• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4892 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۴ فروردين

همه آنچه در نوروز 1400 گذشت

پيش به سوي سالي سخت و هيجان‌انگيز

گروه ورزش

 

در روزهاي تعطيلات نوروز برخي مسابقات ورزشي داخلي و بين‌المللي برگزار شد كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به ديدار دوستانه تيم ملي فوتبال كشورمان با سوريه در تاريخ ده فروردين اشاره كرد؛ رقابتي كه در آن يوزهاي ايراني موفق شدند با حساب سه بر صفر از سد حريف خود عبور كنند. در ساير رشته‌هاي ورزشي نيز مسابقات كم و بيش ادامه پيدا كرد. هرچند تعطيلي اكثر مسابقات ورزشي باعث نشد بازار حواشي سرد شود. 

صد در صد بايد صعود كنيم 
تيم ملي فوتبال ايران در نخستين ديدار خود در سال ۱۴۰۰ و در راستاي آماده‌سازي جهت حضور در رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني عصر روز ده فروردين مقابل سوريه قرار گرفت و با نتيجه سه هيچ برنده شد. گل‌هاي تيم ملي ايران را حسين كنعاني‌زادگان، سردار آزمون و كريم انصاري‌فرد به ثمر رساندند.
دراگان اسكوچيچ پس از برد تيم ملي گفت: «براي اين ديدار برخي بازيكنان را به دليل مصدوميت و محدويت‌هاي كرونايي در اختيار نداشتيم. با اين حال در نيمه اول نمايش بهتري داشتيم و حريف را تحت فشار قرار داديم. در نيمه اول از عملكرد بازيكنان راضي بودم.» وي ادامه داد: «وقتي در يك بازي شش تعويض انجام مي‌شود، طبيعي است كه ريتم ابتدايي تيم به هم مي‌خورد. اين آخرين بازي ما قبل از اردوي خرداد بود. با اين حال بايد تمرينات زيادي داشته باشيم تا بتوانيم نقاط ضعف را برطرف كنيم.»
اسكوچيچ افزود: «بهتر است كه الان در مورد ميزباني بحرين صحبت نكنيم و خودمان را قوي و آماده كنيم. مسابقات هر جايي كه برگزار شود ما بايد آماده تحويل يك تيم خيلي خوب باشيم.» سرمربي تيم ملي در رابطه با شانس صعود به دور بعد نيز گفت: «صحبت شانس نيست و صد درصد بايد صعود كنيم و اين كار را مي‌كنيم چرا كه بازيكنان تيم ملي ايران اين توانايي را دارند.»
حاشيه جالب اين بازي جا ماندن اسكوچيچ و حاج‌صفي از اتوبوس تيم ملي بود! اتوبوس تيم ملي در زماني كه سرمربي و كاپيتان تيم در كنفرانس خبري بودند به سمت هتل راه افتاد و همين امر باعث شد اسكوچيچ و حاج‌صفي مجبور شوند پاي پياده تا هتل المپيك بروند. گويا در طول راه چند نفري قصد سوار كردن سرمربي تيم ملي را داشتند كه اسكوچيچ اعلام كرد ترجيح مي‌دهد همراه با كاپيتان تيمش پياده‌‌روي كند. نكته ديگري كه توجه اهالي ورزش و فوتبال را به خودش جلب كرد اظهارنظر سرمربي تيم ملي سوريه بود كه گفت با تيم اصلي خود وارد زمين نشدند. اين اظهارنظر انتقادات زيادي را متوجه فدراسيون فوتبال كرد، چرا كه نشان داد فدراسيون علاوه بر از دست دادن يك فرصت از دو فرصت بازي دوستانه در فيفادي، حتي از آوردن تيم اصلي سوريه به تهران نيز عاجز مانده است.

اولين مدال بين‌المللي ۱۴۰۰
جدا از بازي دوستانه تيم ملي، در نخستين روزهاي سال نو رقابت‌هاي جام جهاني تيراندازي در كشور هند برگزار شد كه تيم ملي ايران نيز در رشته‌هاي مختلف حضور پيدا كرد. در اين مسابقات تيم ملي تفنگ بادي ايران متشكل از حسين باقري، پوريا نوروزيان و اميرمحمد نكونام در رقابت با حريفان جهاني خود در جايگاه چهارم دنيا ايستادند. همچنين تيم ميكس تپانچه ايران با تركيب جواد فروغي و گلنوش سبقت الهي به مدال نقره رسيد. 
در ادامه شاهد رقابت‌هاي جام‌جهاني پاراتيراندازي بوديم. اين مسابقات با حضور ۱۲۰ ورزشكار از ۲۴ كشور به ميزباني امارات برگزار شد و تيم ملي تيراندازي ايران با هفت ملي‌پوش توانست به ۴ مدال (دو طلا، يك نقره و يك برنز) در اين مسابقات دست پيدا كند. در رقابت‌هاي داخلي نيز شاهد ادامه ليگ برتر بسكتبال در دور پلي‌آف و هفته دهم ليگ برتر فوتسال زنان بوديم. هفته نوزدهم ليگ برتر فوتبال هم از روز پنجشنبه ۱۲ فروردين آغاز شد كه در نخستين ديدار سال ۱۴۰۰ تيم‌هاي آلومينيوم و فولاد به تساوي بدون گل رضايت دادند. اين ديدارها امروز و دوشنبه ادامه پيدا مي‌كند.

كرونا در استقلال و تيم ملي واليبال
اين چند روز تعطيلات حاشيه و خبر هم كم نداشت. اولين مورد ماجراي كرونايي شدن بازيكنان استقلال بود. پيش از شروع اردوي تيم ملي ايران تست كروناي مهدي قائدي، رشيد مظاهري و عارف غلامي سه ملي‌پوش استقلال به همراه بابك مرادي و سيد حسين حسيني از جمع بازيكنان و برخي از اعضاي كادر فني استقلال مثبت اعلام شد. اين مساله از چند جنبه اهميت داشت. يكي اينكه استقلال سال گذشته نيز در آغاز رقابت‌هاي ليگ برتر بعد از تعطيلي به خاطر كرونا نخستين تيمي بود كه چند بازيكنش به بيماري مبتلا شدند و امسال نيز استقلال اين عنوان را حفظ كرد. دومين مورد تاثير اين اتفاق بر تيم ملي بود كه اسكوچيچ را بر آن داشت چند بازيكن ديگر از جمله حامد لك را به تيم ملي فرا بخواند. از طرف ديگر نزديكي اين رخداد با شروع ليگ قهرمانان آسيا نيز نگراني‌هايي براي هواداران استقلال به وجود آورد. در نهايت فرهاد مجيدي تهديد كرد اگر از اين پس بازيكني كرونا بگيرد به كميته انضباطي باشگاه معرفي خواهد شد. مديريت باشگاه هم اعلام كرد تمام بازيكنان تا پايان ليگ قهرمانان آسيا ممنوع‌المصاحبه هستند و حق ندارند در مكان‌هاي عمومي ظاهر شوند. البته كرونا فقط در فوتبال و باشگاه استقلال طغيان نكرد. روز دوازدهم فروردين خبر رسيد در اردوي تيم ملي واليبال كشورمان نيز چند بازيكن كرونا مثبت پيدا شده است. طبق اعلام نخست فدراسيون واليبال تست كروناي يلي و مجرد مثبت شد تا اين دو بازيكن راهي قرنطينه شوند. در تست دوم نيز نتيجه آزمايش سه نفر ديگر از بازيكنان يعني پوريا فياضي، محمدرضا حضرت‌پور و آرمان صالحي مثبت شد تا اين بازيكنان نيز به قرنطينه بروند. اردوي تيم ملي از ۱۴ فروردين آغاز خواهد شد و الكنو سرمربي تيم ملي از ۲۲ فروردين به تيم ملي خواهد پيوست.

نزديك بود ليگ ۱۵ تيمي شود!
حاشيه دوم سال جديد از تبريز آمد. جايي كه محمدرضا زنوزي مالك باشگاه تراكتور و ماشين‌سازي اعلام كرد ديگر قصد ندارد مالكيت باشگاه ماشين‌سازي را در اختيار داشته باشد و مي‌خواهد آن را به هيات فوتبال استان آذربايجان شرقي واگذار كند. زنوزي دليل تصميمش را مشكلات مالي عنوان كرد. اين خبر تا آنجا پيش رفت كه حتي بحث انصراف ماشين‌سازي از ليگ برتر را هم مطرح كرد. اتفاقي كه مي‌توانست ليگ نيم‌بند ايران را با يك مشكل اساسي ايجاد كند، چرا كه با حذف امتيازات بازي مقابل اين تيم جدول كاملا به هم مي‌ريخت، تيم‌ها اعتراض مي‌كردند و وجهه فوتبال باشگاهي ايران پيش از پيش مخدوش مي‌شد. در نهايت اين اتفاق رخ نداد و با وساطت مديران فوتبال استان، ماشين‌سازي كه گزينه نخست سقوط به ليگ يك است فعلا در جدول با مالكيت زنوزي باقي مانده است. 

اعلام برائت شيخ سلمان 
روز هفتم فروردين يك نامه از كنفدراسيون فوتبال آسيا به فدراسيون فوتبال كشورمان ارسال شد. ويندزور جان دبير كل اي‌اف‌سي در اين نامه خطاب به طرف ايراني نوشت: «رياست AFC از رياست فدراسيون فوتبال جمهوري اسلامي ايران دعوت كرده است در جلسه ۳ آوريل ۲۰۲۱ در منامه بحرين حضور به‌ هم رساند. اين جلسه فرصتي را فراهم خواهد كرد تا AFC و فدراسيون فوتبال جمهوري اسلامي ايران همكاري‌هاي في‌مابين را تقويت كنند. بخش اداري با FFIRI در تماس خواهد بود تا هماهنگي‌هاي لازم را براي اين جلسه به عمل آورد. ضمن تشكر از FFIRI براي ابراز تمايل جهت ميزباني دور دوم مسابقات مقدماتي انتخابي جام جهاني ۲۰۲۲ قطر و ۲۰۲۳ جام ملت‌هاي آسيا، به اطلاع مي‌رساند كه اين تصميم پس از بررسي‌هاي لازم و دقيق، فاكتوربندي بخش‌هاي مختلف شامل استانداردهاي استاديوم‌ها، امكانات پيشنهادي، ارزيابي ريسك‌هاي مرتبط با هماهنگي‌هاي لجستيك، تجاري و مالي براي تيم‌هاي شركت‌كننده و همچنين وضعيت كشورها از نظر شيوع كوويد-۱۹، توسط دبيرخانه كل AFC اتخاذ گرديده است و رييس AFC دخالتي در تصميم اتخاذ شده توسط دبيرخانه كل AFC ندارد. از علاقه‌مندي شما براي ميزباني مسابقات به‌رغم چالش‌هاي ايجادشده به دليل شرايط پاندميك، تشكر و قدرداني كرده و به شما اطمينان مي‌دهيم كه AFC به حمايت‌هاي خود از شما براي دستيابي به اهداف موردنظر ادامه خواهد داد.» اعلام دخالت نداشتن رييس كل‌ اي‌اف‌سي يعني شيخ سلمان بحريني در ميزباني‌ها، دلايل عدم واگذاري ميزباني به ايران و تاكيد به همكاري در آينده از نكات مهم اين نامه بود.  در روزهاي آينده خبر رسيد كه شهاب‌الدين عزيزي خادم رييس فدراسيون فوتبال كشورمان به دليل اينكه اي‌اف‌سي جواب نامه اعتراضي ايران به ميزباني بحرين را بي‌پاسخ گذاشته است و همچنين قرار نيست در جلسه آتي حرفي در مورد بحث ميزباني رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني به ميان بيايد، از شركت در اين جلسه امتناع ورزيده است. 

داستان پليسي آل‌كثير
در همين روز انتشار يك ويديوي بي‌كيفيت از تمرينات عيسي آل‌كثير بحث‌‌برانگيز شد. در اين ويديو آل‌كثير مهاجم پرسپوليس كه از ۶ ماه پيش با محروميت مواجه شده بود در حال تمرين ديده شد و برخي مدعي شدند آل‌كثير قوانين كميته انضباطي كنفدراسيون فوتبال آسيا را در آستانه اتمام محروميت زير پا گذاشته. كميته انضباطي اي‌اف‌سي تاكيد كرده بود مهاجم سرخپوشان حق تمرين مرتبط با رقابت‌هاي فوتبال زير نظر فيفا را ندارد. با اين حال كارشناسان حقوقي اعلام كردند محروميت عيسي شامل تمرينات انفرادي نمي‌شده و از اين بابت نگراني وجود ندارد. هواداران استقلال به عنوان رقيب پرسپوليس تلاش زيادي كردند تا اين خبر بازتاب گسترده‌تري پيدا كند و به گوش اي‌اف‌سي برسد. افشين پيرواني سرپرست باشگاه پرسپوليس كه در ايام نوروز در سوگ از دست دادن مادر نشست، در اين رابطه گفت: «پيرواني گفت: با نزديك شدن به پايان دوره محروميت عيسي، منتظر چنين شيطنت‌هايي بوديم و شوكه نشديم. واقعا متاسفيم كه برخي با هر شرايطي مي‌خواهند مردم را فريب دهند، حتي به قيمت بازي با احساسات مردم.» محروميت ۶ ماهه آل‌كثير در ساعت 59: 23 روز ۱۳ فروردين به پايان رسيد. 

اعتراض كادر درمان به سلطاني‌فر
آخرين خبر مهمي كه در روز هفتم فروردين منتشر شد مربوط به واكسيناسيون ورزشكاران المپيكي و پاراالمپيكي كشورمان بود. مسعود سلطاني‌فر وزير ورزش و جوانان در مصاحبه خود با خبرگزاري برنا در اين باره گفت: «من مكاتبه‌اي را حدود 25 روز قبل با آقاي دكتر نمكي وزير بهداشت انجام دادم و ايشان دستور دادند كه ورزشكاران المپيكي و پاراالمپيكي ما كه كسب سهميه كردند و در اردوها هستند به عنوان كساني كه بايد حتما به يك درجه ايمني برسند در مقابل اين بيماري چون اينها دايم در اردوها هستند و به مسابقات كسب سهميه مي‌روند در بين مجموعه‌هايي باشند كه بتوانند در مرحله اول واكسن كرونا را دريافت كنند و براساس هماهنگي‌اي كه انجام شده بين ما و وزارت بهداشت و كميسيون پزشكي و كميته ملي المپيك و كميته پاراالمپيك و فدراسيون‌هاي مختلف ان‌شاءالله از نيمه دوم فروردين ماه كار واكسيناسيون ورزشكاران المپيكي و پاراالمپيكي ما انجام خواهد شد به عنوان كساني كه در مرحله اول مي‌توانند واكسن دريافت كنند.» انتشار اين خبر واكنش‌هاي زيادي را برانگيخت. برخي اعضاي كادر درمان و اهالي رسانه با انتقاد از اين تصميم به عده بسيار زيادي از شاغلان در حوزه سلامت و بيمارستان‌ها اشاره كردند كه هنوز واكسن دريافت نكرده‌اند و اين سوال را پرسيدند كه در چنين شرايطي آيا قرار دادن ورزشكاران در اولويت دريافت واكسن كار درستي است؟ 

كمك داور به علي دايي
ديگر خبر جنجالي تعطيلات نوروز رد شدن گل كريستيانو رونالدو در ديدار تيم ملي پرتغال و صربستان توسط داور بود. در اين بازي كه در چارچوب رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني قطر برگزار شد، در دقايق پاياني بازي رونالدو يك گل به ثمر رساند كه داور آن را قبول نكرد. تصاوير تلويزيوني نشان داد كه ضربه رونالدو از خط دروازه عبور كرد اما كمك داور گل تشخيص نداد و اين باعث اعتراض و عصبانيت شديد رونالدو شد. اين مساله از آن جهت واكنش‌هاي زيادي در كشورمان به دنبال داشت كه رونالدو در حال نزديك‌تر شدن به علي دايي در جدول بهترين گلزنان ملي تاريخ فوتبال است. اگر گل سالم رونالدو مورد قبول واقع مي‌شد فاصله اين فوق ستاره با دايي به عدد ۶ مي‌رسيد؛ كاري كه رونالدو در بازي بعدي تيمش انجام داد و با گلزني مقابل لوكزامبورگ به عدد 103 دست يافت. علي دايي 109 گل ملي دارد. 

در انتظار سالي سخت
سال ۱۴۰۰ در ادامه سال پر رويداد و سختي براي ورزش ايران خواهد بود. در اواخر فروردين تيم‌هاي باشگاهي فوتبال ايران بايد در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا به ميدان بروند در حالي كه هيچ كدام شانس ميزباني ندارند. در همين فروردين ماه چهار تيم پرسپوليس، استقلال، تراكتور و فولاد بايد در چارچوب ACL 2021 مقابل رقباي خود به ميدان بروند. بعد از آن در خرداد شاهد رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني خواهيم بود. جايي كه تيم ملي ايران بايد از تنها فرصت باقيمانده‌اش در سخت‌ترين شرايط ممكن بهره ببرد و با پيروزي مقابل تيم‌هاي عراق و بحرين به دور دوم مسابقات انتخابي راه پيدا كند. در حالي كه تقريبا ۶۰ روز تا شروع رقابت‌ها زمان باقي است تيم ملي كشورمان هنوز نتوانسته بازي‌هاي تداركاتي قابل قبولي داشته باشد و اسكوچيچ براي پيدا كردن تركيب نهايي‌اش با مشكلات زيادي روبه‌روست. 
از مرداد ماه نيز رقابت‌هاي المپيك توكيو بعد از يك سال تاخير آغاز مي‌شود. قرار بود بازي‌هاي المپيك توكيو از ۲۴ جولاي تا ۹ آگوست سال ۲۰۲۰ برگزار شود. با اين حال، به دليل شيوع ويروس كرونا، اين مسابقات براي يك سال به تعويق افتاد و از ۲۳ جولاي تا ۸ آگوست ۲۰۲۱ برگزار مي‌شود. مشعل اين بازي‌ها روز پنجم فروردين از فوكوشيما يك سفر داخلي را در ژاپن آغاز كرد تا بعد از طي كردن 47 استان طي ۱۲۱ روز به دهكده بازي‌ها برسد. اين اتفاق در حالي رخ داد كه هنوز برخي ناظران و مديران ارشد كميته بين‌المللي المپيك در خصوص برگزاري رقابت‌ها با توجه به ادامه شيوع ويروس كرونا مطمئن نيستند. حتي شنيده شده مراسم حمل مشعل نيز به دليل افزايش آمار ابتلا به كرونا در ژاپن با مشكلاتي مواجه شده است. مقامات ايالت اوزاكا در غرب ژاپن خواستار كنار گذاشته شدن مشعل المپيك در اين شهر شدند و اعلام كردند شهروندان به خاطر شيوع كرونا از دست زدن به مشعل خودداري كنند.
ورزش ايران در ادامه سال با رقابت‌هايي نظير المپيك زمستاني، المپيك جوانان و بازي‌هاي كشورهاي اسلامي روبه‌روست. اينها علاوه بر رقابت‌هاي جهاني و بين‌المللي رشته‌هاي گوناگون سالي شلوغي را براي ورزشكاران كشورمان رقم خواهند زد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون