• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4894 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ فروردين

خبر

نخست‌ وزير عراق با وليعهد ابوظبي ديدار كرد

نخست‌وزير عراق در ديدار با وليعهد ابوظبي درباره روابط دوجانبه عراق و امارات رايزني كرد. به گزارش ميدل ايست نيوز، مصطفي الكاظمي، نخست‌وزير عراق كه يكشنبه طي سفري رسمي به امارات متحده عربي سفر كرده است با «محمد بن زايد آل نهيان» وليعهد ابوظبي ديدار و گفت‌وگو كرد. به گزارش دفتر رسانه‌اي نخست‌وزيري عراق، دو طرف در اين ديدار به بررسي روابط دوجانبه، تقويت راه‌هاي همكاري مشترك در زمينه‌هاي مختلف علاوه بر بررسي خلاصه‌اي از اوضاع منطقه و بازگشت عراق به ايفاي نقش محوري مهم خود در آرامش و ثبات منطقه پرداختند. محمد بن زايد نيز ضمن استقبال از نخست‌وزير عراق و هيات همراه او، گام‌هاي دولت عراق در زمينه اصلاحات و با هدف توسعه اقتصاد، بهبود شرايط سرمايه‌گذاري همچنين نقش عراق در تقويت امنيت و ثبات منطقه و رويكرد اين كشور در سياست آرامش و گفت‌وگو را تحسين كرد. گفتني است پيش از اين نيز دو طرف رياست نشست گسترده بين دو هيات عراق و امارات را برعهده داشتند. مصطفي الكاظمي امروز(يكشنبه) وارد ابوظبي شد و مورد استقبال وليعهد ابوظبي در فرودگاه بين‌المللي آن قرار گرفت. سومريه نيوز نيز گزارش داد، دو هيات عراقي و اماراتي به رياست مصطفي الكاظمي و بن زايد نشست گسترده برگزار كردند.

وزير خارجه سعودي: از روند سياسي در سوريه حمايت مي‌كنيم

وزير خارجه عربستان سعودي كه كشورش طي سال‌هاي اخير از اصلي‌ترين حاميان اقدامات گروه‌هاي مسلح عليه دولت سوريه بوده است، گفت: ما به ثبات در سوريه نياز داريم و تحقق آن به يك راه‌حل ميانه از طرف دولت سوريه نياز دارد. به گزارش ايرنا، فيصل بن فرحان در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني «سي‌ان‌ان» افزود: براي اينكه سوريه از گذشته‌اش فاصله بگيرد و به جلو حركت كند، دولت و مخالفان بايد تلاش كنند. او ادامه داد: برنامه‌اي تحت نظارت سازمان ملل متحد براي پيوستن مخالفان به دولت «بشار اسد» وجود دارد و ما به حمايت از اين روند و برنامه ادامه مي‌دهيم. بن فرحان ابراز اميدواري كرد كه دولت بشار اسد گام‌هاي مناسبي را براي حل سياسي در سوريه اتخاذ كند و اين تنها راه براي پيشرفت در سوريه است. به گفته وزير خارجه عربستان در روند سياسي امكان برقراري ثباتي كه براي سوريه ضروري است، ميسر خواهد بود. بن فرحان در پاسخ به اين پرسش كه «آيا درخواست امارات براي رفع تحريم‌هاي تحميل شده بر نظام سوريه در چارچوب قانون سزار را تاييد مي‌كنيد؟» گفت: قانون سزار را دولت امريكا وضع كرده و به موضع آن در قبال سوريه مرتبط است. او افزود: موضوع مهم اين است كه پرونده را به‌ طور اساسي حل كنيم و آن ايجاد راه‌حل سياسي در سوريه است زيرا بدون آن نمي‌توانيم پيشرفتي داشته باشيم. به گفته وزير خارجه  عربستان اين كشور بر پيشبرد روند سياسي به سوي جلو و حمايت از تلاش‌هاي نماينده ويژه سازمان ملل در سوريه متمركز است.

نامزد جديدي براي نخست‌ وزيري لبنان معرفي مي‌شود

يك منبع رسمي در لبنان با اشاره به سياست تعلل نخست‌وزير مكلف براي تشكيل دولت تصريح كرد كه گزينه جايگزين او آماده است.  به گزارش ايلنا به نقل از النشره در چند روز گذشته فضاي مثبتي در لبنان حاكم بوده كه نشانگر تشكيل قريب‌الوقوع دولت آينده است اما هنوز اين فضا به سطح مطلوب و درك كامل در تلاش براي انجام اقدامات داخلي و خارجي به  سطح در تشكيل دولت مطلوب نرسيده است. به‌ گفته يك منبع رسمي با توجه به اصرار «ميشل عون» رييس‌جمهوري لبنان بر انجام حسابرسي كيفري در مورد حساب‌هاي مالي دولت كه نخست‌وزير مكلف آن را برنمي‌تابد، تشكيل دولت در آينده نزديك بعيد به نظر مي‌رسد. علاوه بر اين مانع، يك مانع بزرگ نيز در برابر ماموريت «سعد الحريري» نخست‌وزير مكلف وجود دارد وآن اينكه او مي‌خواهد بر اساس دستور امريكا و عربستان، مشاركت حزب‌الله در دولت آتي خود را لغو كند؛ بنابراين و به گفته اين منبع، اميد به تشكيل دولت به دست حريري بسيار ضعيف است.  اين منبع با تاكيد بر عدم توانايي نخست‌وزير مكلف براي ادامه  دادن به سياست تعلل و بن‌بست تشكيل دولت مي‌گويد كه  اقدامات مناسب  براي متوقف كردن اين سياست در زمان مناسب انجام خواهد شد كه به  احتمال زياد اين زمان دور نيست. او تصريح كرده كه گزينه  جايگزين حريري آماده است اما در همين حين به جزييات بيشتر نپرداخت.

رژيم اسراييل درباره تحقيقات ديوان لاهه تشكيل جلسه مي‌دهد

بر اساس گزارش رسانه‌هاي صهيونيستي، «بنيامين نتانياهو»  نخست‌وزير اين رژيم احتمالا روز سه‌شنبه براي تعيين اينكه آيا اسراييل بايد در تحقيقات جنايات جنگي ديوان كيفري بين‌المللي(ICC) مشاركت يا آن را تحريم كند، جلسه برگزار خواهد كرد. به گزارش فارس، رژيم صهيونيستي تا نهم آوريل(۲۰ فروردين) فرصت دارد به نامه ديوان كيفري بين‌المللي كه ماه گذشته در خصوص آغاز تحقيقات در اين خصوص دريافت كرد، پاسخ دهد. انتظار مي‌رود كه رژيم صهيونيستي در صورت پاسخگويي تحقيقات اين دادگاه را با اين ادعا كه اين رژيم به‌ طور مستقل درباره فعاليت‌هاي ارتش اسراييل تحقيق مي‌كند زير سوال ببرد.  همچنين بر اساس گزارش «جروزالم پست» انتظار مي‌رود، استدلال رژيم صهيونيستي درباره فعاليت شهرك‌سازي اين رژيم از تاثير كمتري برخوردار باشد. طبق گزارش‌ رسانه‌هاي صهيونيستي در جلسه روز سه‌شنبه مقامات وزارت دادگستري و جنگ اين رژيم حضور خواهند داشت. رژيم صهيونيستي در حال حاضر وزير دادگستري ندارد. دوره سرپرستي «بني گانتز» بر وزارت دادگستري رژيم صهيونيستي  روز پنجشنبه  به اتمام  رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون