• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4891 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۸ اسفند

رييس‌جمهوري در حاشيه آخرين نشست دولت در سال ۹۹ از نشانه‌هاي برداشتن تحريم‌ها گفت

سنگ‌اندازان توبه كنند

گروه  سياسي

آخرين نشست هيات دولت به رياست حسن روحاني، صبح روز چهارشنبه در پاستور برگزار شد. به رسم هر سال رييس‌جمهوري همراه با اعضاي كابينه در جمع خبرنگاران و در حياط پاستور سخنراني كرد. سخنراني كه بيش از آنكه محتواي آن مورد توجه قرار بگيرد، تحت تاثير باران بهاريِ شديد و ناگهاني بود كه بدون تعبيه جايگاه مناسب براي دولتي‌ها و خبرنگاران 

بر سرشان باريد. برخي كاربران فضاي مجازي با انتشار تصاويري از اين برنامه هر ساله به سوءمديريت تشريفات نهاد رياست‌جمهوري اشاره كردند و همين هم بهانه‌اي براي يادآوري سوءمديريت دولتي‌ها در مسائلي چون اقتصاد و سلامت شد. 
با اين حال به نظر نمي‌رسد كه نهاد رياست‌جمهوري اين اتفاق را چندان پاي سوءمديريت گذاشته ‌باشند؛ چراكه عليرضا معزي، معاون اطلاع‌رساني دفتر رياست‌جمهوري در توييتي تصاوير منتشرشده از اين نشست و باران شديد را نمادي از بركت در پايان يك سال سخت براي دولت و ملت دانست و براي ايران «آرزوهاي خوب» كرد. سال سختي كه رييس‌جمهوري هم ترجيح داد سخنراني‌اش را با اشاره به آن آغاز كند اما وعده داد كه سال آينده «سال آستانه قرن پانزدهم، سال پايان مهار كرونا، سال آستانه پيروزي قاطع ملت ايران در برابر جنگ اقتصادي و سال حركت‌هاي خوب اقتصادي و رونق و جهش توليد»  باشد. 
سالي كه به ‌گفته حسن روحاني نشانه‌هاي برداشتن تحريم‌ها در آن مشخص است و ابراز اميدواري كرد كه اقليتي كه در پي به تعويق افتادن تحريم‌ها و سنگ‌اندازي هستند، توبه كنند.
حسن روحاني در ادامه اين سخنراني كوتاه به تقاطع مصائب اقتصادي و بحران كوويد‌۱۹ اشاره كرد و گفت كه مشكلات اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي محصول پاندومي است كه نه تنها سلامت بلكه «شغل مردم، كسب و كار و معيشت مردم، زندگي مردم، رفت و آمد خانوادگي مردم، مدارس، دانشگاه‌ها و همه ‌چيز را مورد تهديد و حمله قرار داد» او به تحريم‌ها نيز اشاره كرد و گفت كه مي‌دانستيم به دليل تحريم‌ها براي خريد ماسك، ونتيلاتور، تجهيزات پزشكي و حتي واكسن» با مشكلاتي مواجه خواهيم شد. مشكلاتي كه به نظر مي‌رسد همچنان ادامه دارد. 
رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنراني‌اش از خدمات دولت در ايام كرونا گفت. پرداخت وام يك ميليوني، امهال بدهي‌هاي آب و برق و بدهكاري‌هاي بانكي، ‌وام كسب و كارها، وام اجاره مسكن، بسته‌هاي معيشتي و مواردي از اين دست كمك‌هاي دولتي در اين ايام بود كه به گفته روحاني حدود ۶۰ ميليون نفر را در بر گرفت و بيش از ۱۲۰ هزار ميليارد تومان آن بلاعوض بود و يك ميليارد يورو آن نيز براي وزارت بهداشت و درمان بود. 
اگرچه طول يك سال هم بسياري از كارشناسان و هم شهروندان ميزان خدمات ارائه شده دولت در اين بحران را متناسب با سطح به‌هم‌ ريختگي اقتصادي نمي‌دانستند. از سويي مساله واكسن و تامين اعتبار و شراط خريد آن به دليل تحريم نيز از موارد دردسرساز براي دولت بود كه البته روحاني معتقد است اقدامات خوبي در اين حوزه انجام شده و سال آينده واكسن دراختيار مردم خواهد بود.
با اين حال رييس‌جمهوري در سخنراني ديروز باز هم به تحريم‌ها اشاره و تاكيد كرد كه از سال ۹۷ به اين سو وارد يك جنگ اقتصادي شده‌ايم كه با همه اين اوصاف و در شرايط رشد منفي كشورها به رشد مثبت رسيديم. او البته گلايه‌مند بود كه برخي شرايط جنگ اقتصادي را درنظر نمي‌گيرند و سياه‌نمايي مي‌كنند. 
روحاني در ادامه به موفقيت‌هاي سياست خارجي دولت ازجمله پايان تحريم‌هاي تسليحاتي يا موفقيت در دادگاه لاهه اشاره كرد و گفت: «نكته مهم ديگر اين است كه امروز شرايط براي شكسته شدن تحريم از هر زمان ديگر آماده‌تر است. امريكايي‌ها به صراحت اين را نه يك‌بار كه بارها اعلام كردند كه مسير و راه دولت قبلي غلط بوده و فشار حداكثري منجر به شكست شده و اين را بارها تكرار كردند و گفتند و باز هم بيان كردند كه مي‌خواهيم به مسير تعهد و برجام برگرديم. البته روشن است كه اين گفتن براي ما كافي نيست، ما منتظر عمل هستيم.» او همچنين تاكيد كرد: «تاخير در برداشتن تحريم خيانت است. هر جناح، فرد و گروهي اگر پايان تحريم را به هر دليلي يك ساعت به تاخير بيندازد، اين خيانت است. البته امروز دليل اين موضوع فقط انتخابات 1400 است. به هر دليل كسي بخواهد پايان تحريم را به تاخير بيندازند، خيانت بزرگ به تاريخ ملت ايران است و اين ننگ ابدي براي آن جناح و فرد باقي خواهد ماند. مردم ما كاملا متوجهند و مي‌دانند اين يعني چه؟ تحريم يعني تضييع حقوق مردم و ما جلوي تضييع حقوق مردم را بايد بگيريم. مردم بايد به همه تسهيلات تجاري و مالي و بانكي خودشان دست پيدا بكنند. اميدوارم يك اقليتي كه دنبال سنگ‌اندازي در اين راه هستند، ان‌شاء‌الله توبه كنند و در اين ايام ماه شعبان از اين رويه دست بردارند. شب عيد است، عيدي كه به مردم مي‌دهند اين است كه دست از تخريب بردارند و اگر برندارند، دولت، هم بلد است و هم قادر است به خوبي اين تحريم را پايان دهد. اين نكته مهمي كه بر آن تاكيد دارم.»

مذاكره  دوجانبه با  امريكا  نداشتيم
پس از سخنراني رييس‌جمهوري، سخنگوي دولت نيز اولويت‌هاي دولت در سال ۱۴۰۰ را تشريح كرد. او با بيان اينكه «درسال ۹۹ فقط ۱۰درصد درآمد ارزي داشتيم كه به ‌طور متوسط در ۱۵سال گذشته تامين شده» يادآور شد: «اولويت‌هاي دولت براي سال آينده عقب راندن تحريم‌ها، تكميل زيرساخت‌هاي كشور، حل مشكلات معيشتي مردم و واكسيناسيون عمومي است.» محمود واعظي، رييس‌دفتر رييس‌جمهوري نيز در حاشيه اين نشست به پرسشي در مورد تاثير انتخابات ۱۴۰۰ بر رفع تحريم‌ها كه در سخنراني روحاني نيز به آن اشاره شد، پاسخ داد. 
واعظي گفت كه يكي از افتخارات دولت اين است كه «دولت بعدي بدون تحريم و با واكسيناسيون وسيع و با فضاي كرونايي كنترل شده» به مسوولان تحويل داده شود. واعظي البته تاكيد كرد كه برداشتن تحريم‌ها نبايد به انتخابات ربطي داشته ‌باشد واعظي در پاسخ به پرسشي ديگر درباره اينكه آيا مذاكره دوجانبه‌اي ميان ايران و امريكا در ماه‌هاي اخير انجام شده يا نه، گفت: «ما با امريكا مذاكره دوجانبه‌اي در مدت اخير نداشته‌ايم. از زماني كه آقاي بايدن بر سر كار آمده، بناي مذاكره دوجانبه‌اي الان شكل نگرفته و چيزهايي كه گفته مي‌شود صحيح نيست. اما هميشه كانال‌هايي در اروپا بوده‌اند كه پيغام مي‌آوردند. مثل سوييس كه كانال رسمي و علني است. پس طبيعي است كه درباره برجام همه مسائل و برداشتن تحريم‌ها را نمي‌توان از طريق تبليغات و مصاحبه‌ها انجام داد. طبيعي است كه برخي از مطالب را براي ما مي‌فرستند كه مطلع باشيم و اين وجود دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون