• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4911 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۵ ارديبهشت

اشباع‌شدن محل دفن زباله‌هاي لردگان در جنگل

 اين روزها مكان دفن زباله در شهر لردگان دركنار درختان جنگلي اشباع شده و نيازمند جايگاه جديد  است. ۵۰ درصد مساحت جنگل‌هاي استان در شهرستان لردگان قرار دارد كه يك فعال زيست‌محيطي چهارمحال و بختياري با اشاره به اهميت دفن  اصولي زباله  براي حفظ محيط زيست و منابع طبيعي به ايرنا گفت: دفن غيراصولي زباله به عنوان يك تهديد جدي براي محيط‌زيست و تنوع زيستي، جنگل‌ها، مراتع و حفظ سلامت  انسان است.
هومان خاكپور افزود: مراكز دفن زباله در استان به عنوان يك مركز و محلي براي رهاسازي زباله توسط شهرداري و دهياري تبديل شده و كمتر نشانه دفن اصولي و بهداشتي زباله در اين محل‌ها ديده مي‌شود و در شهرهاي استان مانند شهركرد و بروجن هم اين معضل مشهود است. با توجه به اينكه زباله‌ها  عامل تهديد  براي سلامت مردم و تنوع زيستي منطقه هستند و آلودگي ايجاد مي‌كنند، اجراي طرح‌هاي مديريت پسماند و دفن اصولي زباله يك اولويت است.
به گفته او، در شهرستان لردگان به عنوان يكي از مناطق جنگلي استان جانمايي مكان دفن زباله مشكل دارد و جانمايي اين مكان در 3 دهه گذشته مناسب نبوده و در آن ملاحظات زيست‌محيطي ديده نشده است. او اظهار كرد: اين مكان علاوه بر اينكه در عرصه جنگلي است در بالادست شهرستان و در يك دامنه قرار دارد كه شيرابه زباله‌ها به پايين‌دست سرازير و وارد شهر لردگان و روستاهاي پايين‌دست مي‌شود  كه تهديدي براي سلامت مردم، مزارع پرورش ماهي، شاليزارها پايين دست است. 
سرپرست مركز بهداشت و درمان شهرستان لردگان نيز با اشاره به اينكه مركز بهداشت و درمان به عنوان ناظر بر دفن اصولي زباله در سطح شهرستان است به ايرنا خبر داد كه با متخلفان در حوزه  دفن غيراصولي زباله برخورد مي‌شود.
شهردار لردگان  نيز با تاكيد بر اينكه روزانه بالاي ۶۰ تن زباله در اين شهر توليد مي‌شود،گفت: محل كنوني دفن زباله محلي براي دفن زباله‌هاي شهر لردگان و ۹ روستاي حاشيه اين شهر است كه جوابگوي اين ميزان زباله توليدي را ندارد.
همچنين  رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان لردگان با اشاره به اينكه نيمي از جنگل‌هاي بلوط استان در اين شهرستان قرار دارد و ۱۵۰ هزار هكتار مساحت اين شهرستان جنگلي است، گفت:  رها‌سازي  زباله در حاشيه جنگل‌هاي بلوط يك تهديد براي سلامت محيط زيست، حيات وحش همچنين منابع طبيعي است و اين نهاد به عنوان يك نهاد ناظر به محيط‌زيست و منابع طبيعي از انباشت زباله در حاشيه جنگل شاكي است.
با توجه به اهميت بحث حفظ و حراست از جنگل‌ها و پيگيري خبرنگار ايرنا در خصوص زباله‌هاي انباشت‌شده در حاشيه جنگل، اين امر از سوي مسوولان شهرستان مورد بي‌توجهي قرار داشته و حتي تا قبل از پيگيري خبرنگار ايرنا هيچ شكايتي به دادگستري در خصوص دفن غيراصولي زباله ارايه نشده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون