• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4892 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۴ فروردين

«عباس كيارستمي» در فرانسه

كتاب جديد «ميشل فرودون» منتقد سرشناس فرانسوي و سردبير سابق مجله معتبر «كايه دو سينما» درباره عباس كيارستمي در فرانسه منتشر شد. به گزارش ايسنا، اين كتاب با عنوان «عباس كيارستمي» به قلم «ژان ميشل فرودون» روزنامه‌نگار، منتقد و مدرس سينما و سردبير سابق نشريه «كايه دو سينما» و «آنيس دو ويكتو» نويسنده و پژوهشگر فرانسوي سينما در ۳۰۴ صفحه و به زبان فرانسوي از روز اول آوريل (۱۲ فروردين) از سوي انتشارات معتبر گاليمار منتشر شده است. در توضيح اين كتاب در سايت انتشارات گاليمار آمده است: عباس كيارستمي فيلم‌هاي فوق‌العاده‌اي را به ما ارايه داده كه از آن جمله مي‌توان به فيلم «طعم گيلاس» برنده جايزه نخل طلاي بهترين فيلم جشنواره كن اشاره كرد. او يكي از بزرگ‌ترين فيلمسازان نسل خودش به شمار مي‌رود و اين اولين كتابي است كه به دوران فعاليت اين هنرمند بزرگ در سينما، عكاسي، ويديو، شعر، هنرهاي تجسمي و همچنين روش كاري و فعاليت‌هاي آموزشي او در مناطق مختلف جهان پرداخته است. كيارستمي به موضوعاتي چون كودكان و طبيعت توجه داشت و نسبت به مسائل روز نيز حساس بود. آثار كيارستمي تمام و كمال براي اشتراك‌گذاري با مخاطبان در سراسر جهان خلق شده‌اند. «ژان ميشل فرودون» از علاقه‌مندان سينماي ايران و عباس كيارستمي است و تاكنون چند بار براي شركت در رويدادهاي فرهنگي و آموزشي به ايران سفر كرده است.
ركورد روزانه سينماي امريكا در دوران كرونا شكست 
فيلم «گودزيلا در برابر كونگ» در نمايشي اميدواركننده براي هاليوود در دوران كرونا توانست به فروش ۹.۶ ميليون دلاري در نخستين روز اكران عمومي دست يابد. فيلم سينمايي «گودزيلا در برابر كونگ» در نخستين روز اكران در بيش از ۲۴۰۰ سالن سينمايي امريكاي شمالي به فروش ۹.۶ ميليون دلار رسيد تا ركورد فروش روزانه يك فيلم از آغاز بحران كرونا تا به امروز را به ثبت برساند. در حال حاضر ۹۳ درصد از سالن‌هاي سينمايي در امريكا فعال هستند اما در كانادا تنها ۲۴ درصد از سينماها بازگشايي شده‌اند. بسياري از سينماهاي فعال در امريكاي شمالي از جمله در لس‌آنجلس و نيويورك با ظرفيت محدود به نمايش فيلم مي‌پردازند و حداقل تا تاريخ پنجم آوريل محدوديت تماشاگران در سينماهاي لس‌آنجلس از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد افزايش نخواهد يافت. پيش‌بيني مي‌شود فيلم «گودزيلا در برابر كونگ» در پنج روز نخست اكران به فروش ۳۰ تا ۴۰ ميليون دلار دست يابد كه در دوران كرونا فروشي بي‌سابقه در گيشه امريكا محسوب مي‌شود. ركورد فروش سينماي امريكا در سه روز نخست نمايش در دوران كرونا با ۱۶.۷ ميليون دلار در اختيار فيلم «زن شگفت‌انگيز ۱۹۸۴» است. «گودزيلا در برابر كونگ» به كارگرداني «آدام وينگارد»، دنباله‌اي بر فيلم «گودزيلا: سلطان هيولاها» محصول ۲۰۱۹ و «كونگ: جزيره جمجمه» (۲۰۱۷) و چهارمين فيلم دنياي سينمايي هيولاها برادران وارنر است.
فيلم منيژه حكمت به ايرلند رسيد
فيلم «بندر بند» به كارگرداني منيژه حكمت، تهيه‌كنندگي منيژه حكمت و مهشيد آهنگراني فراهاني و شركت ايريماژ در جشنواره بين‌المللي فيلم كاتاليست حضور پيدا كرد. اين جشنواره كه مقر آن در شهر ليمريك در كشور ايرلند است، در اين دوره در روزهاي نهم و دهم فروردين ۱۴۰۰ به شكل آنلاين برگزار شد و در همين چارچوب، منيژه حكمت در گفت‌وگويي با «سوزان ليدي» دبير جشنواره و مدرس سينما شركت كرد. اين سيزدهمين حضور بين‌المللي فيلم سينمايي «بندر بند» است كه پيش از اين در جشنواره بين‌المللي فيلم تورنتو كانادا، زوريخ سوييس، ميل ولي امريكا، جشنواره فيلم بسفر تركيه، جشنواره فيلم‌هايي از جنوب در كشور نروژ، جشنواره بين‌المللي فيلم هاينان آيلند چين، جشنواره كلكته هند، داكا در بنگلادش، جشنواره فيلم‌هاي ايراني در موزه هنر آسيايي واشنگتن امريكا، جشنواره فيلم‌هاي ايراني در دپارتمان فضا و زمان بوستون امريكا، جشنواره فيلم‌هاي ايراني در موزه هنر‌هاي زيباي هيوستون امريكا، جشنواره چند فرهنگي فيلم ماساچوست امريكا حضور يافته است.در فيلم «بندر بند» رضا كولغاني، اميرحسين طاهري، مهلا موسوي و پگاه آهنگراني نقش‌آفريني كرده‌اند.
ازدحام فيلم‌هاي در انتظار اكران در فرانسه
۴۰۰ فيلم منتظر بازگشايي سينما در اواسط ماه مه ‌در فرانسه هستند. به گزارش سينماسينما، به دنبال اعلام بازگشايي احتمالي سالن‌هاي سينما در فرانسه از سوي رييس‌جمهور امانوئل مكرون، امروز مركز ملي سينما كه تمام فعاليت‌هاي سينما زيرنظر و پوشش آن است، اعلام كرد كه در جدول برنامه‌ريزي پخش‌كنندگان فرانسوي ۴۰۰ فيلم منتظر اكران هستند.
سال ۲۰۲۰ در پايان ماه اكتبر دوباره سالن‌هاي سينما به خاطر گسترش ويروس كرونا تعطيل شده بودند ‌همچنان بيش از پنج هزار سالن سينما كلا بسته است. ۴۰۰ فيلمي كه منتظر اكران هستند شامل آثار فرانسوي و ‌خارجي مي‌شوند كه تمامي ژانرهاي سينمايي را نيز در برمي‌گيرند. به خاطر ازدحام و ترافيك فيلم‌هاي در انتظار اكران، همچنان مركز ملي سينما به‌طور استثنايي به پخش‌كنندگاني كه مايل هستند فيلم‌هاي خودرا به شكل آنلاين اكران كنند، به عنوان فيلم سينمايي اجازه صادر كرده است تا حالت رسمي به خود گرفته و از كمك‌هاي دولتي بهره‌مند شوند. در زمان بسته بودن سينماها، بيشترين بهره را كمپاني‌هايي مثل نتفليكس برده‌اند كه با وجودي‌ كه مشتركان زيادي در فرانسه فيلم‌هاي آنها ‌را تماشا مي‌كنند، مالياتي به دولت فرانسه نمي‌دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون