• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4883 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ اسفند

درباره مازيار ناظمي رييس جديد فدراسيون اتومبيلراني

مرد جنجالي با پرونده‌هاي باز تخلف

علي ولي‌اللهي

 

مازيار ناظمي به سمت رياست فدراسيون اتومبيلراني رسيد. اين خبر براي كساني كه پيگير اين رشته ورزشي در ايران نيستند، عجيب بود. حتي براي خيلي از فعالان حوزه ورزش هم راي آوردن ناظمي جاي تعجب داشت. سوال اول اين بود كه ناظمي اصلا در فدراسيون اتومبيلراني چه كار مي‌كند؟ او كه مجري صداوسيما بود و بعد به عنوان مدير روابط عمومي وزارت ورزش و جوانان فعاليت مي‌كرد، با چه تخصص و پشتوانه‌اي به اين فدراسيون آمده است؟ 
مازيار ناظمي از گزارشگران و مجريان سابق رسانه ملي است كه در دهه 80 و در فضاي مجازي آن زمان يعني وبلاگ‌نويسي هم فعاليت مي‌كرد. همان زمان او جنجال‌هاي زيادي مثل پخش كردن فايل صوتي اظهارات علي دايي عليه محمد مايلي‌كهن را به پا كرد. او در برنامه تهران ۲۰ هم كه گاهي شكل انتقادي به خود مي‌گرفت به عنوان مجري با خيلي‌ها سرشاخ شد. سرشاخ شدني كه بيشتر جنبه نمايشي داشت و هيچ‌وقت به نتيجه مشخصي ختم نشد. ناظمي در سال ۱۳۹۲ به عنوان معاون روابط عمومي وزارت ورزش منصوب شد. حكم او را سيد عباس صالحي اميري امضا كرد. ناظمي بعدها با آمدن گودرزي و بعد سلطاني‌فر نيز در اين سمت ابقا شد. 
ناظمي در اين سال‌ها نشان داد كه اولويت اول و آخر براي او ديده شدن است. در تاييد اين گزاره همين بس كه توييت‌هاي جنجالي ناظمي هيچ‌گاه جنبه خبررساني پيدا نكرد و صرفا براي ايجاد بحث و مناقشه منتشر مي‌شد. در اين زمينه مي‌توان به توييت مشهور او هنگامي كه فدراسيون فوتبال دنبال پيدا كردن سرمربي بود، اشاره كرد. جايي كه ناظمي نوشت كلينزمن و زيدان و چند مربي بزرگ ديگر دنيا در صف مذاكره با فدراسيون فوتبال هستند! از ديگر ويژگي‌هاي ناظمي اظهارنظر او در مورد تمام اتفاقات ورزشي و حتي غيرورزشي بود. ناظمي در مورد واگذاري سهام سرخابي‌ها در بورس، اظهارات علي كفاشيان، انتخاب مرد سال فوتبال آسيا، تغيير مدير شبكه سه، تعطيلي برنامه نود و جدايي عادل فردوسي‌پور از شبكه سه، مهاجرت مزدك ميرزايي و... اظهارنظر‌هاي عجيبي كرده است. اظهارنظرهايي كه مي‌توانست عادي باشد اگر ناظمي پست سازماني در حد مدير روابط عمومي يك وزارتخانه نداشت.  ناظمي در زمستان ۹۶ و زمستان ۹۷ علاوه بر توييت زدن شانس خودش را در انتخابات دو رشته ورزشي نيز محك زد. او در آذر ۹۶ براي انتخابات فدراسيون بسكتبال ثبت نام كرد! البته پيش از راي‌گيري در دي ماه همان سال انصراف داد. او هيچ‌وقت نگفت چرا فكر كرد مي‌تواند در بسكتبال مفيد باشد و به عنوان اولين نفر در فرآيند ثبت‌نام نامزدها حاضر شد، هيچ‌وقت نگفت چرا انصراف داد و هيچ‌كس هم نفهميد او چرا آمد و چرا رفت. ناظمي همين كار را دقيقا در سال ۹۷ انجام داد. آن هم در بي‌ربط‌ترين رشته ورزشي نسبت به بسكتبال يعني جودو. در اسفند ۹۷ اين گزارشگر و مجري سابق تلويزيون در انتخابات جودو ثبت نام كرد و البته باز هم پيش از انتخابات انصراف داد. همان سوال‌هايي كه هنگام انتخابات قبلي در مورد ناظمي به وجود آمد اين بار شديدتر مطرح شد به اضافه يك سوال ديگر: ناظمي دنبال چيست؟ 
ايشان سال گذشته وارد رقابت انتخاباتي شوراي محله نارمك هم شد و آنجا هم راي نياورد و مقابل عباس اسماعيل‌بيگي ليدر باشگاه پرسپوليس شكست خورد. گفته شد تعداد آراي مجري و گزارشگر تلويزيون از آراي نفر آخري كه ۷۱ راي آورد هم كمتر بود.  البته ناظمي يك بار در گفت‌وگو با «مهر» تاكيد كرده بود كه خودش بارها از وزير ورزش درخواست داشته كه او را به سرپرستي يك فدراسيون بگمارد. اينكه چرا او علاقه داشته سرپرست يك فدراسيون، بدون اهميت رشته ورزشي آن فدراسيون، بشود معلوم نيست. در بهمن ۹۸ با توجه به اتمام دوره مديريتي ۴ ساله محمود صيدانلو رييس فدراسيون اتومبيلراني و موتورسواري، بالاخره نوبت به مازيار ناظمي رسيد و او از سوي وزير ورزش و جوانان به عنوان سرپرست اين فدراسيون تا برگزاري مجمع انتخابات جديد منصوب شد. اين اقدام سلطاني‌فر با انتقادات زيادي همراه شد، چرا كه هيچ‌كس نمي‌توانست بفهمد ناظمي چه تجربه‌اي در اين زمينه دارد. با اين حال تصور مي‌شد اين يك انتصاب موقتي است و با برگزاري انتخابات به پايان مي‌رسد. 
چندي بعد و در ارديبهشت ۹۹ زمزمه‌هايي مبني بر بروز مشكلات بين ناظمي و سلطاني‌فر به گوش رسيد و در نهايت وزير ورزش بعد از ۷ سال تصميم به تعويض ناظمي گرفت و سمت او را به كاوه احمدي داد. در شهريور 99 و هنگام ثبت نام نامزدهاي انتخابات فدراسيون اتومبيلراني، ناظمي براي سومين بار شانسش را در رسيدن به رياست يك فدراسيون امتحان كرد. باز هم در بي‌ربط‌ترين جاي ممكن نسبت به فعاليت‌هاي قبلي‌اش. او از پست سرپرستي استعفا داد و به نامزدهاي انتخابات فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني پيوست. اواخر شهريور و در برنامه تلويزيوني «ورزشگاه» در شبكه پنج ابهاماتي درخصوص واردات موتورهاي سنگين با درخواست فدراسيون اتومبيلراني و موتورسواري مطرح شد. اين اتفاق در دوران سرپرستي مازيار ناظمي در اين فدراسيون رخ داده بود. بيژن خراساني كارشناس و گزارشگر رشته اتومبيلراني و موتورسواري در اين برنامه گفت: «بيش از ۸۰ موتور سنگين كه همياري آنها قيمتي در حدود ۱۲۰ ميليون تومان بابت هر موتور به حساب اشخاص واسطه واريز شده است به درخواست فدراسيون موتورسواري وارد شده اما نه تنها اصلا چنين مبلغي در فدراسيون وجود نداشته بلكه اسنادي نيز دال بر اينكه اين موتورها به موتورسواران ملي‌پوش داده شده وجود ندارد. درواقع به زبان ساده‌تر مي‌توان اين‌طور بيان كرد كه اين موتورهاي سنگين كه مي‌تواند هر كدام مسائل امنيتي داشته باشد به اشخاص داده شده و فقط مبلغي در حدود ۲۰ ميليون تومان وارد حساب فدراسيون شده است و مابقي مبالغ واريز توسط اشخاص مشخص نيست كجا رفته و چرا به حساب فدراسيون واريز نشده است و خزانه‌دار فدراسيون از اين امر مطلع نيست.» همچنين گفتني است در برنامه ورزشگاه تصوير نامه‌اي از سوي وزارت صمت منتشر شد كه نشان مي‌داد در تيرماه مازيار ناظمي سرپرست وقت اين فدراسيون، درخواست ترخيص موتوسيكلت‌هاي سنگين ۱۰۰۰ سي‌سي به بالا را بدون برگزاري كارگروه تعيين صلاحيت ارايه كرده است. با اين حال ناظمي براي حضور در انتخابات تاييد صلاحيت شد. آن هم بدون اينكه ماجراي پرونده واردات موتورهاي سنگين مشخص شود. 
 ضمن اينكه ناظمي به  ادعاي خبرگزاري مهر  پرونده‌اي باز پيرامون شكايت اعضاي تعاوني مسكن صداوسيما نيز داشت (هنوز هم دارد) كه منجر به محكوميت او به عنوان رييس اين تعاوني شده بود. در اين زمينه هم ماجراي عجيبي وجود دارد. گفته مي‌شود ناظمي كه با شكايت اعضا و به دليل برخي اقدامات غير قانوني محكوم شده بود پرونده را به دادگاه تجديد نظر برد و آنجا در مرداد ۹۸ هم درخواستش رد شد. خبرگزاري مهر در اين زمينه نوشت: «حكم ابتدايي در مورد محكوميت مازيار ناظمي براي تاييد نهايي به اتاق تعاون استان تهران رفته بود اما تاييد نشد؛ بعدها اسماعيل خليل‌زاده كه ظاهرا مانع از تاييد حكم شده بود در هيات مديره باشگاه استقلال حكم گرفت. اين يكي ديگر از موارد مطرح در رابطه با پرونده شكايت اعضاي تعاوني مسكن اخبار جام جم صداوسيماست و اينكه ورود اسماعيل خليل‌زاده به استقلال بي‌ارتباط به اين پرونده نبوده است.»
ناظمي در آن زمان مدعي شد همه اين هجمه‌ها به اين خاطر است كه عده‌اي گردن كلفت مي‌خواهند پروژه و زمين را از چنگ تعاوني و ناظمي در بياورند. ناظمي تاكيد كرد از كساني كه اين سياه‌نمايي را انجام داده‌اند شكايت خواهد كرد. در فاصله شهريور تا همين روز شنبه كه انتخابات فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني برگزار شد چندان خبري از ناظمي به گوش نرسيد. تا اينكه دو روز قبل ناظمي در كمال تعجب برنده انتخابات لقب گرفت. صبح شنبه انتخابات فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني با حضور مهدي علي‌نژاد معاون توسعه ورزش قهرماني وزارت ورزش و جوانان، كيكاووس سعيدي دبير كل كميته ملي المپيك و محمدرضا مقصودلو سرپرست فدراسيون با شركت پنج نامزد براي كسب كرسي رياست فدراسيون، در آكادمي ملي المپيك آغاز شد. طبق گزارش روابط عمومي اين فدراسيون جواد برات، عزيزه تراز، ندامطلبي، مازيارناظمي و مهران همتيان پنج نامزد رياست اين فدراسيون بودند كه در پايان راي‌گيري و از ۳۹ راي مأخوذه، مازيار ناظمي ۲۰ راي، جواد برات و مهران همتيان هر كدام ۹ راي و عزيزه تراز نيز يك راي به خود اختصاص دادند تا انتخابات به دور دوم كشيده شود. در دور نخست شخص برنده بايد ۲۱ راي بياورد. در دور دوم مازيار ناظمي با كسب ۲۵ راي به عنوان رييس جديد فدراسيون انتخاب شد.  بعد از انتخابات نامزدهاي ديگر تاكيد كردند كه ناظمي با لابي‌گري و حمايت وزارت ورزش به اين پيروزي دست پيدا كرده است. هرچند ناظمي خودش اين مساله را تكذيب كرد و گفت: «من گزينه وزارت ورزش نبودم. اگر گزينه وزارت بودم همان دور اول راي مي‌آوردم.»
حالا مازيار ناظمي از بعد از سه شكست در انتخابات‌ گوناگون در اين سه سال  به صورت «انتخابي» به رياست يك فدراسيون رسيده است. خودش مي‌گويد برنامه‌هايي در سرش دارد كه اگر عملياتي شوند اتفاقات خوبي براي اين رشته مي‌افتد. وزارت ورزش هم تاكيد كرده روي عملكرد اين فدراسيون نظارت خواهد كرد. با اين حال همچنان چند سوال اصلي پابرجاست. اول اينكه مازيار ناظمي بر چه اساسي پا به اين عرصه گذاشته؛ از آن مهم‌تر مجمع انتخاباتي فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني روي چه حسابي احساس كردند مرد جنجالي كه حتي در تخصص خودش يعني حوزه روابط عمومي هم گاف‌هاي بسياري مي‌داد، بدون هيچ تخصص و پشتوانه‌اي مي‌تواند موفق عمل كند و در نهايت تكليف پرونده‌هاي باز او چه مي‌شود؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون