• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4901 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۴ فروردين

درمان

تهران  براي  اولين ‌بار  در  دوران كرونا  قرمز  شد

فرمانده عمليات ستاد مقابله با كروناي استان تهران با اشاره به اينكه گمانه‌زني‌ها نشان مي‌دهد هفته آتي بسيار نگران‌كننده است، گفت: «براي نخستين‌بار تمامي شهرهاي استان تهران در وضعيت قرمز قرار گرفته است.» عليرضا زالي، ديروز در جلسه ستاد كروناي استان تهران گفت: «بايد شرايط موجود براي مسوولان و مردم به خوبي تبيين شود. بي‌ترديد تفاوت ويژه‌اي ميان خيز چهارم كرونا و خيز سوم و دوم وجود دارد و نرخ رشد افزايش امواج بيماري با سرعت بسياري اتفاق افتاده كه با خيز دوم و سوم قابل مقايسه نيست و چهار برابر شده است و در حال حاضر، يكي از پرشتاب‌ترين امواج بيماري را شاهد هستيم كه فشار مضاعفي بر كادر درمان وارد كرده است. در حالي كه در هفته آخر اسفند ماه شرايط به ثبات نسبي رسيده بود، در هفته سوم فروردين، از بابت مراجعات و بستري بيمارستاني با افزايش 2.7 برابري مواجه شده‌ايم و در بستري‌هاي عادي هم افزايش سه برابري، در بخش مراقبت‌هاي ويژه افزايش 1.7 برابري، در فوتي‌هاي عام، افزايش 2 برابري و در فوتي‌هاي قطعي هم افزايش 2.4 برابري را شاهد هستيم.» زالي با تاكيد بر اينكه در تهران، مراجعات سرپايي به مرحله ركوردشكني رسيده، افزود: «15 هزار مراجعه سرپايي داشتيم كه عدد قابل توجهي است و مي‌توانيم پيش‌بيني كنيم در هفته آتي هم افزايش بستري و فوتي‌ها را شاهد خواهيم بود. در حال حاضر براي اولين‌بار تمام استان تهران در شرايط قرمز قرار گرفته و بايد نسبت به سرعت انتقال ويروس جهش يافته توجه جدي داشته باشيم. در ويروس چيني، يك فرد 460 فرد ديگر را مبتلا مي‌كند اما در جهش ويروس با عنوان ويروس انگليسي يك فرد مي‌تواند 1000 نفر را  از طريق  مراودات  روتين  مبتلا  كند.»


آغاز  مرحله دوم  واكسيناسيون كروناي  جانبازان  و  ايثارگران

معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران در توضيح اولويت‌هاي مرحله دوم واكسيناسيون كروناي جانبازان خبر داد كه جامعه ايثارگري از همان ابتدا در اولويت دريافت واكسن بوده و افزود: «در حال حاضر طرح واكسيناسيون كروناي جامعه ايثارگري در حال انجام است و در مرحله اول ۹ هزار نفر از جامعه ايثارگري شامل جانبازان دو چشم نابينا، ضايعه نخاعي، دو عضو قطع و بيشتر، جانبازان شديد شيميايي و والدين دو شهيد و بالاتر، واكسن ويروس كرونا را دريافت كردند.» عبدالرضا عباسپور افزود: «در اين مدت، تعدادي از افراد جامعه ايثارگري از دريافت واكسن كرونا انصراف دادند كه به ناچار عده ديگري را جايگزين كرديم. در مرحله دوم واكسيناسيون، تمام جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد كه ۳۲ هزار نفر هستند، واكسن را دريافت مي‌كنند و در حال حاضر مشغول هماهنگي با مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت هستيم تا مرحله دوم را از اواسط همين هفته شروع كنيم. جانبازان كمتر از ۵۰ درصد كه وضعيت حادي دارند يا از بيماري صعب‌العلاج رنج مي‌برند و همچنين والدين يك شهيد كه وارد سن سالمندي شده‌اند و همچنين جانبازان آزاده كه ۵ سال يا بيشتر سابقه آزادگي دارند هم در مرحله سوم تحت پوشش قرار مي‌گيرند.» به گفته عباسپور، واكسيناسيون جانبازان ساكن در بيمارستان‌هاي روانپزشكي نيايش و صدر هم از روز چهارشنبه ۱۸ فروردين شروع  شده  است.


انتقاد  بنياد  بيماري‌هاي  نادر  از نحوه توزيع واكسن كرونا

مديرعامل بنياد بيماري‌هاي نادر گفت: « انجمن‌هاي بيماري‌هاي نادر نسبت به نحوه واكسيناسيون كرونا و فقدان توزيع واكسن براي اين بيماران آسيب‌پذير معترض هستند.» حميدرضا ادراكي افزود: «مكاتبات زيادي با معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در خصوص اولويت‌بندي بيماران نادر در برنامه ملي واكسيناسيون صورت گرفته اما همچنان، فقط بيماري‌هاي صعب‌العلاج و شناخته شده در صف دريافت واكسن هستند. علاوه بر اين، هيچ پروتكل مشخصي براي اولويت‌بندي توزيع واكسن بين اين بيماران وجود ندارد و با توجه به اينكه برخي انجمن‌هاي بيماري‌هاي نادر هنوز ثبت نشده‌اند يا تعداد بيماران آنها بسياركم است، صداي اين انجمن‌ها هم به جايي نمي‌رسد.» اظهارات مديرعامل بنياد بيماري‌هاي نادر در حالي است كه بر اساس ابلاغيه معاونت درمان وزارت بهداشت در تاريخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹، تعدادي از بيماران خاص شامل بيماران دياليز خوني، دياليز صفاقي، هموفيلي، تالاسمي، ‌ام‌اس، MPS، CF، SMA، اوتيسم، پيوند اعضا و مبتلايان به سرطان و نقص سيستم ايمني بدن (PID) به عنوان گروه‌هاي پرخطر شناخته شده و در اولويت واكسيناسيون قرار گرفتند كه از بين آنها فقط بيماران MPS و SMA و نقص سيستم ايمني در گروه بيماران نادر هستند.


استاندار تهران: ظرفيت تخت‌هاي بيمارستان‌هاي تهران تمام شد 

استاندار تهران با اشاره به اتمام ظرفيت ۶۶۹۱ تختي براي بيماران كرونايي در سطح استان تهران بر لزوم افزايش ظرفيت بيمارستان‌ها براي بستري اين بيماران تاكيد كرد. انوشيروان محسني‌بندپي در جلسه ستاد مقابله با كروناي استان تهران گفت: «ظرفيت تخت‌هاي بيمارستاني براي بيماري كرونا در استان تهران ۶۶۹۱ تخت بود كه امروز همگي پر هستند . در حال حاضر ۴۰ درصد تخت‌ها براي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و ۳۴ درصد براي دانشگاه علوم پزشكي ايران و ۳۴ درصد براي دانشگاه علوم پزشكي تهران است. اولين اقدام ما بايد افزايش تخت‌هاي بيمارستاني باشد. ۵۱ درصد بيماران در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، ۱۳ درصد در نيروهاي مسلح، ۱۳.۵ درصد تامين اجتماعي، ۱۳ درصد خصوصي و ۹.۵ درصد آزاد و ساير بيمارستان‌ها هستند. سهميه واكسن هم به تناسب جمعيت استان تهران و با وجود اين همه بيمارستان و مركز ارايه خدمات كم است و نظام عادلانه اين است كه به تناسب جمعيت  سهميه  واكسن  داده  شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون