• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4883 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ اسفند

سهم ۱۶درصدي زنان از بازار كار ايران

يك عضو شوراي شهر تهران با اشاره به 720 پست مديريتي زن در شهرداري تهران اشاره كرد و گفت: نتوانستيم به يك رويكرد واحد نسبت به زنان دست يابيم. به گزارش ايسنا، زهرا نژاد‌بهرام در نطق پيش از دستور خود در دويست و هفتاد و هشتمين جلسه شوراي شهر تهران گفت: ۴۰ و اندي سال مي‌گذرد از آن هنگامي كه سازمان ملل متحد اين روز را به نام «روز سازمان ملل متحد براي حقوق زنان و صلح جهاني» نامگذاري كرد. هدف از اين نامگذاري، به رسميت شناختن نقش زنان در تلاش‌هاي صلح و توسعه و پايان دادن به تبعيض‌هاي جنسيتي و افزايش حمايت از مشاركت كامل و برابر زنان در كشورهاي عضو است. مگر نه اين است كه، مرد از دامن زن به معراج مي‌رسد، پس چه نيكوست زنان قبل از به معراج رساندن مردان، در زمين به جايگاه شايسته خود دست يابند. بياييد به ياد داشته باشيم كه اين نامگذاري‌ها بيش از آنكه براي حمايت صوري از زنان باشد، بايد بسترساز دستيابي براي تحقق حقوقي برابر با مردان در همه عرصه‌ها باشد. براي رسيدن به اين منظور بايد به ‌طور مداوم مشكلات فراروي زنان رصد شود.
او افزود: براساس گزارش شكاف جنسيتي مجمع جهاني اقتصاد در سال ۲۰۲۰، دنيا هنوز ۱۰۰ سال تا دستيابي كامل به برابري جنسيتي راه پيش روي خود دارد. اين برآورد ماحصل بررسي چهار شاخص مشاركت اقتصادي، امكانات آموزشي، بهداشت و توانمندسازي سياسي است اگرچه وضعيت ايران در دو شاخص امكانات آموزشي و بهداشت اميدواركننده و رو به رشد است؛ اما در كمال تاسف بايد بگويم رتبه كلي ايران ۱۴۸ از ۱۵۳ كشور مورد بررسي است و حتي در كشورهاي منطقه و شمال آفريقا رتبه ۱۶ از ۱۹ كشور را دارد. پيام اين آمار براي ما اين است كه براي نزديك شدن به صدر جدول و كاهش شكاف جنسيتي در ايران بايد روي دو شاخص مشاركت اقتصادي و توامندسازي سياسي متمركز شويم.
او ادامه داد: عزيزان دردآور است كه بگويم سهم زنان از بازار كار ايران حدود ۱۶درصد است و ۲۵۷ سال نياز داريم تا سطح دستمزد زنان با مردان برابري كند. دردآور است كه به‌رغم به دست داشتن بيش از ۵۰درصد از كرسي‌هاي دانشگاهي براي زنان تنها حدود ۳۰در صد از آنان هيات علمي هستند، دردناك است كه از ميان اين همه مركز آموزش عالي تنها يك مركز با مديريت زنان اداره مي‌شود آن هم به دليل آنكه دخترانه است. نگران‌كننده است كه سهم مديريتي كشور كمتر از ۵درصد است. گره كار كجاست! مگر نه اين است كه بيش از ۸۵درصد زنان ايران باسواد هستند پس چرا بيش از دو ميليون زن سرپرست خانوار ثبت شده به دنبال كار در مشاغل پايين‌دستي هستند؟
او تاكيد كرد: چگونه است كه به‌رغم حضور پرشور و موثر زنان در پيروزي انقلاب و انتخابات‌هاي متعدد كشور، سهم زنان از مجلس شوراي اسلامي تنها ۴ درصد است‌؟! گره كار كجاست! زناني كه بار جنگ تحميلي هشت ساله را با از دست دادن فرزندان و همسران خود تحمل كردند و پاسدار تماميت ارضي اين سرزمين بودند. چگونه است كه بعد از گذشت ۱۰ سال لايحه امنيت زنان به مجلس مي‌رود، اما اعلام وصول نمي‌شود؟ گره كجاست؟! چگونه است كه با تحول انقلابي در جريان سياسي اصلاح‌طلبي از سال ۹۴ به بعد بيش از ۳۰درصد سهميه ليست‌ها به زنان اختصاص يافته اما آثار آن در بدنه مجلس و هيات رييسه و كميسيون‌ها قابل مشاهده نيست؟ گره كجاست؟ چگونه است كه از ميان ۲۹۴ حزب و تشكل سياسي به جز احزاب زنانه تنها يك حزب دبيركل زن دارد آن هم به دليل بيماري دبيركل آن! گره كار كجاست؟ چگونه است كه از ميان ۳۳ هزار دهدار تنها ۲۵۰۰ تن زن هستند حدود 7درصد و از ميان ۱۳۰۰ شهردار تنها ۱۰ تن زن هستند. از ميان ۱۰۹ هزار عضو شورا در شهر و روستا تنها ۲۸۰۰ تن زن هستند گره كار كجاست؟ او تصريح كرد: آقاي رييس‌جمهور چند تن از وزراي شما زن هستند مگر نه آنكه نيمي از راي‌دهندگان شما زن بودند! چند تن از استانداران شما زن هستند؟! چند تن از روساي سازمان‌هاي شما زن هستند؟! در بزرگ‌ترين مذاكره جهاني بعد از جنگ دوم جهاني يعني مذاكرات برجام چند زن مشاركت داشتند؟! در سال پاياني دولت‌تان براي زنان ايران زمين چند پله پيشرفت را در تامين امنيت، اشتغال و سياست مهيا كرديد؟ آقاي رييس مجلس چند تن از مشاوران و معاونين شما زن هستند؟ مگر نه آنكه نيمي از راي‌دهندگان شما زن بودند. چند لايحه و طرح براي ارتقاي مشاركت اقتصادي زنان و ايجاد فرصت‌هاي جديد براي اشتغال آنان تدارك ديديد؟! چه ميزان برمبناي مشاركت بيشتر زنان در عرصه سياست سهميه‌بندي كرديد؟! نژادبهرام تاكيد كرد گره آنجاست كه هنوز نتوانستيم در سايه جمهوريت نظام سياسي كشور و اسلاميت آن به يك رويكرد واحد نسبت به زنان دست يابيم، گره آنجاست كه خوانش‌هاي متعدد از اسلام فرصت‌هاي ابراز نظر دارند و سردرگمي به دليل نداشتن يك رويكرد مشخص نسبت به زنان سكان مديريتي را گاهي بر اين عرصه مي‌برد و گاهي بر آن عرصه! گره آنجاست كه گروه‌ها و احزاب سياسي و حاكميتي هنوز در بستر فضاي نامشخص؛ تكريم زنان را تنها در حفاظت مي‌دانند نه در حركت و تحول! دستورالعمل‌ها همه در جهت حفاظت است آن هم از نوع حمايت! آن هم در جداسازي! آن هم در نديدن استعدادها! آن هم عدم باور به نقش يگانه زن در تربيت جامعه! آن هم در عدم باور به ضرورت استقلال زنان براي به دوش كشيدن بار تربيتي جامعه! واقعيت اين است كه رفع شكاف جنسيتي نيازمند حمايت و برنامه‌ريزي تمام‌قد تمامي اركان جامعه است. تمامي نهادها و مجموعه‌ها همچون جزيي از يك پازل كلان بايد، رفع شكاف جنسيتي را سرلوحه كار خود قرار دهند تا ايراني اسلامي و روبه رشد و توسعه را تجربه كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون