• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4906 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۳۰ فروردين

مسعود پزشكيان از چند و چون كانديداتوري خود در انتخابات پيش‌رو مي‌گويد

«مديريت كشور»؛ مقصر حوادث آبان‌ ماه 98

مسعود پزشكيان ۴ سال به عنوان وزير بهداشت و سلامت در دولت اصلاحات مشغول به كار بود. پس از آن اما از كارهاي دولتي كناره‌گيري كرد و در نقش نماينده ملت در انتخابات مجلس هشتم وارد «بهارستان» شد و از آن زمان تاكنون همواره نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي بوده است. او اما حالا تصميم گرفته كه به عنوان كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ وارد كارزاري ديگر شود. اين چهره سياسي گفته كه براي اين تصميم با هيچ‌كس مشورت نكرده، نه اصولگرايان و نه البته سيد‌ محمد  خاتمي. 
پزشكيان اگرچه اخيرا در واكنش به اين پرسش خبرگزاري تسنيم كه «اگر فردا يك نفر گفت «تكرار مي‌كنم» و همه به نفع عارف كنار بروند؛ شما چه كار مي‌كنيد؟»، با قاطعيت پاسخ منفي داده اما روز گذشته و در گفت‌وگويي ديگر با ايلنا، تاكيد كرده كه «اگر لازم باشد ممكن است كنار برويم اما اينكه آنها اكنون چه مي‌گويند، نمي‌دانم.» او البته علي‌رغم اصرار خبرنگار ايلنا، درنهايت حاضر نشده به صراحت خود را صرفا اصلاح‌طلب معرفي كند و با بيان اينكه «مستقل از آن روند (اصلاحات) ورود كرده‌ام»، با هزار اما و اگر گفته كه «در آخر ممكن است مصوباتي باشد و هماهنگي‌هايي انجام شود، نظرسنجي انجام شود و ببينيم كه آن ‌كسي كه فكرش به ما نزديك‌تر است و مقبوليتش در جامعه بيشتر است، براي اينكه آن مقبوليت حفظ شود، آنجا آدم تصميم بگيرد كه بماند يا نماند، تازه اگر از اين مراحل عبور كند.»
نماينده مردم تبريز در مجلس يازدهم تاكيد دارد كه تلاشش اين است كه بتواند با حضور خود، شور و شوق را در جامعه زياد كند. با همين استراتژي هم در واكنش به پرسشي درباره احتمال تاييدصلاحيتش از جانب شوراي نگهبان، مي‌گويد: «تاييد كردند، ادامه مي‌دهيم، تاييد هم نكردند؛ خدا را شكر مي‌كنيم و دنبال كار خودمان مي‌رويم. اين‌گونه نيست كه كشته و مرده
 قدرت باشيم.» مسعود پزشكيان اما فارغ از مباحث جناحي، سياستمداري است كه بسياري او را به درس‌هاي اخلاق و نهج‌البلاغه‌ مي‌شناسند و البته با آن نطقش در مجلس هشتم و انتقادهاي بي‌پرده و صريحش از بي‌اخلاقي‌ها و تهمت‌هايي كه در فضاي پس از انتخابات ۸۸ عليه اين و آن مطرح شد. نماينده‌اي كه در آن فضا با اشاره به نامه اميرالمومنين به مالك اشتر، از حقوق ملت گفت و نسبت به نحوه رفتار با معترضان و منتقدان تذكر داد و تاكيد كرد كه با مردم بايد مثل خود مردم برخورد كرد. او اكنون نيز و در آستانه ورود به عرصه انتخابات ۱۴۰۰، مقصر در اعتراضات آبان ۹۸ را «مديريت كشور» مي‌داند. 
پزشكيان كه در بحبوحه اعتراضات بنزيني آبان ‌ماه 98، نايب‌رييس نخست مجلس دهم بود، در پاسخ به پرسشي درباره پيگيري آن حوادث تلخ گفته است: «اگر هم پيگيري مي‌كرديم، جواب نمي‌دادند، چون قوه قضاييه براي خودش يك تصميم مي‌گيرد؛ نيروي امنيتي براي خودش يك تصميم مي‌گيرد، بچه‌هايي كه در سپاه هستند اصلا جوابگوي مجلس نيستند كه مجلس بخواهند پيگيري كند و جواب بگيرد. اينها اشكالات عمده‌اي است كه ما داريم. جاهايي وجود دارد و تصميم‌هايي مي‌گيرند كه به مجلس پاسخگو نيستند.» او كه حالا عضوي است از مجلس يازدهم، معتقد است كه «بايد توجه داشت در آبان ‌ماه ۹۸ عده‌اي مي‌خواستند ساقط كنند، در اخبار مي‌گفتند كه شما بياييد و به‌هم بريزيد. يك عده آدم بي‌گناه نيز دانسته يا نادانسته قاطي شدند؛ اينكه چه كسي آنها را هدايت و تبليغ مي‌كند، جاي بحث و تامل دارد. اينكه ما بايد خيلي بهتر عمل مي‌كرديم كه اين اتفاق نيفتد، بحثي ديگر؛ اگر جوابگو مي‌بوديم اين وضعيت را در كشور نداشتيم!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون