• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4892 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۴ فروردين

كاهش توليد به تدريج كمتر مي‌شود

در پانزدهمين نشست سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) و متحدانش (ائتلاف اوپك پلاس) كه در اواخر هفته گذشته برگزار شد، درخصوص توليد نفت در ماه‌هاي آتي تصميم‌گيري شد. براساس آنچه اعضاي حاضر در اين نشست اعلام كردند، با افزايش تدريجي افزايش توليد براي ماه‌هاي مه، ژوئن و جولاي سال ۲۰۲۱ ميلادي موافقت شد. وزيران نفت و انرژي اين ائتلاف از طريق ويديو كنفرانس با افزايش توليد روزانه ۳۵۰ هزار بشكه‌اي توليد براي ماه مه، ۳۵۰ هزار بشكه‌اي براي ماه ژوئن و ۴۵۰ هزار بشكه‌اي براي ماه جولاي موافقت كردند. براساس اين تصميم، مقدار كاهش توليد اعضاي اوپك پلاس در ماه مه ۲۰۲۱ به ۶ ميليون و ۵۵۰، در ماه ژوئن امسال به ۶ ميليون و ۲۰۰ هزار بشكه و در ماه جولاي سال جاري ميلاي به ۵ ميليون و ۷۵۰ هزار بشكه در روز مي‌رسد. عربستان كه براي بهبود شرايط بازار كاهش داوطلبانه را اعلام كرده بود، قرار است از ماه جولاي رقم كاهش توليدش را به صفر برساند. پيش از برگزاري نشست برخي خبرها حاكي از مستثنا كردن روسيه و قزاقستان با توقف توليد نفت بود هر چند برخي نيز به عدم پايبندي قزاقستان اعتراض كرده بودند، اما درنهايت قرار شد مجموع توليد روزانه اين دو كشور در ماه‌ آوريل ۲۰۲۱ روزانه ١۵٠ هزار بشكه افزايش يابد. سهم روسيه از اين مقدار افزايش توليد ١٣٠ هزار بشكه و سهم قزاقستان ۲۰ هزار بشكه در روز تعيين شد.

بازار شاهد تحولات مثبت است
محمد باركيندو، دبيركل اوپك بر اين باور است كه بازار نفت در ماه گذشته ميلادي (فوريه) شاهد تحولات مثبتي بوده هر چند اين تحولات مي‌تواند در عين حال شكننده نيز باشد، چراكه ويروس مدام جهش مي‌يابد. از سوي ديگر رييس دوره‌اي اوپك و وزير معادن و نفت آنگولا تصميم‌هاي اوپك پلاس در يك‌ سال اخير را سبب ثبات در بازار نفت دانست و گفت: دوران نااطميناني را پشت‌سر گذاشتيم. يادمان نرفته است اوضاع چقدر وخيم بود، امروز آثار تصميم‌هاي مثبت اوپك پلاس در آوريل سال گذشته ميلادي را كه منجر به ثبات بازار نفت شده است، مي‌بينيم.

تقاضاي نفت‌ خام حدود ۵.۶ ميليون بشكه افزايش مي‌يابد
بيژن زنگنه، وزير نفت نيز در پايان اين نشست ضمن بيان اين موضوع كه تقاضاي نفت خام در سال آينده بهبود پيدا مي‌كند، گفت: «اعضاي اوپك پلاس در مجموع بسيار خوب به تعهدهاي خود عمل كردند، گرچه مراعات بعضي از كشورها مطلوب نبوده و اين موضوع سبب اعتراض بعضي ديگر از اعضا شده است.»
او در بخش ديگري از سخنان خود ضمن اشاره به اينكه برآوردها از وضع توسعه اقتصادي دنيا حاكي از رشد 5درصدي است، تصريح كرد: «برمبناي اين برآورد تقاضا براي نفت خام با توجه به احياي كسب و كارها حدود ۵.۶ ميليون بشكه افزايش مي‌يابد، گرچه با توجه به اينكه ۹.۶ ميليون بشكه از تقاضاي نفت جهان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ كم شده بود هنوز هم سطح تقاضاي نفت به سال ۲۰۱۹ نرسيده است، احتمال دارد تقاضاي نفت دنيا در سال ۲۰۲۲ به سطح سال ۲۰۱۹ برسد.» زنگنه در بخش ديگري از سخنان خود به واكسيناسيون و بسته كمك‌هاي مالي امريكا نيز اشاره كرد و افزود: «اعضاي اوپك پلاس در نشست امروز با توجه به موفق بودن واكسيناسيون از يك‌سو و اختصاص ۱۹۰۰ ميليارد دلار از طرف دولت امريكا به عنوان محرك اقتصاد ازسوي ديگر ضمن نگراني در زمينه شكنندگي وضع بازار نفت تصميم گرفت در ماه‌هاي مه، ژوئن و جولاي به ترتيب ۳۵۰ هزار بشكه در روز، ۳۵۰ هزار بشكه در روز و بيش از ۴۰۰ هزار بشكه به توليد خود بيفزايد.»

نشست اوپك به افزايش قيمت مي‌انجامد؟
با وجود اينكه قرار است در سه ماه ميلادي آتي توليد اوپك كاهش يابد، قيمت نفت خام 3درصد جهش يافت. هر چند پيش‌بيني مي‌شود اين افزايش قيمت طي روزهاي آتي كاهش يابد، چرا‌كه فرانسه قرار است يك دوره 4 هفته‌اي قرنطينه را شروع كند و موارد ابتلا در برخي كشورها از جمله ايران نيز افزايش يافته است. اين عوامل مي‌تواند بر خوش‌بيني نسبت به آينده تاثير بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون