• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4900 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ فروردين

خبر جهان

شروط وليعهد پيشين  اردن براي بيعت با پادشاه

يك روزنامه‌نگار اردني در يادداشتي فاش كرد كه وليعهد سابق كشورش به ‌رغم تجديد بيعت با پادشاه، توقف فعاليت‌هاي ضد دولتي‌اش را مشروط به دادن فرماندهي ارتش به او كرده است. به گزارش ايسنا به نقل از سايت شبكه روسيا اليوم، فهد الخيطان، روزنامه‌نگار اردني با انتشار يادداشتي درباره تحولات اخير اردن نوشت: امضاي تعهدنامه وفاداري به پادشاه توسط حمزه بن الحسين، برادر ناتني عبدالله دوم، پادشاه اردن و وليعهد سابق اين كشور پايان رخدادهاي اخير اردن نيست و او بايد تعهداتش را عملي كند. او افزود: وفاداري حمزه او را از پذيرش مسووليت نقش او در اين پرونده معاف نمي‌كند. گزارش‌هاي اوليه حاكي از آن بود كه نمادهاي فتنه در اردن از حمزه براي دستيابي به اهداف‌شان استفاده كرده‌اند اما داده‌هاي اطلاعاتي نشان مي‌دهد كه اين شاهزاده اردني نقش‌هاي مختلفي را در رخدادهاي اردن ايفا كرده است. طبق اين يادداشت، اين حقايق قاطع شوك بزرگي را در خاندان هاشمي(پادشاهي) اردن ايجاد كرده است به ويژه اينكه حمزه توقف فعاليت‌هاي دولتي‌اش را مشروط به بر عهده گرفتن فرماندهي ارتش و نظارت بر دستگاه‌هاي امنيتي كرده  است.


كشته شدن ده‌ها تن ديگر در اعتراضات به كودتاي ميانمار

براساس گزارش‌هاي خبري، دست‌كم ۸۲ تن روز يكشنبه در جريان درگيري با نظاميان ارتش ميانمار در شهر يانگون كشته شدند. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري «آسوشيتدپرس» روز جمعه هفته گذشته نيز ارتش ميانمار دست‌كم ۱۰۰ تن را در جريان تظاهرات در شهر يانگون قتل عام كرده است. گفتني است نظاميان ميانماري همچنين ده‌ها تن از معترضان به كودتا در اين كشور را دستگير كرده‌اند و شماري از اين افراد به اعدام محكوم شده‌اند. گزارش‌هاي خبري به نقل از شاهدان نشان مي‌دهد، نظاميان ميانمار پس از قتل عام معترضان، اجساد آنها را به جاي نامشخصي انتقال داده‌اند و از انتشار آمار كشته‌شدگان خودداري مي‌كنند. بنابر اعلام رسانه‌هاي خبري از زمان وقوع كودتاي نظامي در ميانمار در اولين روز از ماه فوريه بيش از ۶۵۰ نفر توسط پليس و ارتش ميانمار كشته شده‌اند. اين در حالي است كه برخي ديگر از رسانه‌هاي خبري، شمار قربانيان را بيش از ۷۰۰ تن اعلام كرده‌اند. نيروهاي امنيتي ميانمار همچنين بيش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از مردم را بازداشت كرده‌اند. گفتني است ارتش ميانمار با هدف قطع دسترسي مردم به اطلاعات و اشتراك‌گذاري تصاوير اعتراضات در رسانه‌هاي اجتماعي، خدمات اينترنت را مسدود و بسياري از شبكه‌هاي خبري تلويزيوني را تعطيل كرده است. از سوي ديگر حكومت نظامي ميانمار با ورود نماينده ويژه سازمان ملل در امور ميانمار مخالفت كرد. كريستين شرنر بورگنر، نماينده ويژه سازمان ملل در امور ميانمار در حال سفر به كشورهاي آسيايي براي يافتن راهي براي خروج از بحران اين كشور است.


رايزني تركيه با  دولت  بايدن درباره  سامانه  اس- ‌۴۰۰

سفير جديد تركيه از گفت‌وگوي آنكارا و واشنگتن درباره اختلاف بين دو كشور بر سر دستيابي آنكارا به سامانه‌هاي دفاعي اس- ‌۴۰۰ روسي خبر داد. به گزارش ايلنا به نقل از آناتولي،«حسن مراد مرجان»، سفير جديد تركيه اعلام كرد كه كشورش و دولت «جو بايدن» رييس‌جمهوري امريكا موضوع اختلاف بين دو كشور بر سر دستيابي تركيه به سامانه‌هاي اس-۴۰۰ را بررسي كرده‌اند. مرجان گفت:«مقام‌هاي هر دو كشور اين موضوع را در سلسله ديدارهايي پس از آغاز رياست‌جمهوري بايدن بررسي كرده‌اند اما هنوز پرونده بسته نشده است.» اين مقام ديپلماسي تركيه تاكيد كرد:«اشتباه است كه بگوييم هر دو كشور موضع نهايي خود را درباره موضوع سامانه‌هاي اس-۴۰۰ اتخاذ كرده‌اند.» او تصريح كرد كه نبايد اختلافات موجود بين آنكارا و واشنگتن به ديگر زمينه‌هاي همكاري دو جانبه تسري پيدا كند.


گفت ‌و گوي  وزراي  خارجه تركيه  و  افغانستان

وزراي خارجه تركيه و افغانستان درباره نشست استانبول كه اواخر هفته جاري برگزاري خواهد شد به صورت تلفني گفت‌وگو كردند. به گزارش خبرگزاري تسنيم، مولود چاووش ‌اوغلو، وزير خارجه تركيه با حنيف اتمر همتاي افغانستاني خود به صورت تلفني گفت‌وگو كرد. در اين گفت‌وگو تحولات مربوط به برگزاري نشست استانبول مورد رايزني قرار گرفت. تركيه در كنار قطر و افغانستان براي برگزاري اين نشست در استانبول اقدامات خود را دنبال كرده و وزير خارجه اين كشور با طرف‌هايي كه قرار است حضور يابند به صورت تلفني گفت‌وگو مي‌كند. پيش از اين برخي منابع غربي اعلام كرده بودند كه تركيه، امريكا و سازمان ملل توافق كرده‌اند كه نشست استانبول در مورد صلح افغانستان در تاريخ شانزدهم آوريل(27 فروردين) برگزار شود. به گفته اين منابع اين نشست براي 10 روز ادامه خواهد يافت و در آن تلاش خواهد شد تا دولت افغانستان، گروه طالبان و گروه‌هاي مختلف سياسي روي آينده سياسي افغانستان به توافق برسند. همزمان در كابل زلماي خليل‌زاد، فرستاده ويژه وزارت خارجه امريكا در امور افغانستان ملاقات‌هايي را براي زمينه‌سازي در مورد نشست استانبول با رييس‌جمهور و رييس شوراي عالي مصالحه ملي افغانستان برگزار كرد. اشرف غني رييس‌جمهور افغانستان نيز اخيرا اعلام كرده كه دولت اين كشور آمادگي كامل براي شركت در نشست استانبول را دارد. او همچنين قرار است يك طرح صلح را در اين نشست ارائه كند كه حاوي انتخابات زودهنگام  است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون