• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4886 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ اسفند

دولت كره اراده مستقلي براي حل مشكل منابع ارزي ايران ندارد

همتي روز گذشته دو پست در خصوص عدم آزادسازي اموال بلوكه شده ايران در كره همچنين رشد اقتصادي سه ماهه سوم سال در صفحه شخصي خود در اينستاگرام گذاشت.  در حالي كه هفته‌هاي اخير گزارش‌ها و صحبت‌هايي مبني بر رسيدن به توافقي با مقامات كره‌اي براي آزاد كردن اموال ايران در رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها بازتاب داشت كه هفته گذشته آنتوني بلينكن، وزير امورخارجه امريكا در بخشي از صحبت‌هاي خود در خصوص ايران، پيش‌شرط آزادسازي اموال بلوكه شده را بازگشت ايران به توافق هسته‌اي عنوان كرد. پيش‌تر قرار بود بخشي از اين پول براي خريد اقلامي كه ايران مدنظر دارد، هزينه شود كه به نظر مي‌رسد قرار نيست اين اتفاق رخ دهد. پس از اين اظهارات رييس كل بانك مركزي نيز ضمن واكنش به آزاد نكردن دارايي‌هاي ايران در كره گفت: از اول هم مشخص بود دولت كره اراده مستقلي براي حل مشكل منابع ارزي ايران ندارد. عبدالناصر همتي در يادداشتي در واكنش به اظهارات بلينكن، وزير خارجه امريكا مبني بر آزاد نكردن منابع ايران، به بيان توضيحاتي پرداخت و گفت: امروز در خبرها آمده بود كه وزير خارجه امريكا گفته است تا ايران به توافق هسته‌اي بازنگردد، منابع ايران در كره را آزاد نمي‌كنيم.
در اين خصوص چند نكته قابل ذكر است: 
از اول هم مشخص بود دولت كره اراده مستقلي براي حل مشكل منابع ارزي ايران ندارد. درخواست مذاكره از طرف سفير كره و توافق براي پرداخت منابع ايران هم توسط خود كره‌اي‌ها انجام شد و من در جلسه، از اينكه اجازه لازم را از امريكايي‌ها گرفتند يا نه از ايشان سوال كردم. بانك مركزي، برنامه خود را براي تامين نيازهاي ارزي كشور، بدون توجه به منابع مسدود شده خود در كره جنوبي و ساير كشورها تنظيم كرده است؛ لذا تامين ارز كالاهاي اساسي، دارو و تجهيزات پزشكي توسط منابع در جريان بانك مركزي و تامين ارز ساير كالاهاي ضروري و نيز مواد اوليه واحدهاي توليدي از طريق منابع صادرات غيرنفتي در سامانه نيما و نيز واردات در مقابل صادرات به صورت روان در جريان است. از اول سال تاكنون، بانك مركزي ۱۰ ميليارد دلار ارز ترجيحي براي كالاهاي اساسي، نهاده‌هاي كشاورزي و دارو و تجهيزات پزشكي تامين كرده است و ۲۴ ميليارد دلار ارز صادرات (غير نفت خام) نيز از روش‌هاي مختلف در خدمت واردات كشور قرار گرفته است. از اول بهمن ماه تا كنون ۳/۳ ميليارد دلار صرفا در سامانه نيما تامين ارز شده و اين علاوه بر تامين ارز خود بانك مركزي و رقم قابل توجه واردات در مقابل صادرات در اين مدت بوده است. فقط در روز گذشته عرضه در نيما ۶ برابر معاملات بود. ميانگين نرخ معاملات ديروز نيز ۲۲,۵۰۰ تومان براي هر دلار بود. 
اقتصاد كشور از ركود خارج شد
از سوي ديگر رييس كل بانك مركزي به مسائل داخلي نيز اشاره و رشد سه ماهه سوم سال را مثبت ارزيابي كرد. او رشد مثبت را نوعي ورود اقتصاد به دوره رشد مي‌داند. هر چند انتظارات تورمي افراد پس از اعلام رشد سالانه 34.2 درصدي در بهمن شايد بتواند تداوم اين رشد اقتصادي را در هاله‌اي از ابهام قرار دهد. رييس كل بانك ‌مركزي در يادداشت خود نوشت: بر اساس گزارش اداره حساب‌هاي اقتصادي بانك مركزي رشد اقتصادي كشور كه از فصل دوم سال جاري مثبت شده بود، در سه ماهه سوم سال نيز مثبت بوده است. رشد مثبت ۳.۹ درصد با نفت و مثبت ۲.۹ درصد بدون نفت در سه ماهه سوم سال ثبت شده است. بنابراين اقتصاد در دو فصل متوالي دوم و سوم سال ۱۳۹۹ رشد مثبت داشت. لذا، امروز با اطمينان مي‌توان از گذر اقتصاد ايران از دوره سخت تحريم و ركود ناشي از آن و ورود به دوره رشد مجدد اقتصادي خبر داد. همتي تصريح كرد: با توجه به تداوم تحريم حداكثري عليه ايران و شيوع كرونا كه موجب ركود و رشد منفي شديد در بسياري كشور‌ها شده، رشد حاصله مهم و حاصل اجراي اقتصاد مقاومتي و نماد جهش توليد در شرايط تحريم است. رييس بانك مركزي گفت: جزييات رشد بخش‌هاي مختلف اقتصادي كشور اوايل هفته پيش‌رو اعلام خواهد شد. اين اتفاق خوب نتيجه مقاومت مردم، قدرت انعطاف اقتصاد ايران در مقابل شوك‌هاي وارده به آن است و اميدوارم فصل‌هاي آينده نيز رشد اقتصاد تداوم پيدا كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون