• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4903 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۶ فروردين

مذاكره در وين و خرابكاري در نطنز

نيما امين ايرانيان

 

در چند هفته گذشته مذاكراتي در وين ميان ايران و گروه 1+4 آغاز شد و اين اميدواري را ايجاد كرد كه احتمالا برجام مجددا احيا خواهد شد. البته اين نگاه غالبا خوشبينانه بود كه تصور مي‌شد مخالفان داخلي بازگشت امريكا به برجام به راحتي تسليم اراده ما خواهند شد. از ابتدا اما و اگرهاي زيادي در مورد نقش جمهوري‌خواهان در بازگشت امريكا به برجام مطرح مي‌شد. در خارج از امريكا نيز مخالفان بازگشت امريكا به برجام شامل ارتجاع عرب و رژيم صهيونيستي تمام تلاش خود را مي‌كنند تا بحران هسته‌اي و تحريم‌ها همچنان باقي بمانند. واقعيت اين است كه فعلا چندان نمي‌توان خوشبين بود و خروجي نشست هفته گذشته را مي‌توان سرآغازي براي يك راه دشوار توصيف كرد.
نگراني ارتجاع عرب و رژيم صهيونيستي از آنجا شروع شد كه امريكا نرمش‌هايي از خود نشان داد و از شرط برداشتن گام نخست از جانب ايران عدول كرد. اما بايد اذعان كرد كه اين تمام منشا نگراني نبود، بلكه هنگامي كه تهران بر بازگشت امريكا به تعهدات هسته‌اي از طريق رفع يكجا و كامل تحريم‌ها و راستي‌آزمايي آن و برداشتن گام نخست از جانب امريكا اصرار ‌ورزيد براي طرف‌هاي مقابل آشكار شد دست تهران كاملا پر است و سازمان انرژي اتمي در اجراي مصوبه مجلس به اهداف تعيين شده رسيده و عن‌قريب كار به مرحله غير‌قابل بازگشت و عبور ايران از وضعيت گريز هسته‌اي و برداشتن گام‌هاي حساس هسته‌اي خود مثل غني‌سازي 20درصدي، تعليق پروتكل الحاقي و توليد فلز اورانيوم بر‌خلاف تصور آنها موضع جمهوري اسلامي ايران قوي‌تر از گذشته شده و اين‌بار با تعيين شرط‌هايي براي ضمانت اجراي تعهدات طرف‌هاي مقابل راه را براي تخلف مجدد امريكا خواهد بست. شرايط و موضع مذاكراتي ما به گونه‌اي در حال پيشرفت بود كه رژيم صهيونيستي نگران شده است كه باتوجه به نگراني‌هاي امريكا و اروپا نسبت به عبور از وضعيت گريز هسته‌اي و تداوم گام‌هاي هسته‌اي ايران، شايد دولت امريكا مجبور به دادن امتيازاتي به ايران شود. اين موضوع باعث شد كه رژيم صهيونيستي راهكار سخت‌‎‌افزاري و عمليات‌ تخريبي را براي جلوگيري از توسعه برنامه هسته‌اي ايران در پيش بگيرد. شروع اين عمليات خرابكارانه سه‌شنبه هفته گذشته با انجام حمله به كشتي ايران ساويز در درياي سرخ آغاز شد. آن عمليات براي اخلال در مذاكرات انجام شد ولي با توجه به پيشرفت گفت‌وگوها رژيم صهيونيستي روز يكشنبه همزمان با سفر لويد آستين، وزير دفاع امريكا به تل‌آويو و در روزي كه از 133 دستاورد هسته‌اي و بازسازي سالن مونتاژ سانتريفيوژها در نطنز كه حدودا يك‌سال قبل هدف يك اقدام خرابكاري ديگر قرار گرفته بود مجددا تاسيسات هسته‌اي نطنز هدف عمليات خرابكارانه قرار گرفت. ترديدي وجود ندارد كه رابطه‌اي بين اين حادثه با نتايج مذاكرات وين وجود دارد. انتخاب زمان انجام اين عمليات خرابكارانه آن هم در روز پس از رونمايي از دستاوردهاي هسته‌اي ايران حامل اين پيام است كه اولا اين‌گونه تبلغ كنند كه اشراف كامل بر برنامه هسته‌اي ايران دارند و هر زمان را كه مناسب تشخيص دهند، مي‌توانند اقدام به خرابكاري در تاسيسات هسته‌اي كنند و ثانيا طراحان اين عمليات خرابكارانه، خط قرمزي براي خود در عبور توان هسته‌اي ايران از حد مشخصي به ويژه در غني‌سازي اورانيوم تعيين كرده‌اند. در سال 2015 و پس از غني‌سازي 20‌درصدي ايران را از طريق برجام كنترل كردند و اكنون كه با حماقت امريكا زمينه براي عبور از اين مرز فراهم شده و حتي تهديد به افزايش آن تا 60‌درصد نيز مطرح شده متوسل به روش‌هاي سخت‌افزاري شده‌اند.
بسياري از صاحب‌نظران يك روز بعد از حادثه اين‌گونه تحليل كردند كه هدف خرابكاري انجام شده به شكست كشاندن ديپلماسي دولت بايدن با ايران بوده است، ولي نگارنده اعتقاد دارد كه تقسيم كاري صورت گرفته است. رژيم صهيونيستي بي‌درنگ مسوليت خرابكاري را بر‌عهده گرفته و لذا ترديدي نيست كه اين اقدام پس از جمع‌بندي مذاكرات وين بوده است. تصور اينكه اين عمليات بدون هماهنگي با برخي محافل در امريكا انجام شده باشد، دشوار است. حتي در مورد حمله به كشتي ساويز برخي رسانه‌هاي امريكا گفتند رژيم صهيونيستي قبل از انجام آن به پنتاگون اطلاع داده بود. به هر حال، هر چند ميان امريكا و رژيم صهيونيستي در شرايط كنوني در نحوه رفتار با ايران يك نوع اختلاف‌نظر وجود دارد، اما بعيد است كه تل‌آويو صرفا در تضاد با دولت بايدن خواسته باشد اين مسير را جداگانه و صرفا براي به شكست كشاندن ديپلماسي امريكا در پيش بگيرد. اين واقعيتي غيرقابل كتمان است كه امريكا و رژيم صهيونيستي در مسائل كلان امنيتي آن هم موضوع مهمي همچون ايران كاملا هماهنگ هستند و اسراييل ريسك انجام يك اقدام منفرد بدون اين هماهنگي را نمي‌كند. پس ترديد نكنيم كه پافشاري ايران بر مواضع خود در وين، امريكا را به اين نتيجه رسانده بايد ابزار غني‌سازي را از ايران بگيرند.
از اين مرحله به بعد اين ما هستيم كه بايد يك‌بار ديگر به دشمن ثابت كنيم كه هنوز هم ما را نشناخته‌اند. يادشان باشد جواز انجام عمليات خرابكارانه در يك سايت هسته‌اي را خودشان صادر كردند. هدف قرار دادن تعمدي يكي از تاسيسات هسته‌اي تحت پادمان با خطر بالاي نشت سراسري مواد راديواكتيو يك تروريسم هسته‌اي و جنايت جنگي است. بعد از انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، رژيم صهيونيستي در‌خصوص هر گونه اقدامي براي احياي برجام تهديد كرده بود و هم‌اكنون اين تهديد را اجرايي كرده است. اگر امريكا خواهان جلوگيري از پيامدهاي اين قمار احمقانه است بايد استفاده از تروريسم اقتصادي كه از سوي ترامپ اجرا شد يا تروريسم هسته‌اي اخير به عنوان اهرم مذاكراتي دست بكشد و تمامي تحريم‌هاي مجددا اعمال شده و تغيير نام يافته از زمان اجراي برجام را لغو كند. پس از راستي‌آزمايي لغو تحريم‌هاي امريكا ايران با توقف اقدامات جبراني خود پاسخ خواهد داد. اقداماتي كه هم‌اكنون به دليل خرابكاري هسته‌اي اخير به‌طور چشمگيري سير صعودي به خود خواهد گرفت. جمهوري اسلامي ايران با عضويت در سازمان بين‌المللي انرژي اتمي و اعلام مراكز هسته‌اي خود به اين سازمان توقع دارد كه اين مراكز از هر‌گونه حمله‌اي كه منجر به نشت هسته‌اي شود، محافظت شود، لذا توقع جدي ما از مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اين است كه با اتخاذ موضعي شفاف در اين زمينه اقدام رژيم صهيونيستي را به ‌شدت محكوم كند. نبايد چنين تصور شود كه سازمان بين‌المللي انرژي اتمي كه وظيفه امنيت هسته‌اي را بر‌عهده دارد در چنين مواردي كاملا دست بسته است و هر كشوري مجاز است به تشخيص خودش براي مهار هسته‌اي كشور ديگر اقدام كند. سازمان توجه داشته باشد اگر ما براي تلافي كردن اين اقدام تروريستي بخواهيم تاسيسات هسته‌اي رژيم صهيونيستي را هدف قرار بدهيم كه اتفاقا سلاح هسته‌اي نيز ساخته و تاسيسات آنها تحت نظارت آژانس نيز نيست جواز اين اقدام به ما داده شده است.
اقدام اخير رژيم صهيونيستي در ايجاد خرابكاري در سايت نطنز، جمهوري اسلامي ايران را در اتخاذ اين تصميم كه بايد به اقدامات رژيم صهيونيستي پاسخ درخور و شايسته و قاطعانه‌اي داده شود كه اين رژيم را از ادامه انجام اقدامات تروريستي باز دارد به نقطه نهايي خود نزديك كرده است و اگر جواب شايسته‌اي داده نشود، معلوم نيست حد تجاوز‌گري اين رژيم كجاست. رژيم صهيونيستي بعد از حادثه ترور شهيد فخري‌زاده نشان داد كه اين رژيم را بايد با مشت آهنين و پاسخ قاطع از اقدامات انجام شده پشيمان كرد، تاخير ما در پاسخ به آن اقدام حادثه نطنز را باعث شده است. وقت آن رسيده است كه جمهوري اسلامي ايران با يك اقدام قاطع چند هدف را پيگيري كند، اول هر چه سريع‌تر با ترميم خرابي‌هاي ايجاد شده در سايت نطنز اين موضوع را به رژيم صهيونيستي ثابت كند كه هيچ اقدام خرابكارانه‌اي مانع از پيشرفت جمهوري اسلامي ايران نخواهد شد و دوم رژيم صهيونيستي را به نحوي تنبيه كند و اين تنبيه به حدي دردناك باشد كه اين رژيم را از هرگونه اقدام ديگري عليه جمهوري اسلامي ايران به هر شكلي باز بدارد، اين اقدام در حدي گسترده و دردناك باشد كه صداي آن را همه دنيا بشنوند و ايمان بياورند كه جمهوري اسلامي ايران در ادامه راهي كه اتخاذ كرده است از پا نخواهد نشست و با تمام قدرت از كليه دستاوردهاي هسته‌اي خود دفاع كرده و در حدي كه خود نياز دارد اين صنعت را توسعه خواهد داد و هيچ خط قرمزي در اين زمينه براي خود قائل نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون