• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4901 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۴ فروردين

در سنگ خاره قطره باران اثر نكرد

بهروز غريب‌پور

از ابتداي شيوع كرونا بارها راه‌حل‌هايي براي پا برجا ماندن تئاتر در دوران پاندمي از سوي پيشكسوتان اين حوزه ارايه شد، نمونه اين راه‌حل‌ها استفاده از فضاي مجازي، اجراهاي آنلاين و برقراري دوباره تله‌تئاترها
بودند.
طبيعي است كه اين راهكارها تنها در راستاي كمك به تئاتر است تا صدمات وارده به آن را كاهش دهد. زماني كه ما به دنبال جايگزين براي تئاتر‌هاي اجراشده در سالن‌ها باشيم و بتوانيم مجموعه‌اي از آنها را به كار بگيريم، خواهيم توانست آسيب‌ها به اين هنر را كم ‌كنيم. 
متاسفانه ما سال‌هاست پديده‌اي به نام تله‌تئاتر را از تلويزيون حذف كرده‌ايم، اتفاقي كه به دوران پيش از كرونا برمي‌گردد، از اين رو با توجه به پتانسيل‌هاي اين حوزه بايد ساخت تله‌تئاتر و پخش آن در دستور كار سيماي جمهوري اسلامي قرار بگيرد.
علاوه بر آن راديو ‌هم مي‌تواند بسياري از نمايش‌ها را به صورت راديويي كار كند اما بايد دستمزد به هنرمندان پرداخت كند نه اينكه عنوان كند اين فضا را در اختيار هنرمندان قرار مي‌دهد تا از آن استفاده كنند؛ گويي كه به آنها صدقه‌سري مي‌دهد. 
ما اگر بودجه‌اي براي تئاتر در نظر نگيريم همچنان شاهد چالش‌ها در اين هنر خواهيم بود. مشكل ما اين است كه در كشور گوش شنوا وجود ندارد و كسي دلش براي تئاتر و هنر نمي‌سوزد زيرا اگر دغدغه‌اي در اين باره وجود داشت، اجماعي بين وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط و صدا و سيما شكل مي‌گرفت تا تئاتر را در دوران پاندمي و شيوع كرونا در كشور سرپا و زنده نگه دارند.
ما حتي اعتقاد داريم راهكار اين مشكل چيزي نيست كه مسوولان بخواهند براي آن زمان زيادي بگذارند، آنها مي‌توانند بودجه در اختيار هنرمندان قرار داده، آزادي عمل بيشتري براي آنان فراهم كنند و دركي از مشكلات خانواده تئاتر داشته باشند. 
همين امروز خواننده‌اي اهل بيرجند كه در اپراها از او كمك مي‌گرفتم با من تماس گرفت و گفت 10 سال در تهران تمام تلاش خود را كرده تا به جايي برسد. متاسفانه در اين يك سال اخير، كرونا شرايطي براي او فراهم كرده تا دوباره به شهرستان برگردد و طبيعتا به اميد موفقيت در موسيقي در آينده بايد همه‌ چيز را از صفر شروع كند. متاسفانه اين اتفاق تنها به اين خواننده بااستعداد محدود نمي‌شود و نمونه‌هاي آن در حوزه هنر و تئاتر فراوانند. در گروهي كه با آنها كار مي‌كنم، هنرمندان زيادي داريم كه در اين شرايط بيكار شده‌اند. 
اين در حالي است كه اگر يك نهاد يا سازمان نظير تلويزيون از ما مي‌خواست اپراي عروسكي اجرا كنيم و‌ بودجه‌اي براي اجراي آن تخصيص مي‌داد به‌ رغم مشكلاتي كه براي‌مان وجود دارد اپرا را بازتوليد و بودجه آن را بين هنرمندان شركت‌كننده تقسيم مي‌كرديم.
يك سال است مو بر زبان ما آمده آنقدر كه گفته‌ايم تله‌تئاتر راه بيفتد، اجراي آنلاين از اين محدوديت‌هاي سرسام‌آور خارج شود اما متاسفانه كسي گوش نمي‌دهد.
من بارها و بارها اين سخنان را گفته‌ام، هر بار به خودم مي‌گويم ديگر در اين باره صحبتي نخواهم كرد زيرا معتقدم صحبت تكراري نه ‌تنها فرد را بي‌ارزش مي‌كند بلكه موضوع را هم لوث مي‌كند. با اين حال مشكلات پيش روي جامعه تئاتر چنان زياد است كه گمان مي‌كنم اين سخن شايد اين ‌بار اثر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون