• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4894 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ فروردين

خبر

دهيار يك روستاي شهرستان دنا خبر داد

حمله پلنگ به مرد ۳۶  ساله در بخش پاتاوه

دهيار روستاي «سرتنگ رواق» از حمله پلنگ به مردي ۳۶ ساله در ارتفاعات اين روستا در بخش «پاتاوه» از توابع شهرستان دنا خبر داد.
به گزارش ايسنا، غفار پريان‌نژاد از حمله يك قلاده پلنگ به مردي ۳۶ ساله خبر داد و افزود: بنا بر گزارش واصله حدود ساعت ۱۶ و ۳۰ دقيقه عصر شنبه ۱۴ فروردين ماه ۱۴۰۰ يك جوان كه دام خود را براي چرا به ارتفاعات روستا برده بود با يك قلاده پلنگ مواجه شده كه پس از حمله به دام‌ها و تلف كردن يكي از دام‌ها مورد حمله پلنگ قرار گرفته است. او اظهار كرد: مصدوم پس از حدود ۴۰ دقيقه پياده‌روي توسط حدود ۱۰ نفر از اهالي روستا به نزديك روستا منتقل سپس با خودروي شخصي به بهداري بخش پاتاوه انتقال كه پس از اقدامات اوليه بلافاصله به بيمارستان شهيد بهشتي ياسوج اعزام شد. دهيار روستاي سرتنگ رواق تصريح كرد: فرد مصدوم كه از ناحيه دست‌ها و پاهاي خود دچار مصدوميت شده هم‌اكنون در بيمارستان شهيد بهشتي ياسوج بستري است. پريان‌نژاد با بيان اينكه در اين منطقه پلنگ زياد شده است، بيان كرد: طي يك سال اخير حدود ۵ مورد حمله پلنگ به مردم و دام‌هاي منطقه را داشته‌ايم.


ذوب  شدن يخ‌ها
و افزايش ۱۸ متري سطح  جهاني دريا

محققان دانشگاه دورهام انگلستان كشف كرده‌اند، كه ذوب شدن كنوني يخ‌ها باعث افزايش بسيار زياد سطح دريا شده و در پايان آخرين عصر يخبندان، سطح اقيانوس‌هاي سراسر جهان را تا ۱۸ متر بالاتر مي‌برد.
به گزارش اسكاي نيوز به نقل از ايسنا، دانشمندان مشخص كردند كه كدام يخ عامل اين افزايش سريع است كه با ۱۰ برابر سرعت فعلي اين اتفاق رخ داده و طي بيش از ۵۰۰ سال سطح دريا را حدود ۳.۶ متر در هر قرن افزايش مي‌دهد.تجزيه ‌و تحليل جديد از سوابق زمين‌شناسي نشان مي‌دهد كه در پايان آخرين عصر يخبندان، حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ سال پيش، آب حاصل از ذوب شدن توده‌هاي يخي امريكاي شمالي و اوراسياي سابق در واقع عامل افزايش اين سطح است نه توده‌هاي يخي قطب جنوب كه معمولا به آنها مشكوك هستند.
اين دوره سريع افزايش سطح دريا پس از آخرين عصر يخبندان اتفاق افتاد، هنگامي كه صفحات بزرگ يخ به داخل اقيانوس رانده مي‌شد و آب حاصل از ذوب اين توده‌هاي عظيم يخي به اقيانوس‌ها سرازير شدند. اما دانشمندان مطمئن نبودند كه كدام يخ مسوول اين افزايش عظيم سطح آب است، افزايشي معادل دو برابر ذوب كوه يخي گرينلند در ۵۰۰ سال. محققان مي‌گويند: آب شيرين حاصل از ذوب توده‌هاي يخي گردش آب اقيانوس‌ها را مختل مي‌كند و تاثيرات زيادي بر آب ‌و هواي جهاني دارد و يافتن اين منشا افزايش آب، دانشمندان را قادر مي‌سازد تا دقت مدل‌هاي آب‌وهوايي خود را بهبود بخشند.


مديركل حفاظت محيط‌زيست هرمزگان: 

علت مرگ گربه ماهي‌ها مشخص شد


مديركل حفاظت محيط‌زيست هرمزگان درمورد علت مرگ گربه‌ماهي‌ها در جاسك گفت: مشخص شد كه گربه‌ماهي‌هاي صيد شده پس از غرق شدن يكي از قايق‌هاي صيادي به ساحل مقسا در جاسك رسيدند. به گزارش مهر، حبيب مسيحي‌تازياني با اشاره به اينكه در شب دوازدهم فروردين ماه حدود 5 تا 6 تن گربه ماهي در ساحل مقسا پراكنده شدند،گفت: مردم در روز ۱۳ فروردين با مشاهده گربه‌ماهي‌ها، موضوع را به اداره محيط زيست اطلاع دادند.او افزود: همكاران به سرعت در محل حاضر شدند، موضع را بررسي و از گربه ماهي‌ها نمونه‌برداري كردند. در بررسي‌ها ابتدا به موضوعات مختلف مشكوك بوديم ازجمله بيماري گربه‌ماهي‌ها يا مساله آلودگي نفتي. مديركل حفاظت محيط‌زيست استان هرمزگان تصريح كرد: بيشتر از همه احتمال مي‌رفت كه اين اتفاق مربوط به صيد باشد؛ پرس و جوي محلي صورت گرفت، موضوع بررسي و در نهايت مشخص شد كه تعدادي از صيادان مشغول صيادي بودند كه هنگام بازگشت، يكي از قايق‌ها در اثر توفان و موج شديد، واژگون و تعداد زيادي گربه‌ماهي صيد شده، پخش مي‌شوند. مسيحي‌تازياني درمورد احتمال صيد ترال و انتشار اين خبر كه احتمال مي‌رود يكي از صيادان صيد غيرقانوني داشته و به دليل نبود مشتري گربه‌ماهي‌ها را در دريا رها كرده است،گفت: ابزار صيد اعلام نشده اما معمولا صيد ماهي در آن منطقه به صورت محاصره‌اي صورت مي‌گيرد. در عين حال از گربه‌ماهي در توليد پودرماهي استفاده مي‌شود و امكان صادرات آن نيز وجود دارد بنابراين بدون مشتري نيست. همچنين با صيادي كه قايق او غرق شده، تلفني صحبت كرديم و مساله صيد و واژگوني قايق را تاييد كرد. بر اين اساس از آنجا كه قايق بار زيادي داشته پس از وقوع توفان و موج شديد، واژگون شده است. او در پاسخ به اين پرسش كه آيا پس از تاييد اتفاق واژگوني قايق صيادي، بررسي آلودگي نفتي همچنان صورت مي‌گيرد، گفت: نمونه‌ها ارسال شده و با وجود تاييد موضوع صيد گربه‌ماهي‌ها و واژگوني قايق صياد، بررسي درمورد آلودگي نفتي درحال انجام است و نتيجه بررسي‌ها پس از ۴۸ ساعت اعلام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون