• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4883 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ اسفند

با 4 صفر كمرنگ صورت گرفت

انتشار سري سوم اسكناس 5هزار توماني

سري سوم اسكناس ۵۰ هزار ريالي با طرح آرامگاه حافظ در پشت اين اسكناس، توسط بانك مركزي منتشر شد. روي اسكناس‌هاي جديد 50هزار ريالي همچون سري‌هاي قبلي تصوير امام خميني (ره) و در پشت اين اسكناس اين بار طرحي از آرامگاه حافظ با بيت «هرگز نميرد آنكه دلش زنده شد به عشق، ثبت است بر جريده عالم دوام ما» نقش بسته است. در طراحي اين اسكناس هم مانند ايران‌چك‌هاي 50 و 100 هزار توماني جديد، 4صفر جلوي عدد 5 به صورت كمرنگ‌تر چاپ شده و مي‌تواند نشانه‌اي ديگر بر برنامه‌ريزي‌ها براي حذف 4 صفر از پول ملي در آينده‌اي نزديك باشد. بانك مركزي عنوان كرده كه در طراحي اين اسكناس از طراحي خطي سه بعدي موسوم به  «مدالين» بهره برده كه نوع ويژه‌اي از طراحي امنيتي است كه در آن نقوش به صورت برجسته به نظر مي‌آيند. همچنين در فرآيند ساخت كاغذ اسكناس از الياف فلورسنت نامرئي استفاده شده است كه در زير نور ماوراي بنفش، در رنگ‌هاي آبي، قرمز، سبز و زرد قابل مشاهده است.
از ديگر ويژگي‌هاي امنيتي اسكناس جديد 50 هزار ريالي مي‌توان به تصوير مكمل طرح مخفي، چاپ برجسته، ريزنوشته (ميكروپرينت) علامت مخصوص روشندلان، واترمارك، نخ امنيتي پنجره‌اي هولوگرافيك، نخ امنيتي پنهان و شماره سريال اشاره كرد.
نخ امنيتي پنجره‌اي هولوگرافيك
اين نخ داراي پوشش ويژه‌اي است كه در مقابل نور و با تغيير زاويه ديد، به صورت هفت‌رنگ ديده مي‌شود. همچنين روي آن عبارت لاتين I.R.IRAN درج شده است.
نخ امنيتي پنهان
اين نخ كه به صورت پنهان در خميره كاغذ قرار گرفته، در مقابل نور به سهولت قابل رويت است و همچنين عبارت I.R.IRAN روي آن درج شده است. قسمتي از عدد ۵ در رو و قسمتي ديگر از آن در پشت اسكناس چاپ شده كه در مقابل نور همديگر را تكميل كرده و عدد ۵ را به صورت كامل نمايان مي‌كند.
چاپ  برجسته
اين نوع چاپ با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسايي است. تصوير پرتره امام خميني (ره)، عبارت بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و ارزش اسمي اسكناس به اين روش چاپ شده‌اند.
واترمارك و الكتروتايپ
تصوير سه‌بعدي پرتره امام (ره) همراه با عدد ۵ به صورت لاتين كه به شكل مخفي در خميره كاغذ قرار گرفته، در مقابل نور به راحتي قابل رويت است.
شماره سريال
چاپ شماره سريال‌ها با استفاده از مركب قرمز فلورسنت انجام شده و تحت تابش نور ماوراي بنفش به رنگ طلايي مايل به زرد تغيير طيف مي‌دهند.
ريزنوشته  (ميكروپرينت) 
نوشته‌هاي بسيار‌ ريزي كه با ابزار بزرگ‌نمايي قابل رويت هستند و تنها دستگاه‌هاي چاپ امنيتي قادر به چاپ آنها  هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون