• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4905 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۹ فروردين

آمارهاي وزارت صمت نشان مي‌دهد

جهش باور نكردني قيمت كالاهاي اساسي در پايان سال گذشته

بر اساس آمارهاي وزارت صمت قيمت برخي كالاهاي اساسي خوراكي در اسفند 99 نسبت به اسفند 98 افزايشي بين 40 تا 113 درصدي داشته است. نكته در اين است كه بيشترين افزايش‌ها مربوط به كالاهايي مانند برنج، شكر و گوشت مرغ است كه مهم‌ترين اقلام سبد مصرفي خانواده‌ها را تشكيل مي‌دهند.
 مركز آمار نيز در گزارش هفته گذشته اعلام كرده بود كه قيمت 39 قلم از 53 قلم كالاي خوراكي منتخب در اسفند سال گذشته، بالاتر از نرخ تورم نقطه‌اي 48.7 درصدي افزايش قيمت داشته‌اند. در حالي قيمت كالاهاي خوراكي طي اسفند 98 تا 99 افزايش‌هاي چند ده درصدي داشته كه نرخ پايه براي حقوق و دستمزد يكسان بوده و دولت نيز بارها از تلاش براي جلوگيري از تداوم روند قيمت‌ها به خصوص براي برخي كالاها مانند گوشت، كره، تخم‌مرغ، مرغ و ... گفته بود. اما آنچه تا امروز در بازارها ديده مي‌شود، نبود مرغ و خالي بودن ويترين مغازه‌ها همچنين موافقت با افزايش قيمت 4500 توماني است. به نظر مي‌رسد جهش‌هاي ارزي سال‌هاي 97 تا 99 (هر چند تا روز گذشته نوسان‌هاي ناگهاني بازار ارز رخ نداده) تاثير خود را بر قيمت كالاهاي اساسي گذاشته و سفره خانوارها را بيش از پيش كوچك كرده است. 

افزايش‌هاي چند باره قيمت مرغ
آمارهاي وزارت صمت نشان مي‌دهد در آخرين ماه از سال 99 بيشترين افزايش قيمت مربوط به برنج پاكستاني و برنج تايلندي به ترتيب با 113.6 و 111.1 درصد است. هر چند قيمت برنج‌هاي داخلي نيز افزايش‌هاي كمتري نداشتند؛ برنج‌هاي داخلي طارم اعلا و داخلي هاشمي درجه يك نيز در اين مدت به ترتيب ۴۶.۲ و ۴۳.۵ درصد افزايش داشته است. آنچه اين وزارتخانه نشان مي‌دهد، قيمت هر كيلو برنج داخلي كمتر از 33 هزار تومان نيست. اما آنچه در اين گزارش مطرح شده، افزايش 87 درصد قيمت مرغ است. حد فاصل اسفند 98 تا اسفند 99 قيمت هر كيلو مرغ 12 هزار و 700 تومان به 23 هزار و 800 تومان در اسفند 99 رسيد. اين در حالي است كه در ميانه فروردين قيمت هر كيلو مرغ با موافقت دستگاه‌هاي ذي‌ربط و البته قرارگاه ساماندهي بازار مرغ افزايش 4500 توماني داشت. 
اين در حالي است كه قيمت مرغ در بازار تا كيلويي 40 هزار تومان نيز افزايش يافته بود. در بخش ديگري از گزارش وزارت صمت، قيمت شكر سفيد و شكر ۹۰۰ گرمي نيز در ماه مورد بررسي به ترتيب ۷۲.۱ و ۷۴.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۸ افزايش يافته است؛ قيمت هر كيلو شكر سفيد و شكر 900 گرمي به 10 هزار و 500 تومان بود. 
بر اساس قيمت‌هاي اعلامي كمترين افزايش قيمت مربوط به گوشت گوساله و گوسفندي است كه قيمت هر كيلو از اين دو محصول با ۴۵.۲ و ۴۰ درصد به حدود ۱۰۸ هرار تومان و ۱۲۴ هزار تومان رسيده است. قيمت هر كيلو گوشت گوسفندي و گوساله در ماه مشابه سال ۱۳۹۸ حدود ۷۴ هزار تومان و ۸۹ هزار تومان بوده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون