• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4905 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۹ فروردين

هشدار رييس‌جمهوري نسبت ‌به هفته به ‌شدت دشوار پيش ‌رو

چالش واكسيناسيوني كه شفاف نيست

تا ظهر شنبه ‌۲۸ فروردين 2 ميليون و ۲۱۵ هزار و ۴۴۵ نفر در ايران به‌طور قطعي به كرونا مبتلا شده‌اند. بررسي‌هاي وزارت بهداشت نشان مي‌دهد طي ۱۰ روز اخير- فاصله ۱۹ تا ۲۸ فروردين‌ماه- به‌طور متوسط هر ساعت ۹۶۲ نفر در ايران مبتلا و حدود ۱۱ نفر قرباني اين ويروس شده‌اند. وضعيتي كه نشان مي‌دهد روند ابتلاي روزانه در برخي مناطق كه براي آنها وضعيتي سياه به همراه داشته‌ تا چه ميزان نگران‌كننده است. اين وضعيت و البته دزديده شدن واكسن‌ پاكبانان درآبادان و علي‌آباد‌كتول باعث شده كه كاربران بسياري در فضاي مجازي نسبت به فرآيند كند واكسيناسيون اعتراض كنند.  رييس‌جمهوري روز شنبه در نشست ستاد ملي مديريت كرونا به مساله واكسن اشاره كرد اما پيش از آن تاكيد كرد كه هم به‌دليل افزايش قدرت ابتلاي ويروس جهش‌يافته كرونا و هم به اين دليل كه ممكن است  حتي پس از واكسيناسيون عمومي نياز به تكرار آن باشد، اولين و بهترين راه رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي و به بياني ديگر تغيير سبك زندگي مطابق با شرايط موجود است. او همچنين به روزهاي سختي كه گذشت، اشاره كرد وگفت كه موج چهارم كه  در آغاز آن قرار داريم موج بلندتر، متفاوت و دشوارتري‌ است و هفته‌اي كه در آن قرار گرفتيم نيز به ‌فراخور هفته‌اي دشوارتر و سخت‌تر. روحاني اما به كنايه و با گلايه از اظهارات كساني كه در دوران بحران قصور را به گردن ارگان و نهاد ديگري مي‌اندازند نيز اشاره كرد و پس از آن به مساله واكسيناسيون پرداخت. 
اخيرا بار ديگر هشتگي در فضاي مجازي به راه افتاده كه در مورد واكسن از مسوولان مي‌پرسد. واكسن‌هايي كه مقدار اندكي وارد و تزريق شده و گروه بزرگي از مردم هنوز وارد اين فرآيند نشده‌اند. در عين حال خبر استفاده شهردار و برخي همراهانش از واكسن پاكبانان نيز باعث شد كه ديروز روحاني درمورد واكسن چيني و روسي سخن بگويد. رييس‌جمهوري به‌ جاي پاسخگويي به دفاع از عملكرد دولت در خريد واكسن چيني و روسي پرداخت كه البته هنوز بخش عمده آن به دست دولت نرسيده است. او با  كنايه گفت:«همان آدم‌هايي كه مي‌گفتند نخريد، امروز آمدند گفتند چرا كم خريديد، چرا زودتر نخريديد، چرا اونجوري نخريديد، چرا از اينجا نخريديد؛ بياييم منصفانه رفتار كنيم» و البته تاكيد كرد اگر شركتي مورد تاييد وزارت بهداشت مي‌تواند واكسن خريداري كند، دولت ارز ۴۲۰۰ توماني نيمايي را در اختيارش قرار خواهد داد.
رييس‌جمهوري البته بار ديگر يادآور شد كه در 2 ماه مانده تا پايان  بهار دولت  هرچه توان داشته ‌باشد، واكسن خريداري خواهد كرد؛ چه 16 ميليون خرده‌اي كه از كواكس خريداري شده، چه واكسن‌هايي كه طي قراردادهايي از برخي كشورها خريداري شده است. او همچنين به مردم اطمينان داد كه تا پايان همين هفته نزديك به يك ميليون و ۴۰۰ هزار واكسن تزريق خواهد شد وگروه اول تكميل مي‌شود و پس از آن تزريق واكسن براي گروه دوم آغاز خواهد شد. پيش از اين دولت بارها تاكيد كرده ‌بود كه فرآيند واكسيناسيون شفاف خواهد بود اما تا امروز نه‌تنها هنوز سامانه‌اي در اختيار عموم قرار داده نشده كه بدانند چه گروه‌هايي واكسن دريافت كرده‌اند بلكه دزدي واكسن باعث شده در اين شرايط بيش ازگذشته نياز به شفافيت در اين زمينه احساس شود. سخنگوي دولت البته هفته گذشته گفته ‌بود به ‌دليل حفظ حريم خصوصي اين اطلاعات منتشر نمي‌شود و ديروز عليرضا معزي، معاون ارتباطات دفتر رييس‌جمهوري از تاكيد روحاني  بر لزوم اين شفافيت گفت كه  همچنان عملياتي نشده  است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون