• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4903 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۶ فروردين

هشدار ايران به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي

گروه ديپلماسي| واكنش‌ها به خرابكاري در مجتمع غني‌سازي نطنز ادامه دارد. درحالي كه ايران  48 ساعت پس از اين خرابكاري اعلام كرد كه در واكنش به اين اقدام غني‌سازي 60  درصد را آغاز خواهد كرد، رايزني‌هاي هيات مذاكره‌كننده ايران در پايتخت اتريش(وين) درباره چند و چون احياي برجام آغاز شده است. همزمان كشورهاي اروپايي كه تاكنون خرابكاري در نطنز را محكوم نكرده‌اند از آغاز غني‌سازي 60 درصد در ايران ابراز نگراني كردند. 
سازمان انرژي اتمي: عزم دانشمندان ايراني پابرجاست
روز گذشته، سازمان انرژي اتمي با اشاره به اقدامات تروريستي دشمنان  در صنعت  هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: تاسيسات هسته‌اي نطنز با سرعت هر چه بيشتر به سوي اهداف تعيين‌ شده حركت خواهد كرد. در پيام سازمان انرژي اتمي كه در توييتر منتشر شده آمده است: تحريم، ترور دانشمندان هسته‌اي، تخريب سالن مونتاژ سانتريفيوژهاي نطنز و حمله تروريستي اخير در اين تاسيسات، تنها ناكامي دشمنان ايران اسلامي را به نمايش مي‌گذارد و اراده دانشمندان صنعت هسته‌اي تمامي اين اقدامات  مذبوحانه را به نوميدي تبديل كرده است. تاسيسات هسته‌اي نطنز با سرعت هر چه بيشتر به سوي اهداف تعيين‌ شده  حركت خواهد كرد و اگر لازم باشد، دانشمندان ايراني كاري خواهند كرد كه دنيا مجددا شاهد قدرت علمي ايرانيان در فناوري هسته‌اي خواهد شد. عزم دانشمندان ايراني پابرجاست.
ابراز  نگراني تروييكاي  اروپا از آغاز  غني‌سازي 60  درصد
وزراي امور خارجه تروييكاي اروپا  در بيانيه‌اي موضع‌شان را درباره آغاز غني‌سازي 60 درصدي اورانيوم در ايران مطرح كردند.  به گزارش ايسنا و به نقل از پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه فرانسه، وزراي اموز خارجه تروييكاي اروپا(آلمان، فرانسه و انگليس) در پي آغاز غني‌سازي 60 درصدي در ايران امروز در بيانيه‌اي مطرح كردند: دولت‌هاي فرانسه، آلمان و انگليس اظهارات ايران مبني بر اينكه  غني‌سازي 60  درصدي اورانيوم با سانتريفيوژهاي پيشرفته را آغاز خواهد كرد چنانكه ايران روز 13 آوريل به اطلاع آژانس بين‌المللي انرژي اتمي رسانده است، با نگراني زيادي ملاحظه كرده‌اند.  اين يك تحول جدي است چون توليد اورانيوم با خلوص بالا،گامي مهم در راستاي توليد يك سلاح هسته‌اي شكل مي‌دهد. ايران هيچ نياز غيرنظامي معتبري براي غني‌سازي در اين سطح ندارد. ما همچنين درباره  اخبار حاكي از اينكه ايران برنامه دارد 1000 سانتريفيوژ ديگر را در نطنز نصب كند كه موجب افزايش چشمگير ظرفيت  غني‌سازي ايران خواهد شد، ابراز نگراني مي‌كنيم.  اعلام ايران با توجه به اينكه در موقعي مطرح شده كه تمام شركاي برجام و امريكا مذاكراتي واقعي را با هدف پيدا كردن يك راهكار ديپلماتيك سريع براي بازسازي و احياي برجام شروع كرده‌اند  به‌ طور قابل توجهي تاسف‌بار هستند. با در نظر گرفتن تحولات اخير، ما هرگونه اقدامات تنش‌زا از جانب هر يك از بازيگران را مردود مي‌دانيم و از ايران مي‌خواهيم روند ديپلماتيك را پيچيده‌تر نكند.»
نامه ايران به آژانس 
جمهوري اسلامي ايران در نامه‌اي خطاب به مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اقدام خرابكارانه در تاسيسات نطنز را تروريسم هسته‌اي توصيف كرد و خواستار مجازات عاملان اين حادثه شد.كاظم غريب‌آبادي در نامه‌اي به رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اشاره به خرابكاري اخير در تاسيسات غني‌سازي نطنز تصريح كرد: روز يكشنبه يك اقدام تروريستي در توزيع برق مركز غني‌سازي احمدي‌روشن انجام گرفت كه موجب بروز اختلال در اين سايت هسته‌اي حساس شد كه تحت نظر آژانس نيز قرار دارد. او در ادامه با بيان اينكه چنين اقدامي در يك سايت هسته‌اي خطر نشت مواد راديواكتيو را به همراه دارد، تاكيد كرد كه اين مصداق تروريسم هسته‌اي است. غريب‌آبادي همچنين اقدام به موقع و حرفه‌اي كاركنان تاسيسات نطنز و سازمان انرژي اتمي ايران دركنترل مشكل به وجود آمده، اشاره كرد و نوشت: در غير اين صورت، اتفاق رخ داده مي‌توانست به يك فاجعه زيست محيطي و انساني تبديل شود. بنابراين عاملان چنين اقداماتي بايد مجازات شوند و هر كسي كه چه به صورت مستقيم و چه غيرمستقيم در اين حادثه دست داشته است بايد به عنوان يك شريك جرم در يك اقدام تروريستي مسوول دانسته شود.
اين ديپلمات ارشد كشورمان در نامه خود با اشاره به گزارش‌هاي رسانه‌هاي صهيونيستي و غربي مبني بر اينكه صهيونيست‌ها پشت اين خرابكاري بوده‌اند، افزود: باعث تعجب نيست كه نخست‌وزير رژيم اسراييل يك روز پس از اين حادثه تروريستي به آن اشاره كرده است. لازم به ذكر است كه فرمانده ستاد مشترك ارتش اين رژيم نيز روز 26 ژانويه تهديد كرد كه نيروهايش را براي يك‌سري برنامه‌هاي عملياتي و اجراي آنها در سال(ميلادي) پيش‌رو آماده كرده است زيرا چنين طرح‌هايي ‌بايد براي حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران روي ميز باشد. غريب‌آبادي در اين نامه به حملات رژيم صهيونيستي به تاسياست هسته‌اي عراق و سوريه در سال‌هاي 1981 و 2007 اشاره كرده و نوشت: متاسفانه خاورميانه بارها شاهد اينگونه اقدامات تروريستي بوده است اما به دليل عدم پايبندي اين رژيم به قوانين بين‌المللي به ويژه مقررات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و به علاوه عدم واكنش مناسب از سوي سازمان‌هاي بين‌المللي مربوطه و سكوت كشورهايي كه نسبت به ايمني و امنيت هسته‌اي ابراز نگراني مي‌كنند به عادت آنها تبديل شده است. او در ادامه با اشاره به قطعنامه‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل در ارتباط با تهديد يا حمله به تاسيسات هسته‌اي خاطرنشان كرد: در اين مقررات به صراحت مشخص شده كه اينگونه اقدامات نقض  منشور سازمان ملل است. همچنين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قطعنامه‌ها و مقرراتي دارد كه تاكيد مي‌كند، حمله به تاسيسات هسته‌اي نقض حقوق بين‌الملل است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون