• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4903 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۶ فروردين

نگاهي به وضعيت موسيقي كودك

كودكان را دست‌كم مي‌گيرند!

مهدي آذرسينا درباره ساخت موسيقي براي كودكان مي‌گويد: گاهي افرادي كه براي كودكان موسيقي مي‌سازند، گمان مي‌كنند كه چون مخاطبان آنها كودك هستند، نيازي نيست كه موسيقي جدي، دقيق و سطح بالا و ماندگار بسازند. در نتيجه با دست‌كم گرفتن مخاطبان خود، كار را خراب مي‌كنند.
اين نوازنده و آهنگساز درباره علت ساخته نشدن آثار موسيقايي قابل قبول براي كودكان به ايسنا گفت: آهنگسازان موسيقي كودك بايد همه جوانب كار را در نظر بگيرند؛ به اين صورت كه اول آهنگساز باشند چون ساخت موسيقي در هر زمينه‌اي چه براي كودك و چه براي بزرگسال كار هر كسي نيست. همچنين آهنگسازي كه براي بچه‌ها موسيقي مي‌نويسد، لازم است تعليم ديده و تحصيلكرده و متخصص باشد.
اين هنرمند به صحبت‌هايش اضافه كرد: آهنگساز بايد موسيقي ايران را حداقل در حد قابل قبول بشناسد؛ زيرا وقتي كه قرار بر نوشتن يك داستان كودكانه براي بچه‌هاي ايران زمين است سعي مي‌كنيم در درجه اول آن را به زبان فارسي بنويسيم، چون قرار است بچه‌ها آن را متوجه شوند و با آن ارتباط برقرار كنند؛ پس وقتي كلام فارسي هست، موسيقي هم بايد هويت ايراني داشته باشد.
او كه در روزهاي آخر سال ۹۹، چهار جلد كتاب براي آموزش موسيقي به كودكان منتشر و اجرايي از آهنگ‌هاي خود را براي كودكان در قالب دو سي‌دي با كتاب‌ها همراه كرد، در اين زمينه توضيح داد: انتشار اين كتاب‌ها در راستاي اين ذهنيت من است كه موسيقي تا چه حد براي تعليم و تربيت و ساخته شدن شخصيت فكري و اجتماعي بچه‌ها كه نهايتا آينده‌سازان اين سرزمين خواهند بود، مفيد است. به نظرم هيچ تعليم و تربيتي بدون هنر به خصوص هنر موسيقي نمي‌تواند كامل باشد. تمام تلاش من براي تدريس موسيقي، تشويق والدين براي آموزش موسيقي به كودكان‌شان، نوشتن كتاب براي آموزش موسيقي به آنها و ساخت و ضبط موسيقي براي كودكان به اين دليل است كه معتقدم موسيقي مي‌تواند وجود انسان‌ها را پاك، توانا، چالاك و هوشمند كند.
آذرسينا اضافه كرد: از آنجا كه مي‌دانم آموزش موسيقي تا چه حد مهم است و از طرفي آموزش را براي تجربياتي كه دارم و طي سال‌ها آسيب‌شناسي كرده‌ام و نواقص آن را پيدا كرده‌ام، فكر كردم كه بايد از پايه متد درستي را ارايه داد و سپس براي آن متد مربيان كارآزموده و تعليم ديده تربيت كرد تا اينكه مردم متوجه ارزش آموزش موسيقي به فرزندان خود شوند و پدر مادرها به اين سمت گرايش پيدا كنند و بتوانند بنا بر امكانات خود موسيقي را در اختيار تعليم و تربيت كودكان‌شان قرار دهند.
او ادامه داد: كتاب اول، درس‌هاي ريتم است؛ زيرا ريتم بيشتر از ۵۰ درصد كل موسيقي و مهم‌ترين ركن موسيقي براي همه به خصوص كودكان است. درواقع ريتم رياضي موسيقي است و بچه‌ها از همان ابتدا بايد بتوانند نظم زمان را حس كنند؛ چون تا زماني كه موفق به اين كار نشوند صحبت از موسيقي براي‌شان فايده‌اي ندارد و جنبه تربيتي موسيقي نيز نمي‌تواند خيلي مفيد واقع شود؛ بنابراين كودكان در كار كردن با ريتم براي تمام مهارت‌هاي لازم در مسير زندگي آماده و با ساده‌ترين مفاهيم موسيقي هم آشنا مي‌شوند.
اين هنرمند درباره كتاب‌هاي دوم و سوم و چهارم موسيقي كودكان توضيح مي‌دهد: اين كتاب نيز «ساز و آواز» نام دارد كه آنجا هم عامل اصلي ديگري كه ملودي است و موضوع فركانس‌ها، از طريق نواختن ساز و آواز به بچه‌ها آموزش داده مي‌شود.
كتاب سوم نيز تئوري است. بچه‌ها در اينجا با علم موسيقي آشنا مي‌شوند. موسيقي در ابتدا يك هنر است و بعد علم مي‌تواند آن را تجزيه و تحليل و قواعدي براي آن پيدا كند كه در كتاب سوم آن قواعد درحد نياز كودكان آموزش داده مي‌شود. كتاب چهارم هم آهنگ‌هايي است كه براي بچه‌ها به شكل‌هاي ساده ساخته‌ام. اين چهار كتاب به همراه اجراي ۱۶ آهنگ كه به دو شكل مختلف اجرا شده، منتشر شده است. او در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه راه‌حل ساخت موسيقي استاندارد براي كودكان چيست؟ پاسخ داد: بايد افرادي كه اهل هنر و موسيقي و دلسوزِ فرهنگ و هنر و مردم هستند، در كنار هم براي ساخت موسيقي مناسب كودكان تلاش كنند. چند سال پيش به صداوسيما دعوت شدم و طي دو، سه جلسه به عنوان كارشناس موسيقي كودك حضور داشتم. كتاب‌ها و سي‌دي‌هايم را نيز همراه با خود بردم و بارها تلاش كردم كه آنها را براي كودكان معرفي و پخش كنند ولي متاسفانه اتفاقي نيفتاد.
آذرسينا تصريح كرد: تا زماني كه بدون به كارگيري افراد متخصص تنها در حد تقليد و تظاهر و تنها براي پر كردن زمان برنامه‌ها از موسيقي استفاده شود، نتيجه همين خواهد شد. موسيقي بايد براي همه بچه‌ها باشد، من تلاش‌هايي كردم كه موسيقي به خاطر خاصيت‌هاي تربيتي‌اش در مدارس در حد آشنايي كودكان آموزش داده شود ولي اين اتفاق رخ نداد. البته اكنون جاي خوشحالي است كه مردم تا حد زيادي آنچه مي‌شنوند ارزيابي و قضاوت مي‌كنند و مي‌فهمند ولي اين درك و ارزيابي بايد در سطح بالاتري صورت بگيرد تا جايي كه وقتي اثري ضعيف براي‌شان پخش شود، اعتراض كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون