• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4885 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۰ اسفند

نگاهي به آخرين تحولات در جبهه اصولگرايي و وضعيت نامزدها

آرامش قبل از توفان

تعداد نامزدهاي قطعي روز به روز بيشتر شده و ترسيم فضاي انتخابات و كارزار 1400 ساده‌تر مي‌شود. فعالان سياسي در هر دو جبهه اصلاح‌طلب و اصولگرا سخت مشغول كار هستند. همزمان با تلاش اصلاح‌طلبان براي ساماندهي نهاد اجماع‌ساز جديد اما در جبهه رقيب تحولاتي رخ داده كه مي‌توان گفت چينش نيروها را تا حدي دستخوش تغيير كرده است. 

بالا رفتن احتمال نيامدن رييسي
از گزينه اصلي اگر شروع كنيم، مي‌توان گفت كه تقريبا نيامدنش قطعي است. حرف از ابراهيم رييسي است كه در هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته مدام به عنوان جدي‌ترين گزينه اصولگرايان كه توان ايجاد اجماع را دارد، از او سخن گفته مي‌شد. بخشي از اصولگرايان به‌خصوص جامعه روحانيت مبارز و شوراي وحدت، همچنين بخشي از پايداري جانب او را گرفته و صراحتا از او دعوت مي‌كردند كه به ميدان بيايد. اكنون اما نشانه‌هايي نمايان شده كه براساس آن بايد گفت رييسي اين دعوت‌ها را اجابت نكرده است.  مثلا اظهارات اخير سقاي‌بي‌ريا عضو جبهه پايداري كه از سعيد جليلي و صادق محصولي به عنوان گزينه‌هاي اصلي اين طيف نام مي‌برد. 

افزايش شانس جليلي؟
با در نظر گرفتن همين حرف‌ها و اين نكته كه پيش‌تر هم زمزمه‌هايي درباره اختلاف در پايداري و تمايل بخشي از اين طيف به حمايت از سعيد جليلي به جاي رييسي به گوش مي‌رسيد، مي‌توان گفت كه شانس او در رقابت‌هاي پيش‌ رو افزايش يافته است. اگرچه نبايد اين نكته را ناديده گرفته كه برخي سعيد جليلي را شايسته دو كرسي ديگر نيز مي‌دانند و معلوم نيست كه دست آخر چه تصميمي بگيرند. طبق خبري كه قبلا هم مطرح شده بود، بخشي از اصولگرايان جليلي را جايگزين مناسبي براي قاليباف در مجلس به شمار مي‌آورند و براساس خبر تازه‌تري كه خبرنگار ما از آن مطلع شده، همزمان با افزايش شانس عليرضا زاكاني براي رييس مجلس شدن، لابي‌هايي كه پيش‌تر فعاليت خود را براي فرستادن جليلي به بهشت شروع كرده بود، قدرت گرفته است. سعيد جليلي سابقه شهري ندارد اما برخي از اصولگرايان عزم خود را براي رساندن او به كرسي شهرداري جزم كرده‌اند. برخي منابع آگاه نيز آغاز مذاكرات براي شهردار شدن جليلي را تاييد مي‌كنند. 
همزمان با پررنگ شدن احتمال شهردار شدن جليلي، گزينه‌هايي كه قبلا براي اين جايگاه مطرح بودند يعني سعيد محمد و مهرداد بذرپاش به حاشيه رفته‌اند. محمد كه فعلا كانديداتوري خود براي انتخابات رياست‌جمهوري را مطرح و در آن بخش تمركز كرده است. بذرپاش هم كه گويا از اخبار و تحولات اخير مطلع شده، سكوت پيشه كرده است. 
كانديداتوري بذرپاش؟
گفتني است كه مهرداد بذرپاش در دو راهي تصميم‌گيري براي نامزدي در انتخابات رياست‌جمهوري نيز قرار دارد. خودش را مصداق رييس‌جمهور جوان انقلابي مي‌داند اما حضور كانديداهاي متعدد او را قدري مردد كرده است. ضمن اينكه نمي‌خواهد عنوان جوان انقلابي را از كف داده و به سادگي تقديم سعيد محمد كند لذا ناگزير است كه در روزهاي آتي تصميم دشواري بگيرد.
طبق شنيده‌هاي كانال تلگرامي «نيمه محرمانه» مهرداد بذرپاش رييس ديوان محاسبات در حال جمع‌آوري نظرات براي حضور يا عدم حضور در انتخابات رياست‌جمهوري است. تعدادي از مشاوران او كه البته در اقليت هستند نيز به او گفته‌اند كه «حضور در انتخابات رياست‌جمهوري آتي مانند شركت در انتخابات رياست ديوان محاسبات اقدام غلطي است و احتمالا پايان عمر سياسي او را رقم خواهد زد.» برخي ديگر از نزديكان او اما كه انگار تعدادشان هم بيشتر است زير گوشش مي‌خوانند كه «توانايي بالايي در مناظره داري و بهتر است شانس خود را در كارزار ۱۴۰۰ امتحان كني.» تصميم‌گيري براي بذرپاش بعد از ورود رسمي سعيد محمد به انتخابات اگرچه سخت‌تر شده اما راهي ندارد و بايد نهايتا قبل از نوروز به جمع‌بندي برسد. بايد منتظر ماند و ديد كه او مغلوب اكثريت اطراف خود شده يا نظر دلسوزان همراهش را جدي مي‌گيرد و نمي‌آيد.

سكوت قاليباف
وضعيت محمدباقر قاليباف اما تغيير چنداني نكرده است. آخرين خبر همان است كه چندي قبل محسن پيرهادي از چهره‌هاي نزديك به او توييت كرد. او گفته بود كه اگر رييسي بيايد، قاليباف برنامه‌اي نداشته و آماده كمك به او است. تاكنون اما هيچ نشانه‌اي مشاهده نشده كه بتوان براساس آن گفت قاليباف قصد كانديداتوري دارد. گزينه‌اي كه به هر حال بخشي از اصولگرايان او را مناسب رياست‌جمهوري مي‌دانند، خودش صراحتا حرفي نزده و اطرافيانش نيز مثل پيرهادي برداشت مي‌كنند كه برنامه‌اي ندارد!

افول محمد
سعيد محمد اگرچه شانس خود براي رسيدن به شهرداري تهران را از دست داده اما با اعلام كانديداتوري خود در انتخابات رياست‌جمهوري، بازي ديگري را آغاز كرده است. اعلام اين موضوع اما همراه بود با رفتن او از قرارگاه خاتم‌الانبيا؛ رفتني كه معلوم نشد به واسطه بركناري بوده يا استعفا. البته فرقي هم ندارد و در هر صورت نتيجه خوبي براي تيم محمد به همراه نخواهد داشت، چراكه با شائبه‌هاي ايجاد شده 
-ما قادر به تاييد يا تكذيب هيچ كدام نيستيم- سبب دور شدن او از رياست‌جمهوري‌خواهد شد.

لاريجاني و حواشي
علي لاريجاني از جمله كانديداهاي احتمالي است كه نامش در روزهاي اخير با حواشي بسياري همراه بود. گمانه‌زني‌ها پيرامون آمدن و نيامدن او به قوت خود باقي است و به نظر مي‌رسد كه احتمال كانديداتوري او نيز روز به روز بيشتر شود، به‌ خصوص اكنون كه جامعه روحانيت مبارز تقريبا با قطعيت عدم ورود رييسي مواجه شده و ناگزير است به نامزد نخست خود كه قبلا هم به او اشاره شده بود، يعني علي لاريجاني برگردد. 
لاريجاني اما همچنان سكوت را ترجيح داده و هيچ اظهارنظري كه بيانگر ميل يا بي‌ميلي او به كانديداتوري باشد، نمي‌كند لذا بايد منتظر ماند و ديد كه تصميم نهايي او چيست.ناگفته نماند كه چرخش جامعه روحانيت به سوي لاريجاني يك پيامد هم خواهد داشت. بديهي است كه در اين صورت پايداري از اين تشكل سياسي اصولگرا فاصله گرفته و سراغ نامزد خود يعني جليلي مي‌رود. به اين ترتيب مانعي بر موانع اصولگريان در مسير وحدت و اجماع اضافه خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون