• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4887 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۴ اسفند

گزاره‌هاي تاثيرگذار در ارتقاي سطح خدمات شركت پخش كدام است

سايه روشن‌هاي صنعت پخش در ايران و جهان

تفاوت سيستم‌هاي پخش در ايران و ساير كشورهاي جهان چيست؟ اين تفاوت‌‌ها در ارايه خدمات نهايي به مصرف‌كنندگان چه تاثيري دارد؟ با استفاده از چه گزاره‌هايي مي‌توان روند اثر‌گذاري شركت‌هاي پخش در اقتصاد و معيشت ايران را ارتقا داد؟ اين پرسش‌ها و پرسش‌هايي از اين دست اين روزها به تناوب در فضاي اقتصادي و مسائل مرتبط با صنعت پخش كشور مطرح است. واقع آن است كه سيستم‌هاي پخش و توزيع، زنجيره‌اي از كسب‌وكارها يا واسطه‌ها است كه از طريق آن يك محصول يا خدمات به دست مشتري مي‌رسد. يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي مشتريان و توليدكنندگان، توزيع مناسب محصول به مكان مناسب و مشتريان هدف است. توزيع مناسب كالا مي‌تواند به عنوان مزيت رقابتي يك بنگاه اقتصادي نسبت به رقباي خود باشد. همچنين، انتخاب كانال توزيع و روش پخش كالا يكي از مهم‌ترين گزينه‌هايي است كه مديران بنگاه‌هاي اقتصادي و توليدكنندگان، بايد مدنظر داشته باشند؛ چراكه سيستم توزيع و پخش كالا، نقش برجسته و قابل‌ توجهي در دستيابي به اهداف فروش شركت‌ها و توليدكنندگان دارد و محصولات آنها را در معرض ديد خريداران و مصرف‌كنندگان قرار مي‌دهد. هنگامي كه اين امر، به‌درستي انجام شود، نتايج مثبتي حاصل خواهد شد. رايج‌ترين سيستم‌هاي پخش و توزيع كالا در ايران، معمولاً به چند دسته تقسيم‌ مي‌شوند: 1- پخش و توزيع كالا از طريق شبكه‌هاي توزيع عمده‌فروشي 2- پخش و توزيع كالا از طريق شركت‌هاي پخش و طراحي شبكه‌هاي فروش مختلف 3- پخش و توزيع مويرگي 4- پخش و توزيع كالا از طريق توزيع مستقل.

پخش و توزيع كالا از طريق شبكه‌هاي توزيع عمده‌فروشي
عمده‌فروشان به‌صورت عمده، مقدار زيادي از محصولات را از توزيع‌كنندگان و توليدكنندگان خريداري مي‌كنند. عمده‌فروشان، خرده‌فروشان را به عنوان مشتري اصلي خود مي‌بينند. به‌طورمعمول، خريد با حجم بالا باعث افزايش قدرت عمده‌فروشان مي‌شود. همچنين، بسياري از توزيع‌كنندگان، براي تعداد مشخصي از اقلام خريداري شده، تخفيفاتي نيز قائل مي‌شوند. در اين نوع سيستم، معمولاً هزينه‌هاي توزيع و پخش پايين‌تر است و قيمت تمام‌شده كالا نيز كاهش مي‌يابد. يكي از معايبي كه در اين نوع سيستم وجود دارد، قيمت فروش كالا است كه معمولاً پايين‌تر از قيمت واقعي به فروش مي‌رسد؛ درنتيجه، اين امر باعث مي‌شود تا قيمت‌گذاري كالا در كل بازار، تحت‌الشعاع قرار گيرد. همچنين يكي ديگر از معايب اين سيستم، عدم كنترل شركت‌هاي توليدكننده بر شيوه توزيع كالا در كل بازار و خرده‌فروشي‌ها است كه عملاً از مكانيسم توزيع كالا بي‌اطلاع مي‌مانند.

پخش و توزيع كالا از طريق شركت‌هاي پخش و طراحي شبكه‌هاي فروش مختلف
شبكه توزيع، سيستمي است كه شركت‌هاي پخش براي انتقال محصولات از توليدكننده به خرده‌فروش و مصرف‌كننده نهايي استفاده مي‌كنند. يكي از وظايف اصلي كانال‌هاي توزيع، بهينه‌سازي حجم فروش محصولات است. اساساً، به دليل اينكه شركت‌هاي پخش بر اساس تحقيقات بازار و شبكه‌هاي مختلف توزيع، اقدام به پخش كالا مي‌كنند، ريسك عدم بازگشت پول (به نسبت ساير روش‌ها) پايين‌تر است و سرعت انتقال كالا به بازار و مخاطبين هدف، بالا مي‌رود. علاوه بر اين، مشكلاتي نظير تعدد مشتري و سفارشات، پايين مي‌آيد و سيستم پخش كالا متمركزتر مي‌شود. شركت به‌پخش نيز به دليل تجربه بالا و اطلاعات به‌روز در امر توزيع و پخش محصولات، به عنوان يكي از بهترين شركت‌هاي پخش در ايران فعاليت مي‌كند و با كنترل مسير توزيع كالا در بازار، مي‌تواند يكي از بهترين گزينه‌هاي شركت‌هاي پخش در ايران باشد.

پخش و توزيع مويرگي
توليدكنندگان به‌ كمك اين سيستم مي‌توانند واسطه‌ها در بازار را حذف كنند و محصولات توليدشده را هرچه سريعتر به دست مصرف‌كنندگان نهايي برسانند. پخش و توزيع مويرگي، فاصله بين توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان را كمتر مي‌كند و باعث كاهش قيمت تمام‌شده كالاها مي‌شود. همچنين، به كمك اين سيستم مي‌توان پوشش بازار بيشتري را ايجاد كرد؛ چراكه توليدكنندگان با كمك سيستم پخش و توزيع مويرگي كالا، مدت‌زمان بيشتري در بازار شناخته مي‌شوند.

پخش و توزيع كالا از طريق توزيع مستقل
معمولا، كارخانجات و شركت‌هاي توليدي بزرگ كه حجم وسيعي از كالا با برندهاي معتبر را توليد مي‌كنند، داراي شبكه توزيع مستقل هستند و حضور فعال‌تري در بازار دارند. همچنين، سود كلاني از محل فروش محصولات براي كارخانه خود ايجاد مي‌كنند و ممكن است هزينه‌هاي گزافي را براي توزيع محصولات و اثبات جايگاه برند خود در بازار بپردازند. البته بايد به اين نكته توجه داشت در صورتي كه حجم توليد و تنوع برندهاي توليد‌كننده كم باشد، ريسك پخش كالا و بازگشت پول بالا مي‌رود و هزينه‌هاي آن نيز افزايش مي‌يابد. همچنين، هدف توليدكنندگان از طراحي سيستم‌هاي پخش و توزيع مستقل كالا، حضور فعال در بازار، رساندن محصولات به مخاطبان نهايي و كنترل وضعيت بازگشت سرمايه است.
موارد بالا، انواع سيستم‌هاي پخش در ايران بود كه به‌اختصار توضيح داديم. البته به اين نكته نيز بايد توجه داشت كه سيستم‌هاي نامبرده‌، در دنيا رايج است اما سيستم‌هاي زير در كشورهاي درحال رشد رونق زيادي دارد. حال به معرفي برخي از رايج‌ترين آنها مي‌پردازيم: 
نخست؛ فروش و توزيع كالا به‌صورت آنلاين
نوعي از فروش محصولات است كه مشتريان از طريق وبسايت‌هاي اينترنتي، اقدام به خريد محصولات مورد نياز خود مي‌كنند. در اين نوع سيستم‌، توليدكنندگان، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان، صاحبان برندها و توزيع‌كنندگان، گردانندگان اصلي آن هستند. مشتريان (خريداران محصولات) با مراجعه به وبسايت، كالاي موردنظر خود را انتخاب كرده و پس از بررسي مشخصات و ويژگي‌هاي آن، اقدام به ثبت سفارش آن محصول مي‌كنند. اين سفارشات، پس از بررسي نهايي توسط مسوولان مربوطه، براي مشتري ارسال مي‌شود. ارسال كالاها ممكن است با توجه به حجم و اندازه كالا و فاصله مشتري تغيير پيدا ‌كند. يكي از مزيت‌هاي اين نوع سيستم، مقايسه قيمت و كيفيت محصولات مختلف است كه منجر به افزايش رضايت مشتريان مي‌شود. امروزه، فروش و توزيع اينترنتي كالا به سرعت روبه‌رشد است و در سراسر دنيا رواج پيدا‌ كرده است.

دوم؛ پخش كالا به‌صورت انتخابي
به‌وسيله اين سيستم مي‌توان، تمركز فروش محصولات را به يك منطقه جغرافيايي محدود كرد. يكي از مزاياي اين روش اين است كه توليدكننده مي‌تواند بهترين منطقه جغرافيايي را براي فروش محصولات، انتخاب كند و بهترين عملكرد خود را در يك منطقه متمركز كند.

سوم؛ پخش و توزيع انحصاري
در اين سيستم عمده‌فروش، خرده‌فروش و توزيع‌كننده در يك منطقه جغرافيايي خاص فعاليت مي‌كنند. هنگامي كه يك توليدكننده، محصولات خود را از طريق يك يا دو بازار عمده، توزيع مي‌كند، گويا از يك فرم مشترك توزيع در محصولات استفاده نموده است. وسايل خانگي بزرگ، اتومبيل‌ها و… مثال‌هايي براي اين نوع سيستم هستند كه توليدكنندگان اميد دارند تا با تدوين سياست‌هاي جديد در فروش محصولات و قيمت‌گذاري رقابتي در يك منطقه جغرافيايي، نسبت به رقبا پيشي بگيرند و به‌اصطلاح، نبض بازار را در دست بگيرند.
شركت به‌پخش كليه فعاليت‌هاي خود را در قالب نظام جامع مديريت استراتژيك تعريف نموده و معتقد است براي عرضه و توسعه محصولات در بازار مي‌بايست در كليه وجوه سازمان از تحقيقات بازار و شناسايي مخاطبين هدف استفاده نمايد. بر همين اساس براي دستيابي به سيستم فروش و توزيع بهينه و كارآمد، فعاليت واحدهاي خود را در قالب 5 بخش دسته‌بندي كرده است: 1- پخش مويرگي 2- پخش عمده‌فروشي 3- پخش شهرستان‌ها 4- پخش بازارهاي خاص و پنهان 5- پخش زنجيره‌اي و تعاوني. با توجه به ضرورت توزيع و پخش كالا در بازار، مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه بقاي عمر يك توليدكننده، به توزيع و پخش محصولات آن بستگي دارد. تفاوت اصلي سيستم‌هاي ذكرشده، بر مبناي مدل كسب و كار شركت و اهداف مربوط به تجارت است. معمولا توليدكنندگان دو راه براي توزيع كالاي خود دارند؛ 1- فروش مستقيم 2- استفاده از توزيع. مزيت توزيع و پخش كالا اين است كه اجازه مي‌دهد تا توليد‌كننده در توليد محصولات خود متمركز شود و فروش را به توزيع‌كننده بسپارد. با درك اينكه چگونه يك توزيع‌كننده كار مي‌كند، مي‌توانيد تعيين كنيد كه آيا استفاده از توزيع براي كسب‌وكار شما مناسب است؟ توليدكننده، هرقدر در نظام توزيع كالاي خود موفق‌ عمل كند، در ساير بخش‌ها و استراتژي‌ها نيز موفق‌تر خواهد بود. همچنين، با پيشرفت صنعت پخش در ايران و دنيا، تفكر توليدكنندگان به سمت افزايش رفاه و توجه به مصرف‌كنندگان سوق پيدا مي‌كند. طراحي و انتخاب شبكه توزيع و پخش كالا در صورتي موفق خواهد بود كه يك شركت پخش جامع و باقدمت براي تحقق نياز مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان انتخاب شود. شركت به‌پخش، به واسطه همين فعاليت‌ها، به عنوان يكي از بزرگ‌ترين و معتبرترين شركت‌هاي پخش در كشور شناخته مي‌شود و با جمع‌آوري اطلاعات بازار و تحليل داده‌هاي عملكرد خود، جزو اولين انتخاب‌ برندهاي مطرح داخلي و خارجي همچون: هنكل، روژين، شادلي و… بدل شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون