• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4894 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ فروردين

شهر

مطالبات زنان  از مديريت شهري

يك فعال حقوق زنان با اشاره به دور جديد انتخابات شوراي اسلامي شهر گفت: امنيت جدي‌ترين مطالبه زنان از مديريت شهري است كه بايد اين امنيت به‌طور همزمان در دو حوزه كالبدي و اجتماعي - فرهنگي مورد توجه قرار گيرد. به گزارش ايسنا، دكتر ندا حاجي وثوق، با بيان اينكه صحبت كردن درباره فضاهاي شهري امري اجتماعي محسوب و با توجه به مقتضيات زمان و شرايط اجتماعي توليد و بازتوليد مي‌شود، اظهار كرد: شهرهايي كه امروزه به ويژه در كشورهاي در حال توسعه با آنها مواجه هستيم ماهيت پدرسالارانه دارند كه در موارد بسياري نيازها و ارزش‌هاي زنان در آنها ناديده گرفته شده است، چراكه معماري فضاهاي شهري توسط مردان انجام شده و زنان در آن نقش چنداني نداشتند. او همچنين مباحث پيرامون «حمل‌ونقل عمومي» را يكي از مطالبات زنان از مديريت شهري دانست و گفت كه حمل‌ونقل عمومي بايد در انطباق با نيازهاي زنان باشد. اين فعال حوزه زنان گفت: همچنين افزايش فضاهاي سبز در محلات به‌طوري كه زنان به راحتي بتوانند فرزندان و كودكان خود را در اين فضاها سرگرم كنند از ديگر مطالبات آنها ست. دبير كميته زنان و صلح انجمن علمي مطالعات صلح ايران افزود: دسترسي آسان و متوازن به فعاليت‌هاي فرهنگي و تفريحي در تمامي محلات شهر به‌طوري كه زنان براي انجام فعاليت‌هاي خود مجبور به رفت‌آمد ميان محلات نباشند، مشاركت زنان در اداره امور شهر، در نظر گرفتن زنان در المان‌ها و تنديس‌ها و نامگذاري خيابان‌ها و ميادين و... بدون ملاحظات جنسيتي و تبعيض، ايجاد مسكن ارزان و مناسب براي زنان بدسرپرست و سرپرست خانوار از جمله مطالبات ديگر زنان از مديريت شهري است. او گفت: قطعا حضور نماينده زن در شوراها براي درك مسائل زنان و مشكلات مبتلا به آنها ضروري است. البته كم نيستند آقاياني كه باور دارند براي رسيدن به توسعه پايدار گريزي از بهره‌گيري از پتانسيل زنان نيست اما حضور زنان در اين جايگاه به فهم بهتر مسائل و جهت‌دهي به قانونگذاري‌ها بسيار موثر است. حاجي‌ وثوق در پايان تاكيد كرد: اگرچه تنها ۳۰ درصد از ظرفيت شوراي فعلي را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند اما بازهم روند رو به رشدي در قياس با شوراهاي پيشين داشته است. انتظار ما اين است كه اين ۳۰ درصد در دور بعدي حداقل به ۴۰ درصد افزايش يابد و شاهد رشد حضور زنان در اين جايگاه باشيم. 6 زن حاضر در شوراي فعلي شهر تهران برنامه‌ها و طرح‌هايي نظير شهر دوستدار كودك، ديوارنگارهاي شهري، امنيت شهري، مباحث اقتصادي زنان در شهر و... را دنبال كردند كه برآمده از درك و ويژگي‌هاي زنانه و مادرانه آنها بود و اگر حضور نداشتند رسيدگي به اين طرح‌ها طولاني‌تر مي‌شد.

پياده‌راه‌ها نبايد نامحدود  در اختيار كارگاه‌هاي ساختماني قرار بگيرد

سخنگوي شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه تصرف نامحدود پياده‌رو توسط سازندگان حقوق شهروندي را ضايع مي‌كند، افزود: نبايد پياده‌راه‌ها به صورت نامحدود در اختيار كارگاه‌هاي ساختماني قرار بگيرد.
به گزارش ايسنا، علي اعطا در جريان دويست و هشتادو سومين جلسه شوراي شهر تهران و بررسي لايحه حصار ساختماني در موافقت با پيشنهاد الزام شهرداري تهران به رفع سد معبر ساختماني غيرمجاز و ايمن‌سازي حصار كارگاهي گفت: در پايان مدت معين‌شده در مجوزهاي صادره ساخت‌وساز، مالك موظف به جمع‌آوري حصار حفاظتي موقت كارگاهي و مصالح ساختماني دپو شده و ماشين‌آلات كارگاهي و رفع سد معبر از پياده‌رو با رعايت كليه الزامات ايمني است.
او افزود: همچنين چنانچه در موعد مقرر اقدام لازم به عمل نيايد شهرداري تهران مكلف است راسا نسبت به جمع‌آوري حصار حفاظتي موقت كارگاهي و رفع سد معبر از پياده‌رو با رعايت كليه الزامات ايمني اقدام و هزينه آن را از مالك برابر قانون اخذ كند همچنين در صورتي كه مالك در موعد مقرر حصار و كارگاهي را جمع نكرد بايد به ازاي هر ماه تاخير در جمع‌آوري حصار رقمي پرداخت كند كه به لحاظ ميزان كاملا جنبه بازدارندگي داشته باشد.
او ادامه داد: اگر جنبه بازدارنده را در نظر نگيريم مصوبه از حيز انتفاع خارج مي‌شود. اگر ما قاعده‌اي را وضع كنيم كه در ظرف مدت زماني معين، براي ساخت‌وساز از پياده‌رو استفاده كنند و اگر ساختمان در زمان معين به اتمام نرسيد، اينكه صرفا بگوييم بايد حصار جمع‌آوري شود، يك نوع تبادل مالي غيررسمي براي چشم‌پوشي از تخلف صورت مي‌گيرد، كمكي به آزادسازي پياده‌رو صورت نمي‌گيرد.
سخنگوي شوراي شهر تهران تاكيد كرد: وقتي سازنده متعهد شد در يك مدت زماني معين از لحاظ فني ساختمان را به پايان برساند و اگر در اين زمان مقرر همچنان شهر را به كارگاه ساختماني تبديل كرد بايد ارقام بازدارنده تعيين شود كه از سوي مالك پرداخت شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون