• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4910 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۴ ارديبهشت

اظهارات مشاور وزير كشور درباره چگونگي درگذشت 23درصد از معترضان آبان 98 جنجالي شد

شليك به شقيقه!

«گفتيم چرا به سر شليك شده، گفتند به پا هم زده‌ايم»، اين عين عبارتي است كه محمود صادقي، نماينده تهران در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي از ديدار نمايندگان وقت مردم با عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور دولت حسن روحاني روايت كرده است؛ روايتي تلخ و البته همچنان مناقشه‌برانگيز. اين پاسخ زماني ازسوي وزير كشور مطرح شده كه نمايندگان البرز و شهرقدس در مجلس دهم از «شليك به مغز» 2 نفر از معترضان به افزايش يك‌باره و 3 برابري قيمت بنزين در حوزه‌هاي انتخابيه خود پرسيده‌اند.
صادقي گفته كه پاسخ وزير كشور موجبات تعجب نمايندگان را فراهم آورده است. حالا از اعتراضات آبان ‌ماه 98 كه چه به ‌لحاظ شدت برخورد با معترضان و چه به ‌لحاظ ميزان و گستردگي اعتراضات كم‌نظير و شايد بي‌سابقه بود، بيشتر از يك سال گذشته ولي هنوز روايت‌هاي ناگفته از نوع مواجهه مسوولان وقت با اين اعتراضات وجود دارد. ناگفته‌هايي كه گاه و بي‌گاه ازسوي نمايندگان وقت مجلس مطرح مي‌شود ولي هر بار تكذيبيه نهادهاي امنيتي چون شوراي عالي امنيت ملي از راه مي‌رسند. اين‌بار اما ماجرا روايتي ازسوي يك نماينده مجلس نيست و راوي اين روايت ناگفته، يكي از مدافعان پروپاقرص وزير كشور و مشاور اوست. نام روح‌الله جمعه‌اي در ماه‌هاي پس از آبان ‌ماه 98 بيش از هر زمان به ميان رسانه‌ها كشيده شد. او تقريبا هرجا كه انتقادي از وزير كشور مطرح مي‌شد، حضور مي‌يافت و به دفاع از عملكرد رحماني‌فضلي مي‌پرداخت.
دفاعي كه بامداد شنبه و در يكي از اتاق‌هاي مجازي «كلاب‌هاوس» هم تكرار شد. اين اتاق با حضور جمعي از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم و خبرنگاران براي بررسي عملكرد فراكسيون اميد تشكيل شده بود و وقتي يكي از خبرنگاران از علت سكوت و نگفتن همه حقايق اعتراضات 98 ازسوي اميدي‌ها پرسيد، محمود صادقي از تاكيد وزير كشور بر جمع كردن اعتراضات در 3 روز گفت. گفته‌اي كه پيش از او نيز غلامرضا تاجگردون، رييس كميسيون برنامه و بودجه و ازجمله اميدي‌هاي مجلس دهم در جريان گفت‌وگوي خود با سالنامه روزنامه اعتماد، تلويحا به آن اشاره كرده و گفته بود كه «برخي مسوولان در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي به روحاني گفته بودند كه با گراني ناگهاني بنزين 2 يا 3 نقطه شلوغ مي‌شود كه جمعش مي‌كنيم.»
سخنان صادقي اما با واكنش جمعه‌اي مواجه شد. او در جريان اظهاراتش تاكيد كرد كه اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس دهم در جريان افزايش قيمت بنزين قرار گرفته بودند. حال آنكه پيش از اين اعضاي اين كميسيون اين مساله را تكذيب كرده بودند. اظهارات جمعه‌اي اما به همين‌جا ختم نشد. او بدون اعلام آمار تعداد جان‌باختگان آبان ‌ماه 98، گفت كه «به ۲۳ درصد از معترضان آبان ۹۸ از فاصله نزديك و به شقيقه شليك شده بود.» مشاور وزير كشور همچنين گفته است: «۱۶درصد كشته‌شدگان حوادث آبان ۹۸ در حمله به مراكز نظامي و ۳۱ در حال تخريب يا حمله به تاسيسات عمومي و شهري كشته شدند.» اظهاراتي كه بازخوردي گسترده در شبكه‌هاي اجتماعي داشته و بار ديگر موجبات انتقاد از وزير كشور دولت حسن روحاني را فراهم آورده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون