به آن رأي مخالف دادند. آنها معتقدند با وجود سطح بدهي بسيار بالاي امريكا نيازي به يك بسته عظيم مالي وجود ندارد اما دموكرات‌ها مي‌گويند فوايد اين بسته براي كمك به ريكاوري اقتصاد امريكا از بحران كرونا بيشتر از ضررهاي آن است.


از نفت ارزاني كه خريديد استفاده كنيد

اوپك و متحدانش درخواست هند براي افزايش توليد را ناديده گرفتند و عربستان سعودي از دهلي‌نو خواست از نفتي كه سال گذشته با قيمت فوق‌العاده ارزان خريده بود، استفاده كند. دارمندرا پرادهان، وزير نفت هند در آستانه نشست چهارم مارس توليدكنندگان اوپك پلاس با اشاره به افزايش قيمت نفت كه به تقاضا براي سوخت در اين كشور آسيب زده و فشارهاي تورمي را افزايش داده از اوپك و متحدانش خواسته بود، محدوديت عرضه خود را تسهيل كنند كه در نهايت پس از تصويب عدم افزايش توليد نفت به رويترز گفت: به عنوان يكي از بزرگ‌ترين كشورهاي مصرف‌كننده نفت، هند نگران است اقداماتي كه از سوي كشورهاي توليدكننده دنبال مي‌شود، احياي مبتني بر مصرف را تضعيف كرده و به مصرف كنندگان به خصوص در بازار حساس به قيمت هند آسيب بزند. شاهزاده عبدالعزيز بن سلمان، وزير انرژي عربستان سعودي در كنفرانس مطبوعاتي در اين خصوص گفت: دهلي‌نو بايد بخشي از نفتي كه سال گذشته با نرخ بسيار ارزان خريداري و انبار كرد، استفاده كند.


نرخ تورم ونزوئلا  به ۳ هزار درصد رسيد

بي‌ارزش شدن اكثر اسكناس‌هاي ونزوئلا در نتيجه تورم بسيار بالا و خبر انتشار اسكناس‌هاي با رقم بالا، مردم ونزوئلا را مجبور كرده براي معاملات روزمره خود به دلار امريكا روي بياورند. بانك مركزي ونزوئلا طي بيانيه‌اي در وب‌سايت خود اعلام كرد كه انتشار اسكناس‌هاي جديد 200 هزار، 500 هزار و يك ميليون بوليواري را آغاز خواهد كرد و هيچ جزييات ديگري را ذكر نكرد. اسكناس  1 ميليوني كه بزرگ‌ترين اسكناس ونزوئلا در كل تاريخ اين كشور است تنها 53 سنت ارزش خواهد داشت. به دنبال كوچك‌تر شدن اقتصاد ونزوئلا براي هفتمين سال پياپي در 2020 دولت اين كشور چشمانش را به روي روند رو به افزايش استفاده از دلار براي معاملات بست و قطعي مداوم برق باعث توقف استفاده از كارت‌هاي اعتباري و افزايش استفاده از پول نقد شد. حدود 66 درصد از معاملات در سراسر ونزوئلا با ارزهاي خارجي انجام مي‌شود. در شرايطي كه دلار جاي خود را در اقتصاد اين كشور باز مي‌كند، ونزوئلا همچنان براي حمل و نقل عمومي و خريد سوخت يارانه‌اي به اسكناس‌هاي بوليوار وابسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون