• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4896 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۸ فروردين

سخنگوي دولت در يك نشست خبري هر گونه مذاكره با امريكا را رد كرد

تشريح روند امضاي تفاهم ايران - چين از 92 تاكنون

«تهران نتيجه‌اي جز برداشته ‌شدن همه تحريم‌ها را از نشست وين نخواهد پذيرفت»؛ اين بخشي از اظهارات يك منبع نزديك به تيم مذاكره‌كننده در گفت‌وگو با پرس‌تي‌وي است. موضعي كه بارها و بارها از عالي‌ترين مقام جمهوري اسلامي تا رييس‌جمهوري و وزارت خارجه بر آن تاكيد كرده‌اند. پيش از برگزاري اين نشست رسمي علي ربيعي، سخنگوي دولت نيز براي چندمين ‌بار در نشست خبري هفتگي خود بر اين موضع اصرار و تاكيد كرد كه «ما در سرآغاز فرآيند احياي برجام هستيم.» به گفته ربيعي نشست وين «فرصتي براي تبادل ‌نظرات همه طرف‌ها درباره نحوه زمان‌بندي بازگشت به تعهدات در برجام» است. در اين مدت‌ بارها جريان تندرو دولت را متهم كرده‌اند كه وارد دور تازه‌اي از مذاكرات برجامي شده‌ كه يك بار مسير آن را طي كرده است؛ در حالي كه اين گزاره بارها از سوي دولت تكذيب شده و ديروز هم علي ربيعي تاكيد كرد كه «هيچ مذاكره‌اي ميان نمايندگان ايران و امريكا شكل نخواهد گرفت اما آماده رساندن اين پيام به اعضاي برجام هستيم كه در صورت لغو تحريم‌ها و اجراي قطعنامه 2231 جمهوري اسلامي ايران هم به ‌طور متقابل آماده است كه بعد از راستي‌آزمايي انجام تعهدات طرف‌هاي ديگر در كوتاه‌ترين زمان ممكن به انجام همه تعهدات خود بازگردد.» او همچنين اذعان كرد كه دولت به نتايج اين نشست «خوشبين يا بدبين» نيست اما اطمينان دارد در مسير درستي قرار داريم. ربيعي البته تاكيد كرد كه «هيچ طرح گام‌به‌گام هيچ‌وقت از سوي ايران مطرح نبوده و ايران هم هيچ طرح گام به گامي را نپذيرفته است.» به ‌گفته سخنگوي دولت در اين راستا هيچ گفت‌وگوي مستقيم يا غيرمستقيمي با هيچ طرفي از امريكا در وين و هيچ جاي ديگري صورت نگرفته و نخواهد گرفت. 

شفافيت در واكسيناسيون
شدت يافتن تحريم‌ها بعد از خروج امريكا از برجام شرايط اقتصادي پيچيده‌اي را براي ايران رقم زد كه شيوع كوويد-۱۹ آن را دشوارتر كرد. از همين رو هر زمان بحث از برداشته شدن تحريم‌ها يا بازگشت به برجام به ميان مي‌آيد، معضل و چالش مهمي همچون واكسن نيز مطرح است. همان طور كه سخنگوي دولت در نشست خبري ديروز هم تصريح كرد:«برخي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي جهاني توزيع واكسن كرونا از ارايه واكسن به ايران منع شده‌اند. اين غير از ارعاب‌گري‌هاي غيرمستقيم امريكاست كه دسترسي ايران به نظام مالي جهاني را محدود كرده است.» 
علاوه بر اين بسياري بر عملكرد دولت در شفافيت فرآيند واكسيناسيون خرده مي‌گيرند و اين پرسش را مطرح مي‌كنند كه چرا ميزان دز تزريقي به گروه اول با جزييات در دسترس افكار عمومي قرار ندارد. همچنين نقدهايي به حاكميت مطرح مي‌شود كه چرا در شرايطي كه توانايي توليد واكسن ندارد براي واردات آن چاره‌اي نمي‌انديشد. اين سوالات به انحاي مختلف در نشست‌هاي خبري سخنگوي دولت مطرح شده و ديروز نيز ربيعي در پاسخ به آن از واكسن توليد داخل حمايت كرد و گفت كه ما جزو چند كشور جهان براي توليد واكسن هستيم هر چند موانع تحريمي نگذاشتند تا سرعت‌مان در خريد واكسن و انجام فرآيند واكسيناسيون طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، پيش برود. اين درحالي است كه اخيرا تايم‌لپسي از پروژه احداث خط توليد صنعتي واكسن «كوويران بركت» با ظرفيت توليد 12 ميليون دُز واكسن كرونا در گروه دارويي بركت منتشر شده كه نشان مي‌دهد در حال احداث بنا براي ايجاد خط توليد هستند. البته ربيعي در اين نشست خبر داد كه ۸۰ درصد كادر درمان واكسينه شده‌اند و واكسيناسيون كرونا براي ساير افراد جامعه و گروه‌هاي پرخطر نيز بر اساس پروتكل‌هاي ارايه شده وزارت بهداشت مرحله به مرحله در حال انجام‌ شدن است.

دوگانه شرق و غرب
فارغ از سياست خارجي جمهوري اسلامي در قبال ايالات متحده اين سياست مقابل چين نيز موافقان و مخالفاني داشته و دارد كه با امضاي سند همكاري ۲۵ ساله بيش از گذشته در مورد آن بحث كرده و تحليل‌هايي ارايه مي‌كنند. سخنگوي دولت نيز ديروز به پرسشي در مورد ادعاي اخير مصطفي ميرسليم، نماينده اصولگراي مجلس مبني بر اينكه چين از دولت نااميد شد و به همين دليل دولت را دور زد و البته اظهارات اخير در مورد چرايي انتخاب علي لاريجاني براي پيشبرد اين همكاري پاسخ داد. ربيعي تشريح كرد كه از سال ۹۲ به اين ‌سو مذاكراتي ميان ايران و چين در راستاي انجام مقدمات اين سند انجام شده سپس در ۳ بهمن ۹۴ مقدمات اين سند راهبردي مورد بررسي قرار گرفت و به‌ منظور تنظيم روابط بلندمدت در بازه زماني ۲۵ ساله طرفين بيانيه‌اي منتشر كردند. همچنين در اسفند ۹۷ رييس وقت مجلس در سفر رسمي به چين مانند همه سفرها، مجموعه برنامه‌ها و تفاهمنامه‌ها را دنبال كرده است. پس از يك ‌بار تبادل ‌نظر در شهريور ماه ۹۸ وزير امور خارجه پيش‌نويس برنامه راهبردي را به طرف چيني ارايه داد. طرف چيني هم در فروردين ‌ماه ۹۹ نظرات خود را اعلام كرد و خرداد ماه ۹۹ متن تفاهم شده در دولت به تصويب رسيد و نهايتا با ملاقات‌ها و مذاكرات طرفين در ۷ فروردين ۱۴۰۰ سند امضا شد. به ‌گفته ربيعي با توجه به رابطه خوب رييس پيشين مجلس با دولت و تمايل دو رييس‌جمهوري به داشتن نماينده ويژه علي لاريجاني براي پيگيري تعيين شد و او نيز پذيرفت و رهبري هم اين امر را تاييد كردند. او همچنين در ادامه به دوگانه شكل گرفته شرقي و غربي نيز اشاره كرد و تكرار آن را جفا به جامعه دانست.

«گاندو» چالش تازه دولت و صدا و سيما
«گاندو» نيز يكي ديگر از محورهاي پرسش و پاسخ در نشست خبري ديروز بود كه توقف پخش آن از سوي صداوسيما حاشيه‌هايي ايجاد كرده است. سخنگوي دولت ضمن بيان اينكه «از زمان انعقاد برجام و حتي قبل از خروج امريكا از آن شاهد حملات غيرمنصفانه و تحليل‌هاي يك‌طرفه و القاي برداشت‌هاي نادرست در فضاي سياسي كشور از سوي مخالفان و جريان‌هاي صاحب رسانه مخالف دولت با تحليل‌هاي مخالف با دولت بوده‌ايم»، گفت:«دولت نقد و مخالفت را حق آنان مي‌داند و از آن حمايت هم مي‌كند. در اين ميان انتظار از صداوسيما به عنوان رسانه ملي ارايه نگاه‌هاي جامع و بي‌طرفانه است.» او اما تاكيد كرد كه مخالفت دولت با پخش سريال «گاندو» دروغي فاحش است و دولت هيچ نظر تحميلي و اجباري يا درخواست عدم پخش برنامه‌اي را نداشته است. او همچنين توضيح داد كه در جلسه دولت نيز اين موضوع مطرح شده و رييس سازمان صداوسيما هم مساله تذكر، فشار و دخالت و حتي تماس براي جلوگيري از پخش را تكذيب كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون