• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4901 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۴ فروردين

خبر جهان

كرملين: امريكا با تكرار ادعاهاي بي‌اساس تنها خود را بي‌ارزش مي‌كند

سخنگوي رياست‌جمهوري روسيه روز دوشنبه گفت: تكرار مداوم تماس‌هاي ايالات متحده از روسيه براي متوقف كردن اقدام‌هاي تهاجمي روسيه، بيانيه‌هاي واشنگتن را بي‌ارزش مي‌كند. به نوشته خبرگزاري «تاس»، «ديميتري پسكوف» سخنگوي كرملين در واكنش به سخنان «آنتوني بلينكن» وزير امور خارجه امريكا و «جو بايدن» رييس‌جمهور اين كشور مبني بر اينكه روسيه در صورت ادامه اقدام‌هاي تهاجمي و غيرمسوولانه مجبور به پرداخت هزينه است، گفت كه چنين عباراتي بي‌ارزش هستند و هر چه چنين جملاتي بيشتر بيان شوند، از ارزش آن بيشتر كاسته مي‌شود. سخنگوي كرملين تاكيد كرد كه روسيه هرگز تهديدي براي كسي ايجاد نكرده و درگير اقدام‌هاي تهاجمي نبوده است. در روزهاي اخير كشورهاي غربي بارها با گمانه‌زني مدعي شدند كه ارتش روسيه در حال ايجاد اعزام نيرو در مرز با اوكراين است. پسكوف پيش‌تر در اين زمينه گفته بود كه حركت نيروهاي روسي در داخل كشور نبايد ساير كشورها را نگران كند، زيرا آنها هيچ خطري عليه كسي ندارند. وي تاكيد كرد كه حوادث دونباس يك امر داخلي اوكراين است كه نيروهاي روسي هرگز در آن مشاركت نكرده‌اند.


پرونده «آنگ سان سوچي» سنگين‌تر شد

به گفته وكيل «آنگ سان سوچي» رهبر بركنار شده ميانمار، او روز دوشنبه با اتهامات جديدي روبه‌رو شده است. «مين مين سو» به خبرگزاري فرانسه در اين خصوص گفت: 6 پرونده در مجموع عليه او مطرح است. پنج مورد در نايپيداو (پايتخت ميانمار) و يكي در يانگون. وي همچنين گفت كه اتهامات اخير تحت قانون مديريت بلاياي طبيعي ميانمار مطرح شده است. سوچي اخيرا هم با اتهامات مربوط به حقوق جزا در دوران استعمار ميانمار كه انتشار اطلاعاتي كه ممكن است باعث ترس يا هشدار شود را منع مي‌كند، روبه‌رو شده بود. پيش‌تر هم وكلاي وي به رويترز گفته بودند كه علاوه بر نقض قوانين تجاري و صادرات و واردات وسايل ارتباطي «واكي تاكي»، نقض قوانين بلاياي طبيعي ميانمار نيز به اتهامات وي اضافه شده است. ارتش ميانمار اول فوريه (۱۳ بهمن) به بهانه تقلب در انتخابات در اين كشور، سوچي و ديگر مقام‌هاي ارشد دولت را بازداشت كرد و خود قدرت را در اختيار گرفت. از زمان وقوع كودتاي ارتش، مردم ميانمار در شهرهاي مختلف دست به اعتراض زده و خواستار آزادي مقامات دولت سابق اين كشور و كنار رفتن نظاميان هستند. نيروهاي امنيتي ميانمار در ادامه سركوب تظاهرات عليه كودتاي ارتش در اين كشور، ۸۲ نفر را در روز جمعه به قتل رساندند. به نوشته خبرگزاري «رويترز»، اين كشتار كه يكي از خونين‌ترين روزهاي تظاهرات عليه كودتاي ارتش در ميانمار از زمان اجراي آن در حدود يك ماه پيش بود، باعث انتقادات شديد و تند كشورهاي مختلف از نظاميان كودتاگر شد.


سفر بلينكن و آستين به اروپا

پايگاه خبري نشنال‌نيوز گزارش داد كه «آنتوني بلينكن» وزير خارجه امريكا طي هفته جاري ميلادي براي بحث درباره ايران، افغانستان و اوكراين به بروكسل مقر اتحاديه اروپايي مي‌رود. اين دومين سفر وزير خارجه امريكا به اروپا طي يك ماه گذشته است. بر اساس گزارش خبرگزاري رويترز، بلينكن در بروكسل به «لويد آستين» وزير دفاع امريكا خواهد پيوست كه به صورت جداگانه به بلژيك مي‌رود. آستين روز يكشنبه به فلسطين اشغالي سفر كرده بود. بر اساس اين گزارش، رييس پنتاگون قصد دارد از مقر ناتو در بلژيك بازديد كند. وي به آلمان و انگليس نيز سفر خواهد كرد. سفر بلينكن و آستين به اروپا همزمان با افزايش تنش‌ها با روسيه در مرزهاي اوكراين صورت مي‌گيرد. اوكراين و امريكا مي‌گويند كه روسيه بيشترين نيرو را از زمان بحران سال ۲۰۱۴ به مناطق مرزي اوكراين اعزام كرده است. «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهوري روسيه، هفته گذشته كي‌يف را به اقدامات خطرناك و تحريك‌كننده در منطقه «دونباس» در شرق اين كشور متهم كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون