• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4898 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۱ فروردين

مهرباني كي سرآمد؟

نيوشا طبيبي

روزهاي سختي در اين يكي، دو سال بر ما و همه جهانيان ديگر گذشته. براي بعضي بدتر و براي بعضي فقط اندكي بهتر بوده. البته كه درباره مردم عادي و معمولي مثل خودم اين مطلب را عرض مي‌كنم، چون عده‌اي بلد هستند كه از حال بد مردم هم پول استخراج كنند. همان‌طور كه مي‌دانيد در اين وانفساي كرونا، درآمد ميلياردرهاي جهان چند برابر شده است. اگر براي همه‌‌ مردم دنيا كرونا و قرنطينه و مرگ و مير خويشان و دوستان دردآور و مصيبت‌ساز بود، براي ما ايرانيان تحريم و فشارهاي اقتصادي بر اين گرفتاري‌ها اضافه شده بودند.
قسمت بدتر ماجرا اين بود: در اين مشكلات، مهرباني و مروت هم كم‌‌رنگ شد. 
بعضي از فروشندگان و عرضه‌كنندگان كالا و خدمات از اين فرصت براي گران كردن محصولات خود نهايت استفاده را كردند. ما مصرف‌كنندگان هم طبق معمول، براي همان كالاهاي گران شده‌اي كه شايد آن‌قدرها هم در زندگي روزمره ما نقش حياتي نداشتند سر و دست شكستيم و با حرارت و جديت بيشتري خريد كرديم. 
دريغ از اينكه يك گرانفروشي بي‌منطق را با نخريدن كالا پاسخ دهيم و گرانفروش را وادار به عقب‌نشيني كنيم. 
در اين دوران، نشستن در خانه و لاجرم پناه بردن به تلويزيون و اينترنت، عادي و معمول و بلكه واجب شد. 
همين نشستن پاي چند سريال و فيلم و سرگرم شدن، گشايش خاطري ايجاد مي‌كرد. مردم هم اندك اندك فيلم ديدن روي پلتفرم‌هاي مجاز را به دانلود غيرمجاز آثار و فيلم ديدن قاچاقي ترجيح دادند. 
پرداخت هزينه‌ اشتراك اين پلتفرم‌ها و حتي خريد بليت براي اكران‌هاي آنلاين هم جاي خود را در سبد خانواده باز كرد. هزينه اشتراك رقم معقولي بود كه عده زيادي حاضر به پرداخت آن بودند. 
اما خبر رسيد كه هر دوي پلتفرم‌ها تصميم به افزايش چند برابري هزينه اشتراك خود گرفته‌اند. علت آن را توليد سريال‌هاي اختصاصي ذكر كرده‌اند. به نظر مي‌رسد مديران اين دو پلتفرم، پس از آنكه از جذب مخاطب و عادت دادن مردم به خود مطمئن شدند، تصميم به افزايش هزينه اشتراك گرفته‌اند. اما چند نكته در اين موضوع وجود دارد: 
نتفليكس به عنوان بزرگ‌ترين پلتفرم جهان با توليدات بسيار متنوع سينمايي و سريال‌هاي متعدد روز هزينه اشتراكي معادل يك دويستم حداقل دستمزد ماهانه در اروپا را دريافت مي‌كند، در حالي كه پلتفرم‌هاي ايراني هزينه‌اي معادل يك سي‌ام دستمزد ماهانه (اگر حداقل دستمزد ماهانه را سه ميليون تومان محاسبه كنيم). 
عمده محتواي غيرايراني نماوا و فيليمو، به صورت دانلود و غيرمجاز تهيه شده‌اند و اين دو پلتفرم هزينه‌اي براي خريد آنها نمي‌پردازند.
سريال‌هاي توليدي آنها مانند «ملكه گدايان» يا «خوب، بد، جلف» فاقد كيفيت مطلوب هستند.
در اين شرايط روحي و سختي‌هايي كه همه‌ ما مردم متحمل مي‌شويم، رسم مهرباني نيست كه هزينه بيشتري به ما تحميل شود. به عبارت ديگر استفاده از اين وضعيت به قصد دريافت سود بيشتر، شرط مروت نيست.  
در اين اوضاع كه احوال ما هم لاجرم تابعي از آن است، مهرباني كردن با يكديگر، اندكي و فقط اندكي گذشت كردن مي‌تواند كمي التيام‌بخش سختي اين روزها باشد. 
كار هنرمندانه و فرهنگي مرهم گذاشتن بر زخم‌ها و تيمار كردن آسيب‌ديدگان است. بايد فرقي بين فعاليت فرهنگي و هنري با امور اقتصادي و صنعتي و بازاري وجود داشته باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون