• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4887 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۴ اسفند

دستاوردهاي بانك ملي ايران در سال جهش توليد 1399

بانك ملي ايران در سال 1399 در تحقق برنامه جهش توليد و مقابله با شيوع كرونا، در كنار مردم و مسوولان، دستاوردهاي قابل توجهي داشته و علاوه بر برنامه‌هاي معمول ارايه تسهيلات، جذب سپرده‌هاي مردم و تامين مالي واحدهاي اقتصادي، تسهيلات و مشاركت گسترده‌اي در تحقق مسووليت اجتماعي خود و همچنين ارايه خدمات نوين بانكداري الكترونيك، و كمك به طرح‌هاي عمراني و توسعه‌اي كشور، طرح‌هاي مقابله با خسارت‌هاي كرونا، كاهش مراجعه مردم به شعب با ارايه خدمات بانكداري الكترونيك و محافظت از پرسنل زحمتكش بانك ملي ايران داشته است.   از جمله با راه‌اندازي شعبه ملي پلاس و نشان بانك، قدم بزرگي در حوزه بانكداري ديجيتال برداشته است و ضمن ارايه مشاوره به مشتريان، شعبه‌اي بدون كاغذ و اسكناس را به عنوان نمونه‌اي از بانكداري آينده در معرض ديد عموم مشتريان و به خصوص جوانان قرار داده است. بانك ملي ايران همچنين برنامه‌هايي براي كودكان و نوجوانان و خانواده‌ها داشته و علاوه بر پرداخت تسهيلات ازدواج و كمك به خانوارها و طرح‌هاي خود اشتغالي، تعمير مسكن و... با تشكيل كانون جوانه‌هاي بانك ملي ايران، آموزش اقتصادي به بيش از 2 ميليون كودك و نوجوان را در دستور كار قرار داده است.  بانك ملي ايران از سوي ديگر، در سال‌هاي اخير در حمايت از توليد با تامين سرمايه در گردش و وام كرونا، وام خريد كالا و پرداخت تسهيلات در مقابله با كرونا، گام‌هاي بزرگي در حمايت از توليد برداشته است. اين بانك در كنار ساير بانك‌هاي كشور، ميزان تسهيلات خود را نسبت به سال 1398 بيش از 50 درصد رشد داده و با رشد قابل توجه وام‌هاي بانكي، واحدهاي اقتصادي و توليدي را در عبور از سال سخت شيوع كرونا و تحريم‌هاي اقتصادي حمايت كرده است.همچنين در اجراي طرح‌هاي عمراني و توسعه‌اي كشور، تامين مالي پروژه راه‌آهن اردبيل ميانه، و انتقال آب خليج فارس به عنوان دو طرح بزرگ عمراني كشور، از اقدامات بزرگ بانك ملي ايران در اجراي طرح‌هاي عمراني بوده است. 
فصل جديد بانكداري ديجيتال با حضور مشاوران جوان در ملي پلاس 
شعبه فخررازي بانك ملي به تازگي تبديل به اولين شعبه ملي پلاس شده كه نوع متفاوتي از خدمات بانكي را از طريق خدمات ديجيتالي و اينترنتي به مشتريان بانك ارايه مي‌دهد و در اين شعبه خبري از كاغذ و اسكناس نيست و به جاي باجه و متصدي و كارمند بانك و شلوغي بسيار شعبه، تعدادي از مشاوران جوان با لباس و يونيفورم متحدالشكل، مشتريان علاقه‌مند به بانكداري نوين و ديجيتال را مشاوره مي‌دهند و خدمات بانكي از افتتاح حساب تا دريافت و پرداخت به روش الكترونيكي انجام مي‌شود.  رشد فناوري، دسترسي جوانان به شبكه‌هاي اجتماعي، ديجيتال و اينترنتي، استفاده گسترده بانك‌ها و موسسات خدمات مالي از نرم افزارها و سامانه‌هاي بانكداري الكترونيك، ايجاد چنين شعبه‌هايي را ناگزير ساخته است زيرا جوانان و علاقه‌مندان به بانكداري ديجيتال كه دسترسي به نرم‌افزارها و سامانه‌هاي بانكي دارند، بيشتر به دنبال دريافت خدمات مشاوره‌اي هستند. بسياري از كارشناسان وجوانان در بازارهاي مالي مختلف سرمايه‌گذاري مي‌كنند و خدمات نوين بانكي را براي سرمايه‌گذاري در بورس و ساير بازارها به كار مي‌گيرند و بسياري از خدمات بانكي را خودشان از طريق سامانه‌ها انجام مي‌دهند. لذا ايجاد شعب ملي پلاس براي ارايه آموزش و مشاوره يك ضرورت متناسب با انقلاب اطلاع‌رساني و فناوري ديجيتال است. حضور نيروهاي جوان نشان‌دهنده آن است كه فصل جديد بانكداري ديجيتال با حضور مشاوران جوان شكل مي‌گيرد كه در شعب ملي پلاس بانك ملي ايران به خوبي قابل مشاهده است. جوان گرايي ويژگي اصلي بانكداري آينده و شعب ملي پلاس است كه افرادي متخصص، آگاه، مطلع و متخصص در زمينه‌هاي بانكي و مالي هستند. 
نشان بانك، قدم بزرگ بانك ملي در حوزه بانكداري ديجيتال
بانك ملي ايران به عنوان بزرگ‌ترين بانك ايراني و پيشگام در حوزه بانكداري ديجيتال، چندي پيش توسعه خدمات بانكداري الكترونيك خود را با بازتعريف ماموريت‌ها و خدمات آنلاين در بستر اينترنت، با افتتاح «نشان بانك» وارد مرحله تازه‌اي كرد. «نشان بانك» نخستين شعبه كاملاً ديجيتالي بانك ملي ايران است كه به كاربر اجازه مي‌دهد تقريباً تمامي خدمات مورد نياز خود در نظام بانكي را بدون نياز به مراجعه حضوري به شعب بانكي، انجام دهد. دسترسي به خدمات «نشان بانك» به عنوان يك دستيار اقتصادي براي مشتريان بانك ملي ايران، با استفاده از اپليكيشن «ايوا» انجام مي‌شود كه علاوه بر سادگي و سهولت در كاربري، خدماتي همچون «ثبت امضاي الكترونيك»، «پرداخت و بازپرداخت تسهيلات»، «افتتاح حساب»، «خدمات چك و استعلام آن»، «دريافت شماره شبا»، «مشاهده موجودي و دريافت صورتحساب»، «مسدودسازي كارت» و «مشاهده آنلاين نرخ ارز» را به سادگي و با چند كليك در اختيار كاربر قرار مي‌دهد.
پروژه راه‌آهن اردبيل – ميانه
پروژه راه‌آهن اردبيل – ميانه يكي از طرح‌هاي مهم و تاثيرگذار در حوزه حمل و نقل و ارتباطات است كه اجراي آن از 14 سال پيش آغاز شده و با مشاركت بانك ملي ايران در سال 1400 به بهره‌برداري خواهد رسيد دكتر حسين‌زاده مديرعامل بانك ملي ايران نيز در اين زمينه گفت: پروژه راه‌آهن اردبيل – ميانه كه سال‌ها معطل تأمين اعتبار بوده، با مشاركت بانك ملّي ايران استارت خورد و در حال حاضر با تلاش شبانه روزي تمامي دست‌اندركاران كارها به خوبي پيش مي‌رود. همزمان با سفر آقاي روحاني، رييس‌جمهوري به اين استان، عمليات ريل‌گذاري آن آغاز شد. ميزان تعهد اوليه بانك ملّي ايران در ابتدا ۷ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال بود كه. مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال قسط اول و ۲ هزار و 500 ميليارد ريال قسط دوم پرداخت شد و در مراحل بعد نيز منابع بانك ملي ايران براي تكميل پروژه به تدريج افزايش يافته است. بانك ملي در سفر رييس‌جمهوري ۴۰۰ميليارد تومان به مبلغ ۷۵۰ ميليارد تومان قبلي اضافه كرد يعني ۱۱۵۰ميليارد تومان از محل فاينانس بانك ملي به اين پروژه اختصاص مي‌يابد.پروژه جايي رسيده كه بيشتر براي ادامه كار به خريد سيمان، ميلگرد و مصالح نياز دارد و بايد منابع مالي لازم تامين شود و حضور تيم بانك ملي بسيار اميدوار‌كننده است و با همكاري همديگر شاهد افتتاح اين پروژه در سال آتي خواهيم بود. بانك ملي ايران در سال 97 با تامين 7 هزار و 500 ميليارد ريال از منابع مالي لازم براي اجراي اين پروژه در قالب فاينانس داخلي، جان تازه‌اي به اين پروژه داد. در 14 بهمن 98 ريل‌گذاري اين پروژه با حضور حسين‌زاده مديرعامل بانك ملي ايران، اسلامي وزير راه و شهرسازي و بهنام جو استاندار اردبيل و ساير مسوولان به مرحله اجرا درآمد. همچنين در سال 99 با تامين 4 هزار ميليارد ريال منابع جهت تكميل اين پروژه اختصاص داد تا اين پروژه مهم در آينده‌اي نزديك به سرانجام رسيده و يكي از بزرگ‌ترين مطالبات مردم استان اردبيل تحقق يابد. با افتتاح اين پروژه و اتصال ريلي استان اردبيل به شبكه بين‌المللي از طريق جمهوري آذربايجان و اتصال آب‌هاي آزاد به جمهوري آذربايجان مراودات تجاري و اقتصادي در منطقه شكل جديدي به خود خواهد گرفت. اكبر بهنام‌جو، استاندار اردبيل ضمن تقدير از نقش بانك ملي ايران در توسعه اقتصاد و ايجاد اشتغال پايدار در اين استان، تكميل پروژه راه‌آهن با اعتبار 11500 ميليارد ريال را بزرگ‌ترين فاينانس بانكي خواند و اضافه كرد: راه‌آهن اردبيل ميانه در سال 1400 به بهره‌برداري خواهد رسيد كه بدون مشاركت بانك ملي ايران اين كار عملا غير ممكن بود.
كانون جوانه‌هاي بانك ملي ايران، پيش به سوي آينده درخشان و آموزش اقتصادي 2 ميليون كودك و نوجوان 
بانك ملي ايران در تمام سال‌هاي فعاليت خود و در 90 سال اخير، همواره برنامه‌هايي براي ايجاد ارتباط با خانواده‌ها، كودكان و نوجوان، جذب كودكان و نوجوانان و ايجاد حساب پس انداز داشته است. بزرگ‌ترها به ياد دارند كه بانك ملي ايران يك قلك فلزي به كودكان و نوجوانان هديه مي‌داد كه روي آن صندوق پس انداز ملي نوشته شده بود، كليد قلك در بانك موجود بود و وقتي كودكان از دريافتي‌هاي روزانه خود از پدر و مادر، قلك را پر مي‌كردند، آن را به بانك برده و بانك در مقابل براي آنها حساب پس انداز باز مي‌كرد و دوباره قلك براي پر شدن به خانه‌ها مي‌رفت.  اين نوع تشويق به پس انداز و آينده نگري، موضوعي است كه اكثر بزرگ‌ترهاي بالاي 40 سال به ياد دارند كه مبناي پس انداز كردن و روي حساب زندگي كردن بوده است. امروزه با رشد فضاي مجازي و فناوري‌هاي مختلف، به جاي قلك و كتاب و نقاشي و دفترچه حساب، بانك ملي از طريق فضاي مجازي با كودكان و نوجوانان ارتباط برقرار كرده تا ضمن فرهنگ‌سازي و ارتباط موثر در مورد ضرورت پس انداز و برنامه‌هاي بانكي، حساب بانكي براي كودكان و نوجوانان باز كند. به عبارت ديگر، بانك ملي ايران همواره برنامه‌هاي مختلف آموزش‌هاي اقتصادي، پس انداز و حساب بانكي براي كودكان داشته است. علاوه بر برنامه‌هاي آموزشي اقتصادي و بانكي به كودكان و نوجوانان و جذب پس انداز، برنامه‌هاي ديگري مانند مدرسه‌سازي، ساخت بيمارستان، امور خيريه مربوط به كودكان ونوجوان نيز مورد توجه بانك ملي ايران بوده است و در چند دهه اخير مدارس و مراكز امور خيريه بسياري ساخته شده است. 
حمايت بانك ملي ايران از توليد؛ از تامين سرمايه در گردش و وام كرونا تا وام خريد كالا
بانك ملي ايران در تامين سرمايه گردش، پرداخت وام به واحدهاي توليدي و صنعتي، نه تنها پيشگام نظام بانكي در سال‌هاي اخير بوده و تقريبا به ميزان يك‌پنجم از تسهيلات بانكي بانك‌هاي كشور به واحدهاي اقتصادي سهم دارد، بلكه در طرح‌هاي جديد و متناسب با شرايط روز اقتصاد كشور، از جمله پرداخت وام مقابله با خسارت‌هاي كرونا، حمايت از واحدهاي لطمه ديده در اثرحوادث مختلف، از جمله آتش‌سوزي‌ها، حوادث طبيعي و... نيز در كنار توليد‌كنندگان كشور است. از سوي ديگر، بانك ملي ايران در حوزه‌هاي مسووليت اجتماعي، از جمله اشتغال زايي و توليد در روستاها و شهرهاي كوچك، واحدهاي خود اشتغالي خانواده‌ها و پرداخت وام‌هاي كم بهره و قرض‌الحسنه براي رشد توليد كشاورزي و صنعتي كشور همواره پيشقدم بوده است و بنابر آمارهاي منتشره نظام بانكي، سهم بانك ملي در تمام تسهيلات بانكي حمايت از توليد ديده مي‌شود. مديران اين بانك همواره در سفر به استان‌هاي مختلف و راه‌اندازي و بهره‌برداري از واحدهاي صنعتي، به گستره خدمات ارايه شده اين بانك به واحدهاي توليدي نسبت به ساير بانك‌ها اشاره و اعلام كرده‌اند كه در سال جهش توليد، اراده بانك ملي ايران بر اين است كه با ارايه خدمات مناسب از توليدكنندگان و صنعتگران حمايت كند.حتي پس از راه‌اندازي وام‌هاي مرابحه طبق مصوبه شوراي پول واعتبار، در سال‌هاي اخير، وام‌هاي مختلفي به متقاضيان و خريداران كالاهاي توليد داخلي نيز پرداخت شده كه اين موضوع نيز در ايجاد تقاضاي موثر جهت رشد توليد داخلي بسيار موثر بوده است و از خريد يخچال و لوازم خانگي گرفته تا كالاهاي مورد نياز منازل و محل كار، از طريق وام‌هاي مرابحه بانكي ملي حمايت شده است كه مستقيما به رشد توليد كشور كمك كرده است. امسال حدود ۸۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات حمايت از توليد از جمله سرمايه در گردش و تسهيلات توليد و اشتغال از سوي اين بانك براي بخش‌هاي اقتصادي و توليدي كشور تخصيص يافته است.بانك ملي با وجود تحريم‌هاي شديد و فشارهاي اقتصادي عليه كشورمان، همواره از توليد و اشتغال كشور حمايت كرده است. همچنين امسال هشت هزار ميليارد تومان تسهيلات از منابع داخلي بانك ملي به يارانه بگيران ارايه شده است.از مجموع ۱۸۲ هزار واحد معرفي شده به اين بانك به عنوان واحدهاي آسيب ديده از كرونا، ۱۲۰ هزار واحد تسهيلات مالي و اعتباري دريافت كرده‌اند.
انتقال آب خليج فارس گام بزرگ بانك ملي ايران در طرح‌هاي عمراني كشور
بانك ملي ايران به عنوان تامين‌كننده منابع مالي بزرگ‌ترين طرح‌هاي عمراني و خدماتي كشور از جمله 1- طرح شيرين‌سازي آب خليج فارس و 2- راه‌آهن ميانه- اردبيل، گام‌هاي بزرگي برداشته است و دقيقا در شرايطي كه عده‌اي تصور مي‌كردند به خاطر مشكلات مالي و تحريم و نبود بودجه نمي‌توان كارهاي بزرگي انجام داد، بانك ملي ايران توانست از طريق منابع و حمايت‌هاي مردمي، شرايط را براي كارهاي بزرگ عمراني كشور فراهم كند. بانك ملي ايران دقيقا در سخت‌ترين سال اقتصاد ايران و اوج فشارهاي حداكثري، تحريم، شيوع كرونا، اين كارهاي بزرگ و اساسي براي كشور را حمايت كرده است. طرح شيرين‌سازي و انتقال آب از خليج فارس تا استان‌هاي مركزي با خط لوله‌اي بالغ بر ۹۰۰ كيلومتر طي سه فاز برنامه‌ريزي شده است كه فاز نخست آن آماده بهره‌برداري است اما دو فاز باقي مانده قرار است تا سال ۱۴۰۰ به پايان برسد. اين پروژه با هدف انتقال، تامين و شيرين‌سازي سالانه ۱۳۰ ميليون مترمكعب در خط لوله‌اي به طول ۹۰۰ كيلومتر از استان‌هاي هرمزگان، كرمان و يزد عبور مي‌كند تا علاوه بر تامين آب مورد نياز شركت‌هاي مس سرچشمه، گل گهر سيرجان و چادرملو، آب شرب اين مناطق را نيز تامين كند. شركت مهندسي توسعه آب آسيا در بخش شيرين‌سازي و شركت تامين و انتقال آب خليج فارس در بخش انتقال، اجراي پروژه را برعهده دارند. آب تامين شده توسط اين پروژه علاوه بر شرب و كشاورزي، در بخش صنعتي نيز قابل استفاده است، به‌طوري كه صنايع معدني گل‌گهر سيرجان، شركت ملي صنايع مس ايران و شركت صنعتي معدني چادرملو از بهره‌برداران اصلي آن خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون