• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4898 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۱ فروردين

يك خبرگزاري اصولگرا از آمار 40 ساله فقر نوشت و احمد توكلي از نزديكي به «اتفاقي كه نبايد بيفتد» گفت

هشدار خودي‌ها

شديدترين تحريم‌هاي اقتصادي تاريخ جهان از يك‌سو و كوتاهي‌ها و موازي‌كاري‌هاي مديران داخلي از سوي ديگر سبب شده تا اوضاع مملكت و ملت در شرايطي كه كمتر از 2 ماه تا برگزاري سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده، مساعد نباشد. امروز كمتر مسوولي را مي‌توان يافت كه حاضر باشد وضعيت امروز را رو به پيشرفت توصيف كند و از آينده روشن سخن بگويد. تقريبا همه آنان كه امروز در ايران مسوولند و طي 40 سال گذشته به نوعي در گوشه و كنار مشغول خدمت بودند، خود به منتقدان وضعيت كنوني تبديل شده‌اند. انتقاداتي كه بعضا اگر از سوي فعالان سياسي و مدني و اجتماعي و اقتصادي مستقل بيان شود، احتمالا با برخوردهاي قضايي و امنيتي مواجه شود اما از قرار معلوم بيان مصائب از زبان خودي‌ها متفاوت است. يكي از اين خودي‌ها خبرگزاري اصولگراي تسنيم است و همواره در زمره منتقدان اصلاح‌طلبان و دولت‌هاي تحت مديريت حسن روحاني قرار مي‌گيرد.
 اين خبرگزاري اخيرا در گزارشي كه عنوان آن به انتقاد از حسن روحاني و دولتش پرداخته، از آمار 40 ساله فقر نوشته است.
 بر اساس آنچه اين خبرگزاري اصولگرا گزارش داده «نرخ تورم در سال 97 به 31.2 درصد و سال 98 به 41.2 درصد رسيده و بر اساس گزارشي كه اخيرا وزارت اقتصاد منتشر كرده، نرخ تورم اعلامي بانك مركزي در سال 99 به بالاي 44 درصد رسيده است.» افزايش تورم در زبان ساده‌تر يعني كاهش قدرت خريد مردم و شكاف بيشتر طبقاتي و البته گسترش فقر. جالب آنكه بر اساس گزارش تسنيم، مي‌توان تنها دوره‌اي كه در آن مردم و اقتصاد ايران تاحدودي طعم آسايش را چشيد، دوره سيدمحمد خاتمي، رييس دولت اصلاحات دانست. تسنيم در همين راستا نوشته است: «در دولت مرحوم هاشمي‌رفسنجاني كه ركورد تورم 49.4 درصد را هم داشتيم، تورم بالاي 30درصد تنها در 2 سال 73 و 74 و تورم بالاي 40 درصد هم در سال 74 رخ داده است. در دولت احمدي‌نژاد هم كه شديد‌ترين تحريم‌هاي امريكا، اروپا و سازمان ملل عليه ايران اعمال شد، تورم بالاي 30درصد طي دو سال 87 و 88 رخ داده و تورم بالاي 40 درصد هم نداشتيم. در زمان جنگ هم تورم بالاي 30درصد در كشور سابقه نداشته است.»
 اعتراف به ناكارآمدي
همه اين آمار و ارقام اعلام شده از سوي اين خبرگزاري اصولگرا حكايت از آن دارد كه اوضاع سال به سال بيش از پيش‌رو به وخامت گذاشته است. اتفاقي كه سبب شده بسياري از چهره‌هاي اصولگرا و اصطلاحا خودي‌ها نيز نه تنها به آن معترفند، بلكه با زبان بي‌زبان آرزوي بازگشت به گذشته مي‌كنند. احمد توكلي، نماينده اصولگراي ادوار مجلس و رييس هيات‌مديره ديد‌بان شفافيت و عدالت از جمله اين افراد است.
 او در نشست انجمن دانشجويان مستقل به آمار ترسناك فقر در ايران اشاره كرده و بر اساس آنچه پايگاه خبري-تحليلي الف منتشر كرده، گفته است: «متاسفانه گرسنگي و فقر در ايران معنادار شده و تعداد كساني كه زير خط فقر فرضي هستند ۶۰ درصد جمعيت كشور است. مجلس وقتي تصميم گرفت يارانه بدهد اعلام كرد به ۶۰ ميليون نفر تعلق مي‌گيرد كه اين ميزان حدود ۷۲ درصد جمعيت كشور را شامل مي‌شود، يعني ما مي‌پذيريم ۷۲ درصد مردم ايران مستحق اعانه هستند.» توكلي در بخش ديگري از اظهارات از آنچه خودفريبي مسوولان دانسته، گلايه كرده و گفته است: «ما نبايد خود را فريب دهيم، در ۴۰ سال گذشته اعتماد مردم به حكومت ما هيچ‌گاه از اين ميزان فعلي پايين‌تر نبوده است و اوضاع اينقدر بد نبود.» يكي ديگر از نكات قابل توجه در اظهارات توكلي، تاكيد او بر كنار گذاشته شدن برخي اصول اوليه حاكميت براي بهبود اوضاع مردم بود. او گفته «به ‌نظر مي‌رسد وضعيت مردم آنقدر خراب است كه حكومت ملزم است حتي احكام اوليه و اصول اساسي را زير پا بگذارد و به مردم كمك كند. اين پيش‌فرض من است؛ چراكه اگر حكومت اين كار را نكند، ممكن است آن اتفاقي رقم بخورد كه نبايد شود.» اما نگفته مقصودش از اصول اوليه حاكميت چيست ولي با توجه به اظهارات او، مي‌توان گفت كه اين اصول هر چه هست، در تناقض با منافع مردم به سر مي‌برد كه اگر غير از اين بود، نيازي به كنار گذاشتن‌شان براي بهبود اوضاع مردم نبود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون