• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4900 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ فروردين

معاون اسبق سازمان جاسوسي امريكا:

واشنگتن پس از تهران به پرونده پيونگ ‌يانگ مي‌رسد

توضیح اعتماد : روزنامه اعتماد هم‌زمان با پررنگ‌تر شدن تلاش ها برای احیای توافق هسته‌ای و به راه افتادن فضای رسانه‌ای له یا علیه این توافق اقدام به انعکاس نظرات کارشناسان متفاوت می کند لذا  انتشار این مطلب به معنای تایید محتوای آن نیست .

مترجم: هديه عابدي|  جان مك‌لافلين، معاون اسبق سازمان جاسوسي امريكا(سيا) و استاد روابط بين‌الملل دانشگاه جانز هاپكينز در مقاله‌اي در وب‌سايت «اوزي» مي‌نويسد: دولت جو بايدن رييس‌جمهور امريكا مذاكرات جديدي را با ايران و ديگر امضاكنندگان توافق برجام آغاز كرده است. البته در كنار مساله هسته‌اي ايران، برنامه اتمي كره شمالي نيز از جمله اولويت‌هاي دولت امريكاست اما به دليل اهميت موضوع، ايالات متحده مجبور است هر بار به حل يكي از مشكلات هسته‌اي بپردازد.اين مقام سابق امريكايي با اين ادعا كه تفكيك اهداف هسته‌اي و موشكي ايران از كره شمالي بسيار دشوار است، مي‌نويسد: به دليل روابط نزديكي كه اين دو كشور طي چندين دهه با يكديگر ايجاد كرده‌اند، ديپلمات‌هاي امريكا مجبور مي‌شوند به هر دو آنها يك «بسته پيشنهادي» ارايه دهند. روابط ميان تهران و پيونگ‌يانگ مي‌تواند قدرت چانه‌زني دو كشور را افزايش دهد و از آنها در برابر فشار واشنگتن به منظور جلوگيري از دسترسي‌شان به دانش و مواد هسته‌اي تا حدي محافظت كند. مذاكره با ايران محتاطانه و غيرمستقيم است به اين معني كه نمايندگان ايراني و امريكايي كنار هم بر سر ميز نمي‌نشينند و به واسطه ديپلمات‌هاي بريتانيايي، فرانسوي، آلماني، روس، چيني و نمايندگان اتحاديه اروپا گزينه‌هاي موجود را بررسي مي‌كنند. 
به نظر مي‌رسد طرف امريكايي قصد دارد در ازاي بازگشت تدريجي ايران به تعهداتش، رفته رفته تحريم‌هاي اقتصادي خود عليه اين كشور را لغو كند. ايران از زمان خروج ترامپ از برجام در سال 2018 غني‌سازي اورانيوم در سطوح بالاتر و حجم بيشتر از حد مجاز برجام را آغاز كرده است. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌گويد اكنون حجم ذخاير اورانيوم غني‌ شده ايران 12 برابر بيشتر از حد مجاز برجام است. اين اقدامي است كه ايران مي‌تواند آن را به عقب بازگرداند اما اين كار هزينه دارد. ايران تاكنون بر اين موضع پافشاري كرده كه امريكا ابتدا توافق را ترك كرده و بايد پيش از هر گونه اقدامي از سوي ايران همه تحريم‌ها را لغو كند. رابرت مالي، نماينده ويژه بايدن در امور ايران، دقت زيادي به خرج داده تا انتظارات را پايين نگه دارد و به طرف مقابل اين پيام را بدهد كه واشنگتن به اين راحتي امتياز نمي‌دهد.در حال حاضر امريكا برنامه‌اي براي انجام گفت‌وگوهاي مشابه با كره شمالي ندارد اما دولت بايدن همچنان مشغول بررسي گزينه‌هاست. پيونگ‌يانگ چه از نظر سلاح‌هاي اتمي و چه از نظر موشكي بسيار فراتر از ايران عمل كرده است. ارتش امريكا مي‌گويد كره شمالي 20 تا 60 كلاهك هسته‌اي دارد و مي‌تواند هر سال 6 كلاهك ديگر هم بسازد. همچنين بر مبناي آزمايش‌هايي كه در سال 2017 انجام شد به نظر مي‌رسد كره شمالي در شرف دستيابي به موشك بالستيك قاره‌پيماست. گفته مي‌شود بزرگ‌ترين موشك اين كشور، هواسونگ 15، توانسته به ارتفاع 2780 مايلي برسد. دانشمندان برآورد مي‌كنند اگر اين پرتاب عمودي به صورت عادي انجام شود، مي‌تواند بيشتر بخش‌هاي امريكا را هدف قرار دهد. اگرچه كارشناسان مي‌گويند كره شمالي قادر است به موشك‌هايش كلاهك هسته‌اي متصل كند اما ترديد دارند اين موشك‌ها سيستم هدايت اثربخشي داشته باشند يا اينكه پيونگ‌يانگ به فناوري لازم براي سالم ماندن موشك تا آخرين مرحله دست يافته باشد. 
نويسنده اين مطلب در ادامه با اين ادعا كه روابط نزديك ميان تهران و پيونگ‌يانگ به چند دهه قبل بازمي‌گردد، نوشت: تا به امروز، به ويژه در حوزه موشكي، ادامه يافته است. ايران از دهه 1980 ميلادي، موشك و طرح‌هاي توسعه آن را از كره شمالي دريافت مي‌كرد. موشك برد متوسط شهاب 3 ايران كه 1200 مايل برد دارد، نسخه‌اي از سلاح نودانگ كره شمالي است. در سال 2016 وزارت خزانه‌داري دولت اوباما در اطلاعيه‌اي تحريمي اعلام كرد ايران و كره شمالي روي يك موتور راكت بزرگ كار مي‌كنند و به نظر مي‌رسد اين همان موتوري باشد كه پيونگ‌يانگ در آزمايش موفقيت‌آميز موشك بالستيك قاره‌پيماي خود در سال 2017 به كار برده بود. دستيابي ايران به اين موتور مي‌تواند به تلاش‌هاي آن براي افزايش برد موشك‌هايش سرعت ببخشد. در حال حاضر برد موشك‌هاي ايران بين 1200 تا 1800 مايل است. به علاوه گروهي از كارشناسان سازمان ملل ماه گذشته در گزارشي اعلام كردند همكاري‌هاي موشكي ميان ايران و كره شمالي همچنان ادامه دارد.
در حوزه هسته‌اي، بخش عمده‌اي از اطلاعات به صورت خرد و در قطعات كوچك است و مخالفان امريكايي برجام نسبت به مدافعات آن اهميت بيشتري به اين اطلاعات مي‌دهند. با اين حال مي‌توان گفت بيش از يك دهه است كه همكاري‌هاي هسته‌اي ايران و كره شمالي آغاز شده است. هر يك از دو طرف تخصصي را دارد كه طرف ديگر مي‌خواهد. ايران در حوزه سانتريفيوژهاي غني‌سازي اورانيوم تخصص دارد(اتكاي كره شمالي بيشتر روي پلوتونيم بوده است) و كره شمالي نيز در حوزه طراحي كلاهك اتمي خبره است. كره جنوبي ادعا مي‌كند كارشناسان همسايه شمالي‌اش در تاسيسات نطنز ايران كار كرده‌اند و آژانس انرژي اتمي مي‌گويد كره شمالي فرمول‌هاي رياضي و كدهاي لازم براي طراحي كلاهك هسته‌اي را به ايران منتقل كرده است. در سال‌هاي اوليه دهه گذشته، كره شمالي به سوريه، متحد ايران، كمك كرد تاسيسات اتمي بسازد اما اين سايت در سال 2007 به دست اسراييل نابود شد.
نكته آخر اينكه تيم بايدن حق دارد به مساله ايران اولويت بدهد چراكه هنوز مي‌توان جلوي دستيابي ايران به سلاح اتمي را گرفت در حالي كه كره شمالي به اين سلاح‌ها دست يافته است. به گزارش «اعتماد» نويسنده اين مطلب در حالي از توان دستيابي ايران به سلاح اتمي سخن مي‌گويد كه تهران بارها اعلام كرده فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز دارد و فتواي مقام معظم رهبري در حرام دانستن توليد و استفاده از سلاح اتمي هم به قوت خود باقي است. 
نويسنده در انتهاي اين مطلب مي‌نويسد: زماني كه دولت امريكا سراغ كره شمالي برود بايد يكي از اهدافش اين باشد كه پيشرفت در همكاري ميان پيونگ‌يانگ و تهران را از بين ببرد و اقداماتي كه انجام شده را بي‌اثر كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون