• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4889 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۶ اسفند

خداحافظي با رنج ناكافي بودن و سبك زندگي‌اي در ستايش معمولي بودن

ميني‌ما ليسم خانگي

سحر موسوي

يكي از مهم‌ترين فشارهاي زندگي امروز، رنج ناكافي بودن است.  جامعه از افراد انتظار دارد كه دستاوردهاي عجيب و غريب داشته باشند و معمولا به افرادي با اين دستاوردها فارغ از مثبت يا منفي بودن آن توجه مي‌شود و در اين جامعه دستاورد سالار، عملكرد افراد بسيار تحت تاثير اين واكنش و تلاش براي جلب ‌توجه قرار گرفته است.  ميني‌ماليسم  به  معني كمينه‌گرايي بيش از اينكه سبكي از پوشش باشد، سبكي از زندگي‌ است كه به عنوان راهكاري براي مد هزاره سوم پيشنهاد داده مي‌شود. سبكي كه آگاهانه و خردمندانه در پي كاهش مصرف‌گرايي   و  تاثير‌پذيري‌هاي تبليغاتي  و تقويت  روحيه خودمحوري و  انتخاب‌گري  است. 

ميني‌ماليسم   ديجيتال
اقتصاد  مبتني بر توجه  از جمله پديده‌هاي نوظهوري است كه باعث شده شركتي مانند فيس‌بوك بدون توليد كالاي واقعي از بسياري از شركت‌هاي نفتي و بانك‌ها ارزش بيشتري داشته باشد.كليد  اين اقتصاد از سال ۲۰۰۹ و زماني كه دكمه لايك به شبكه‌هاي اجتماعي اضافه شد، خورده است و تا امروز پيشرفت روزافزوني داشته و اگر دقيق‌تر ريشه‌يابي كنيم، نقطه شروع آن را روزنامه نيويورك‌سان مي‌توانيم درنظر بگيريم. روزنامه‌اي به ارزش يك پني كه توسط «بنجامين دي»  در سال ۱۸۳۰ راه‌اندازي شد و با پرداختن به داستان‌هاي عامه‌پسند و آگهي توانست با موفقيت فعاليت خود را ادامه دهد. ارزش پايين آن باعث شد بتواند توجه عامه مردم را به خود جلب كند و به دليل اقبال عمومي توانست از طريق آگهي درآمدي بسيار بيشتر از روزنامه‌هاي گران‌بهاتر داشته باشد.  اما مساله مهم در رابطه با شبكه‌هاي اجتماعي و ديجيتال اين است كه نسخه‌هاي عجيب و غريب در آن مورد توجه قرار مي‌گيرند و احساس رضايت آدم‌هاي معمولي كه  اكثريت  جامعه را تشكيل مي‌دهند مورد هدف قرار داده‌اند. ديدن ورزشكاران، بلاگرها، اينفلوئنسرها و انواع شاخ‌هاي مجازي، روزانه  حس ناكافي بودن و رنج معمولي بودن را براي كاربران به همراه داشته است.  جالب است بدانيد كه طبق تحقيقات «آدام آلتر» متخصص علوم شناختي به صورت ميانگين افراد هر ۲۴ دقيقه به صفحه گوشي خود نگاه مي‌كنند و متصل مي‌شوند و اين به معني‌ است كه رشته افكارمان هر ۲۴ دقيقه  بريده مي‌شود و هر ۲۴ دقيقه يك ‌بار اجازه مي‌دهيم تحت تاثير نظام سرمايه‌داري و تبليغات خوش‌رنگ و لعاب آن‌، احساس ناكافي بودن را در اعماق وجود  خود  احساس كنيم. 

رژيم  رسانه‌اي
از مهم‌ترين راهكارهاي مقابله با تاثير مخرب رسانه‌هاي اجتماعي،گرفتن رژيم رسانه‌اي است. به اين معني كه زماني را صرف تمركز بر جنبه‌هاي مثبت امكانات ديجيتال كنيم، عوامل مثبت آن را شناسايي و در پي حذف عوامل منفي و غيرمثبت آن باشيم. لزومي ندارد به عنوان انسان متمدن عصر حاضر پيگير كليه افراد و ترندها باشيم و لازم است كاربري درست و بهينه را در انتخاب‌گري  و  حضور گزيده  معنا  كنيم. 
 
كمد كپسولي 
در رابطه با مقوله مد، ايجاد كمد كپسولي از جمله آن رفتارهايي  است كه مي‌تواند براي رسيدن به سبك زندگي ميني‌مال كمك بسيار داشته باشد(در مورد كمد كپسولي،پيش‌تر يادداشتي به همين نام كار شده است). به اين صورت كه با هدف ايجاد كمد كپسولي دست از پيگيري ترندها و روند مد برداشته و تمركز خود را به جمع‌آوري مجموعه‌اي جمع و جور وكاربردي خواهيم داد و با اين تصميم تاثير تبليغات را بر روان و البته  جيب خود كمتر خواهيم كرد. 

خريد  ممنوع 
براي  رسيدن  به كمد كپسولي تنها علاقه‌مند شدن به آن و تصميم به  ايجاد آن كافي نيست و راهي است كه صبورانه و مستمر لازم است پيگيري شود. اگر امروز تصميم به ايجاد كمد كپسولي بگيريد حدود ۳ سال زمان  نياز داريد تا بتوانيد آن را به صورت كامل در زندگي و روحيه خود ايجاد كنيد. اما به عنوان اولين قدم در اين روزهاي پاياني سال مي‌توانيد تصميم به ممنوع كردن خريد  بگيريد. تصميم  مهمي كه توجه شما را از تبليغات، رسانه‌ها  و تبليعاتچي‌ها و  استانداردهايي كه روزانه تعريف مي‌شوند را به درون كمد لباستان و موجودي آن جلب مي‌كند.  پيشنهاد  مي‌شود خريد ممنوع را متناسب با توان خود در بازه‌هاي ۱، ۳ و ۶ ماه تمرين كنيد به اين اميد كه تا يك سال هم  بتوانيد آن را گسترش  بدهيد. 

تعيين  بودجه
از آنجايي كه لباس‌هاي‌مان را در حد معرف شخصيت و افكار و جايگاه‌مان بزرگ كرده‌ايم، طبيعي است كه رقم قابل‌توجهي از درآمد خود را به خريد پوشاك اختصاص دهيم. اما لازم است بدانيد كه متخصصان امر و برنامه‌ريزان بودجه بر اين اعتقاد هستند كه لازم است بودجه‌اي كه براي خريد پوشاك صرف مي‌كنيد با درآمد شما ارتباط مستقيم داشته باشد و منطقي آن است كه تنها ۵ درصد از درآمد ماهيانه خود را به خريد پوشاك و اكسسوار اختصاص دهيد. مشخص شدن اين درصد محدوده خريد ما را در سال آينده مشخص خواهد كرد.  اميد است  با درنظر گرفتن بودجه پوشاك، توجه به دارايي لباس‌تان و توجه گزيده به تبليغات و رسانه‌ها، انتخاب  درست و خريد كالاهاي كاربردي بتوانيد در سال پيش ‌رو از حداكثر پتانسل كمد لباس‌تان استفاده كنيد، از آنچه داريد و هستيد لذت ببريد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون