• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4900 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ فروردين

سخنگوي شوراي وحدت اصولگرايان نسبت به گزارش انتخاباتي 30: 20 انتقاد كرد

حذف موحدي كرماني يا بهزاد نبوي؟

صداوسيما همواره در آستانه هر انتخابات باوجود آنكه به حكم قانون و شرع موظف و ملزم به رعايت بي‌طرفي تام و تمام است اما همواره مورد انتقاد جريان‌هاي سياسي قرار داشته و دارد. انتقادهايي كه البته باتوجه به مشي و گرايش هميشگي اين رسانه حكومتي به سوي جناح راست و محافظه‌كاران، عمدتا از جانب اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعي حامي اين جريان سياسي مطرح شده و البته كمتر با پاسخي درخور مواجه شده است. اين‌بار اما پخش يك گزارش خبري با موضوع انتخابات، آن‌هم در بخش خبري 30 : ‌20 كه شايد يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي تلويزيوني است كه از اين منظر محل بحث بوده، صداي اصولگرايان را درآورده است تا آنجا كه ديروز كميته رسانه و ارتباطات شوراي وحدت اصولگرايان به ‌نقل از منوچهر متكي، سخنگوي اين شورا، نسبت به نحوه و محتواي تيزر انتخاباتي شبكه دو‌ سيماي جمهوري‌ اسلامي كه در برنامه  30 :‌20 پخش شد، انتقاد كرد و در اظهارنظري دوگانه درحالي ابتدا بر اين تاكيد كرد «ساختار گفتماني و تصميم‌سازي در شوراي وحدت برپايه خرد جمعي و مشاركت همه اعضا استوار بوده و به ‌دور از شخص‌محوري است» كه در ادامه علت اصلي انتقاد خود را نام نبردن از شخص آيت‌الله موحدي كرماني عنوان كرد. سخنگوي شوراي وحدت از اين روحاني اصولگرا به عنوان «رهبر جريان ارزشي و انقلابي در انتخابات ۱۴۰۰ كه در قالب شوراي وحدت نمود پيدا كرده» نام برد و ابراز اميدواري كرد كه عدم اشاره به نام موحدي كرماني، «سهوي و از روي اشتباه» باشد و در آينده تكرار نشود.
اما واقعيت آن است كه گزارش حدودا 5 دقيقه‌اي كه شامگاه 21 فروردين ‌ماه در بخشي از بسته خبري30  :‌20 روي آنتن شبكه دوم سيما رفت، شايد از معدود نمونه‌هاي ورود اين برنامه تلويزيوني سياسي به مباحث جناحي و انتخاباتي بود كه اصول حرفه‌اي در آن‌، دست‌كم فراتر از آنچه از اين برنامه تلويزيوني انتظار است، رعايت شده بود. تا آنجا كه لااقل تحليلي عليه جريان اصلاحات مطرح نشده و به تكرار همان موضوعات هميشگي در راستاي القاي ناهماهنگي ميان اصلاح‌طلبان و مشخصا حزب كارگزاران و بدنه جريان اصلاحات بسنده و در عين حال سعي كرده بود كه به همان ميزان كه به گزينه‌هاي مدنظر جناح راست اشاره مي‌شود، به كانديداهاي احتمالي اصلاح‌طلب نيز بپردازد. در اين ميان اما بخشي از اين گزارش مختصر كه تا اين ميزان مورد انتقاد شوراي وحدت اصولگرايان قرار گرفته كه آنان را به اعلام ‌موضع صريح و انتشار نوعي جوابيه واداشته، بخشي است كه گزارشگر از دو نهاد موازي در جريان اصولگرايي يعني شوراي وحدت و شوراي ائتلاف نام برده و در ادامه، مصطفي پورمحمدي، دبيركل جامعه روحانيت را به عنوان نفر اصلي شوراي وحدت معرفي مي‌كند و از غلامعلي حدادعادل نيز به عنوان رييس شوراي ائتلاف اصولگرايان نام مي‌برد. متكي و شوراي وحدت اما احتمالا معتقدند كه اين گزارش بايد علاوه بر پورمحمدي به عنوان دبيركل جامعه روحانيت، از موحدي كرماني كه رييس شوراي مركزي اين نهاد سياسي- مذهبي است نيز نام مي‌برده و هيچ بعيد نيست اگر به‌ جاي پورمحمدي به نام موحدي كرماني اشاره مي‌شد، امروز با انتقاد آنان نسبت به عدم اشاره به نام پورمحمدي مواجه مي‌شديم. جالب آنكه اين گزارش كه البته چنان‌چه اشاره شد گزارشي به ‌نسبت بي‌طرف بود، وقتي نوبت به بحث از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان رسيد، نه‌تنها اشاره‌اي به نام بهزاد نبوي، رييس جبهه اصلاحات ايران نكرد، بلكه عملا به هيچ‌يك از ديگر چهره‌هاي اصلي اين نهاد بالادستي در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان نيز نپرداخت.
انتقاد اصولگرايان نسبت به عملكرد صداوسيما در پوشش اخبار انتخاباتي اما در حالي مطرح شده كه اين رسانه، اگرچه وقتي مشخصا صحبت از انتخابات در ميان باشد، سعي مي‌كند تاحدودي اصول حرفه‌اي كار رسانه را رعايت كرده و از جانبداري جناحي پرهيز كند اما در ديگر موارد، ازجمله وقتي قرار است چهره‌هاي سياسي به برنامه‌هاي اين رسانه دعوت شوند و درباره مسائلي غير از انتخابات صحبت كنند، معمولا به اين اصول توجهي ندارد كه شايد آخرين نمونه و مثال در اثبات اين مدعا نيز دعوت از رستم قاسمي در آخرين برنامه دست‌خط باشد؛ آن‌هم درحالي كه نام رستم قاسمي در همين گزارش اخير 30 :‌20 به عنوان يكي از كانديداهاي احتمالي انتخابات پيش‌رو ذكر شده است.
انتقاد اصولگرايان نسبت به عملكرد صداوسيما در انتخابات و مشخصا بخش خبري 30: 20 در شرايطي مطرح شده كه اصلاح‌طلبان ظاهرا پيشاپيش قيد صداوسيما را زده و اساسا چندان توجهي به اين امكان رسانه‌اي ندارند. آنان فارغ از اينكه به عنوان مثال نسبت به نام نبردن از بهزاد نبوي به عنوان رييس «جبهه اصلاحات ايران» در اين گزارش خبري انتقادي نكردند، بلكه ظاهرا توجهي هم به اين گزارش و اساسا صداوسيما نداشته و ازقضا در همان شبي كه چشم اصولگرايان به بخش خبري 30 :‌20 بود كه مبادا به‌جاي نام فلان چهره شاخص اصولگرا، نام چهر‌ه شاخص ديگري قيد نشود، اصلاح‌طلبان در يكي از اتاق‌هاي مجازي شبكه اجتماعي «كلاب‌هاوس» سرگرم گفت‌وگويي بي‌واسطه با كاربران و البته پاسخگويي به پرسش‌هاي گاه تند و تيز خبرنگاران حاضر در اين فضاي رسانه‌اي مدرن بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون