• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4890 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۷ اسفند

با تاييد سنا، اولين زن بومي، وزير كشور ايالات متحده شد

هالند؛ وزير دغدغه‌هاي محيط‌زيستي بايدن

محمدحسين لطف‌الهي

 

مخالفت جمهوري‌خواهان براي جلوگيري از انتصاب زني بومي به عنوان وزير كشور كافي نبود و دوشنبه شب به وقت محلي دب هالند توانست با راي موافق 51 سناتور به كابينه جو بايدن راه پيدا كند. او اولين بومي در تاريخ امريكاست كه براي اداره يك وزارتخانه انتخاب شده و به عنوان وزير در كابينه حضور خواهد داشت. او همچنين سومين زني خواهد بود كه از 1849 مسووليت اداره وزارت كشور را برعهده مي‌گيرد.
دب هالند پيش‌تر نيز در سال 2018 توانسته بود تاريخ‌ساز شود و يكي از دو زني باشد كه به مجلس نمايندگان ايالات متحده راه مي‌يابد اما جايگاه جديد او وضعيت به مراتب متفاوتي را رقم زده است. هالند اكنون در راس وزارتخانه‌اي قرار گرفته كه در زمان تاسيس، ظلم بسياري به بومي‌هاي امريكايي روا داشته و نقش مهمي در اعمال تبعيض و ناديده گرفتن اين بوميان در طول تاريخ دارد. او در حال حاضر علاوه بر اينكه مسوول رفاه و بهبود شرايط زندگي 1.9 ميليون بومي است كه در امريكا زندگي مي‌كنند، مسووليت نظارت بر بيش از 200 ميليون هكتار از اراضي عمومي، آب‌هاي فدرال در حاشيه سواحل ايالات متحده و سيستم عظيم سدها و مخازن در سراسر امريكا را برعهده دارد. وزير كشور همچنين مسوول است تا از هزاران گونه گياهي و جانوري درمعرض خطر در اين كشور مراقبت كند. او دوشنبه شب، پيش از برگزاري راي‌گيري سنا در توييتر نوشت: «صدايي مانند صداي من هيچ‌گاه بر يك وزارتخانه يا وزارت كشور حاكم نبوده است. زيستن و رشد يافتن در خانه مادرم پوئبلو باعث شد من فردي سرسخت باشم. من براي حفاظت از همه‌مان، سياره‌اي كه در آن زندگي مي‌كنيم و همه زمين‌هاي حفاظت‌شده در اين كشور سرسخت خواهم بود.» 
بسياري از جمهوري‌خواهان با انتخاب او به عنوان وزير كشور مخالف بودند و حضور هالند در اين جايگاه را باعث بيشتر شدن مشكلات معيشتي مردم توصيف مي‌كردند. اين مخالفت از آن رو اتفاق مي‌افتاد كه دب هالند براي مدت‌ها نقش مهمي در مبارزه با پروژه‌هاي اكتشاف نفت و گاز ايفا مي‌كرد و در طرح موضوعاتي نظير بحران اقليمي، نابرابري در سياستگذاري‌هاي دولتي حوزه انرژي و همچنين تبعيض نژادي در ايالت نيومكزيكو نيز نقش داشت؛ موضوعاتي كه همواره براي محافظه‌كاران حساسيت برانگيز بوده است. ميچ مك كانل، رهبر جمهوري‌خواهان سنا درباره دب هالند معتقد بود تاييد او مي‌تواند به «افزايش قيمت گاز و بيشتر شدن مشكلات خانواده‌هايي منجر شود كه همين الان نيز با مشكلات بسياري دست و پنجه نرم مي‌كنند.» به گفته او، در شرايطي كه كرونا و مسائل ديگر قبض‌هاي سوخت ماشين و تامين گرمايش خانه بسياري از خانواده‌ها را به قبض‌هايي سنگين بدل كرده، روي كار آمدن چنين وزيري وضعيت را براي خانوارهاي امريكايي سخت‌تر خواهد كرد. از همين رو دوشنبه شب نيز طي راي‌گيري از مجموع 91 سناتور حاضر تنها 51 نفر به دب هالند به عنوان وزير كشور راي مثبت دادند و از ميان اين 51 نفر تنها 4 نفر جمهوري‌خواه بودند. ليزا موركوفسكي و دن ساليوان از آلاسكا، سوزان كالينز از مين و ليندزي گراهام از كاروليناي جنوبي تنها جمهوري‌خواهاني بودند كه به تاييد هالند راي دادند و اكثريت جمهوري‌خواهان به رهبري ميچ مك كانل ترجيح دادند با او مخالفت كنند.
هالند در جلسه استماع سنا در واكنش به انتقادات جمهوري‌خواهان تلاش كرد به زبان ساده از ضرورت محافظت از كره‌زمين براي آنها بگويد: «شما حتما شنيده‌ايد كه از سياره زمين به عنوان مادر انسان‌ها نام برده مي‌شود. از نگاه من بسيار سخت است كه براي محافظت از اين سياره احساس مسووليت نداشته باشيد. هر فرد بومي در كشور اين را درك مي‌كند كه ما بايد براي حفاظت از سياره زمين اقداماتي انجام دهيم.»

اولويت‌هاي  هالند
اصلي‌ترين اولويت در برنامه كاري دب هالند تغيير در وضعيت اداره وزارت كشور است كه براي 4 سال در دوره ترامپ تبديل به مركز فرماندهي اجراي بسياري از سياست‌هاي ضدمحيط‌زيستي دولت او شده بود. ديويد برنهارد، وزير كشور ترامپ پيش از حضور در جايگاه وزارت لابيست شركت‌هاي نفتي بود و نقش مهمي در تغيير سياست‌هايي داشت كه به منظور حفاظت از محيط‌زيست طراحي شده بودند.
نيويورك‌تايمز در اين باره نوشته است: «انتظار مي‌رود خانم هالند در اولين گام حفاري‌هاي جديد به منظور استفاده از منابع نفت و گاز تازه را ممنوع كند، قوانين حفاظت از حيات‌وحش را بازگرداند، درصدد جايگزيني سريع انرژي‌هاي فسيلي با انرژي باد و خورشيد برآيد و تلاش كند به كانون تلاش‌هاي محيط‌زيستي دولت بايدن بدل شود.» در حال حاضر كاخ سفيد با صدور دستوري، به صورت موقت اكتشاف منابع جديد نفت و گاز را ممنوع اعلام كرده و جمهوري‌خواهان اعتراضات زيادي به اين موضوع دارند اما اين احتمال وجود دارد كه با روي كار آمدن وزير كشور جديد، دولت در مسير دايمي كردن اين محدوديت گام بردارد.
از ديگر مواردي كه به نظر مي‌آيد جزو دستوركارهاي اصلي دب هالند باشد، بازگرداندن عدالت نژادي به امريكا و ترسيم يك برنامه جامع براي بهبود وضعيت زندگي بومي‌هاي امريكايي است. وزير كشور وزيري است كه مسووليت دفاتر اداره امور بومي‌ها و اداره امور آموزش بومي‌‌ها را برعهده دارد و با سياستگذاري صحيح در اين حوزه‌ها مي‌تواند باعث شود رنج‌هاي بسياري كه بوميان طي ‌سال‌هاي متمادي متحمل شده‌اند را كاهش دهد. جابه‌جايي‌هاي متوالي و اجباري بوميان از سوي دولت امريكا، سوءاستفاده از قدرت حكومت مركزي عليه آنان و شيوع ويروس كرونا از جمله مواردي است كه آسيب‌هاي زيادي به اين جمعيت وارد آورده و براي تغيير در اين وضعيت تلاش زيادي مورد نياز است.

چالش‌هاي پيش ‌روي اولين وزير  بومي
موفقيت هالند در اجراي محدوديت‌هاي مدنظر در حوزه نفت و گاز مي‌تواند تبعاتي هم براي او و دولت بايدن داشته باشد. براساس مطالعاتي كه پيش‌تر ازسوي كارشناسان تيم انتقالي دولت بايدن صورت گرفته بود، در صورتي كه دولت اكتشاف منابع جديد را ممنوع اعلام كند و در پي فشار آوردن به صنايع نفت و گاز براي كاهش توليد باشد، احتمالا يك سال و نيم زمان خواهد برد تا اثرات اجراي اين سياست ديده شود و يكي از اثرات كوتاه‌مدت آن افزايش قيمت بنزين خواهد بود. افزايش قيمت بنزين مي‌تواند دموكرات‌ها را در انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره با چالشي جدي مواجه كند و از همين رو برخي كارشناسان به هالند توصيه مي‌كنند كه محتاط عمل كند. مارسلا بورك، حقوقدان و مقام سابق وزارت كشور در دوره جرج بوش مي‌گويد: «هر اقدام دولت بايدن 
در راستاي محدود كردن صنايع نفتي، احتمالا با يك اقدام متقابل از سوي اين صنايع در دادگاه روبه‌رو خواهد شد. صنايع بزرگ سعي خواهند كرد با طرح پرونده‌هاي متعدد و پرشمار جلوي اقدامات دولت را بگيرند و زمان بخرند.» به گفته او، وزارت كشور در دوره جديد بايد سبد متنوعي از طرح‌ها را روي ميز داشته باشد تا در صورت صدور حكم در دادگاه، اجراي سياست‌ها متوقف نشود. ژاكلين ساويتز، معاون اجرايي گروه محيط‌زيستي اوشنا معتقد است به‌رغم همه چالش‌ها نبايد دولت بايدن كار را به تاخير بيندازد و ضروري است كه هرچه زودتر احياي محيط‌زيست و مقابله با بحران اقليمي در دستور كار دولت قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون