• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4900 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ فروردين

ادمه از صفحه اول

شهرهاي بي‌دفاع

بنا به اعلام سيما سادات لاري، در شبانه‌روز 21 تا 22 فروردين، 258 مبتلاي كرونا در كشور فوت كرده‌اند كه اين تعداد فوتي، از روزهاي پاياني آذر ماه سال گذشته تاكنون و به دنبال 5 ماه اعمال محدوديت‌هاي سخت‌گيرانه در كل كشور، تقريبا به فراموشي سپرده شده بود.  اما حالا، بي‌تدبيري هدفمند از طرف عوامل پشت پرده، شرايط كشور را باز هم به روزهاي دهه دوم آذرماه بازگردانده است؛ روزهايي كه مردم، بايد يك تنه تاوان اغماض‌ها و سهل‌انگاري‌هاي‌شان را مي‌دادند اما امروز، ورق برگشته و جمعيت عمومي كه تا پيش از اين، هدف انتقاد قرار مي‌گرفت كه چرا رعايت نمي‌كند و چرا بي‌توجه است و چرا و چرا، حالا حيران است كه كدام مسوول را زير تيغ انتقاد ببرد و بپرسد كه چرا در يك دعواي سياسي عامدانه، شرايط كشور را به اين نقطه رساند؟ 
بنا به آخرين اعلام سخنگوي وزارت بهداشت، همچنان و همچون روزهاي هفته گذشته، ۲۵۷ شهرستان و از جمله همه مراكز استان‌ها و كلان‌شهرها، در وضعيت قرمز، ۱۲۹ شهرستان در وضعيت نارنجي، ۵۱ شهرستان در وضعيت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند و درواقع، با گذشت يك هفته از اعلام وضعيت قرمز و بسيار پرخطر براي 257 شهر كشور، هنوز هيچ كاهش در تعداد اين شهرها و تبديل وضعيت آنها به شرايط كم‌خطر اتفاق نيفتاده است. 
اين گزارش در حالي منتشر شد كه وزير بهداشت، خبر از روزهاي به مراتب بدتر از امروز مي‌دهد. سعيد نمكي ديروز به صراحت اعلام كرد: «برآورد ما اين است كه در هفته جاري و آتي، نقشه كرونا به مراتب قرمزتر و سياه مي‌شود. اسفند ماه پارسال، كشور سرشار از نقاط آبي و زرد بود اما امروز نقاط قرمز، فراوان و نقاط آبي بسيار ناياب داريم. بسيار سخت و سهمگين بود كه در مدت كمتر از سه هفته، تعداد مرگ‌ها 5 برابر شود. امروز دچار گرفتاري جديد هستيم و وارد موج سهمگين‌تر از قبل شده‌ايم، مجبوريم با رويكرد جديد مسائل را حل كنيم چون قرار نيست به علت عدم همراهي عده‌اي، مردم را تنها بگذاريم. به دلايل مختلف، عرايض و هشدارهاي ما مورد توجه قرار نگرفت و اكنون منحني كرونا در كل كشور نشان مي‌دهد كه موارد ابتلا، بستري‌ها و فوتي‌ها رو به فزوني است و در مورد بيماران سرپايي با خط شتابنده عمومي موجه هستيم و اين حاصل همان صف‌هاي خريد مرغ، سفرها و جابه‌جايي‌هاي ايام تعطيلات است. اكنون برآورد اين است كه هفته آينده بايد منتظر خيز سنگين‌تر موارد بستري در كشور باشيم. تصوير نقشه استان‌ها نشان مي‌دهد كه هنوز جا دارد كه شيب ابتلا و بستري تندتر شود چون همه استان‌ها در يك خيز شتابنده بي‌وقفه جلو مي‌روند و افزايش تعداد شهرهاي قرمز از 47 شهر به 257 شهر فقط ظرف 5 روز، نشان آن است كه به سمت شرايط بدتر مي‌رويم.»
رييس بيمارستان وليعصر بيرجند، در گفت‌وگو با «اعتماد» اين هشدار وزير بهداشت را تاييد مي‌كند. عليرضا محمودي‌راد به «اعتماد» مي‌گويد كه ظرفيت بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان به‌ طور كامل تكميل شده و آمار بستري‌ها هم نسبت به روزهاي پاياني سال گذشته، افزايش 5 برابري دارد علاوه بر اينكه در اين شرايط، بيماري هم ترخيص نمي‌شود و بنابراين، نه فقط در شهر تهران، در بيمارستاني در شمال شرق كشور هم حالا بحران كمبود تخت، در حال تبديل به يك چالش جدي است. طلبه‌هاي جهادگر شهرستان بابلسر هم كه در موج‌هاي اول و دوم كرونا در استان مازندران، هميار كادر درمان بودند و از آن پس، به دلايل نامعلوم، از طرف مديريت بيمارستان دعوت به همكاري نشدند، حالا به «اعتماد» مي‌گويند كه در حال آماده شدن براي ورود دوباره به بيمارستان‌هاي شهرستان و كمك به پرستاران و پزشكان مراقب بيماران كرونا هستند.  سيد صادق رمضانيان، يكي از طلبه‌هاي جهادگر است كه با انتقاد از تصميم‌هاي سياسي كه شرايط استان و كشور را به دست موج چهارم كرونا سپرد، به «اعتماد» مي‌گويد: «قبل از عيد مي‌دانستيم كه شرايط بيماري به اينجا مي‌رسد. همه مي‌دانستند. وقتي اعلام مي‌كنند كه وضعيت استان مازندران سفيد است و راه را باز مي‌گذارند، حتما روز 22 فروردين هم بايد چنين آماري از مرگ و بستري منتشر شود.»

زخم بهبود نيافته، باز هم به خونريزي افتاد 
شرايط امروز كادر درمان، مثل يك بيمار دست شكسته مي‌ماند كه به تازگي گچ دستش را باز كرده و حالا ناچار است با استخوان تازه جوش خورده، بار سنگين بردارد. محمدرضا شريفي‌مقدم، دبيركل خانه پرستار در گفت‌وگو با «اعتماد» با ابراز نگراني شديد از موج انفجاري شيوع كرونا در كشور مي‌گويد: «بنا به گزارش‌هايي كه منتشر مي‌شود، شدت بيماري، بسيار بيشتر از سال گذشته است. تفاوت بسيار نگران‌كننده شرايط امروز با سال گذشته اين است كه پارسال، كرونا غافگير كرد و آمادگي بيمارستان‌ها، براي مواجهه با بيماري كمتر بود اما در عوض، حساسيت مردم، بيشتر بود ولي حالا، بيمارستان‌ها براي مواجهه با بيماري تجربه پيدا كرده‌اند اما انگار مرگ كرونا براي كادر درمان و حتي براي مردم، عادي شده است. البته افزايش تعداد كيت‌هاي تشخيصي، در افزايش آمار مبتلايان موثر بوده و حالا مي‌شود گفت كه آمار مبتلايان در كشور، به واقعيت نزديك‌تر است ولي امروز به دنبال افزايش مراجعات بيمارستان‌ها، حجم كار پرستاران هم افزايش زيادي داشته در حالي كه كمبود پرستار مشهود است. در اين 14 ماه، از مجموع 170 هزار پرستار مشغول به خدمت، بيش از 90 هزار پرستار مبتلا به كرونا شدند و طبق آمار خانه پرستار، 130 نفر از مبتلايان هم فوت كردند كه 6 نفر از آخرين پرستاران متوفي، هفته گذشته و در استان‌هاي كهگيلويه و بويراحمد، مازندران و هرمزگان به خاك سپرده شدند. تا امروز، در خوش‌بينانه‌ترين وضع، حداكثر 30درصد پرستاران كشور، واكسن كرونا دريافت كرده‌اند و متاسفانه، ايران در مقايسه با 66 كشوري كه آمار فوت پرستاران‌شان را اعلام كردند، بالاترين آمار فوت پرستاران مبتلا به كرونا را دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون