• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4912 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۶ ارديبهشت

خبر

۴۵۴  بيماركرونا  دركشور جان باختند

بنا بر اعلام وزارت بهداشت در شبانه‌روز 4 تا 5 ارديبهشت، 454 بيمار كوويد19 در كشور جان خود را به دليل اين بيماري از دست دادند و مجموع فوتي‌هاي اين بيماري به 69 هزار و 574 نفر رسيد. همچنين در همين بازه زماني ۱۹ هزار و ۱۶۵ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه سه هزار و ۱۹ نفر از آنها بستري شدند و مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به دو ميليون و ۳۹۶ هزار و ۲۰۴ نفر رسيد. در حال حاضر ۳۰۱ شهر كشور در وضعيت قرمز، ۹۵ شهر در وضعيت نارنجي، ۴۵ شهر در وضعيت زرد و ۷ شهر در وضعيت آبي قرار دارند. به دنبال اين گزارش روزانه، سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا هم اعلام كرد:«از روز سه‌شنبه فاز دوم واكسيناسيون دركشور آغاز و واكسن كرونا به افراد ۸۰ سال به بالا تزريق خواهد شد.»  عليرضا رييسي با تاكيد بر اينكه «هيچ‌گونه مراجعه حضوري به مراكز بهداشتي و درماني كشور براي ثبت‌نام در فاز دوم واكسيناسيون كرونا ممكن نيست»  خبر داد كه در بيشتر شهر‌ها و روستا‌هاي ايران، پرونده الكترونيك براي افراد اولويت‌بندي شده در اختيار حوزه بهداشت قرار دارد بنابراين از طريق تلفن و از مركز بهداشت با آنها تماس گرفته شده و در روز و ساعت مشخص براي تزريق واكسن كرونا دعوت مي‌شوند. رييسي افزود:«امكان دارد برخي افراد پرونده الكترونيك سلامت نداشته باشند كه در اين زمينه مقرر شد همه روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در سراسر كشور، شماره تلفني را از روز ۱۱ ارديبهشت اعلام كنند تا افراد ۸۰ سال به بالا كه با آنها تماس گرفته نشده با آن شماره تلفن تماس گرفته و اطلاعات آنها  جهت واكسيناسيون كرونا ثبت شود. بنابراين هيچ گونه مراجعه حضوري به منظور ثبت‌نام واكسيناسيون افراد ۸۰ سال به بالا به مراكز بهداشتي و درماني نخواهيم داشت و اطلاعات به صورت تلفني اخذ و ثبت مي‌شود. براي سايرگروه‌هاي سني نيز از هفته آينده سايت  Salamat.gov.ir  معرفي شده و افراد به اين سايت مراجعه كرده و اسم آنها ثبت مي‌شود. بر اساس ثبت‌نام انجام شده، براي افراد پيامك ارسال شده و به آنها اطلاع داده مي‌شود كه در كدام فاز واكسيناسيون قرار گرفته‌اند. سپس از طريق پيامك از افراد براي واكسيناسيون دعوت مي‌شود.» رييسي همچنين تاكيد كرد كه واكسيناسيون در شبكه بهداشت در سراسر كشور به صورت رايگان انجام شده و هيچ گونه وجهي براي ثبت‌نام و تزريق واكسن پرداخت نمي‌شود . 

جلوگيري از تولد ۲۵۰۰۰ معلول  با مشاوره  ژنتيك  و سقط درماني

معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون با اشاره به الزام مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج بيان كرد:«بررسي‌هاي سال ۹۲ نشان داد كه بيش از ۸۰ درصد سقط‌هاي قانوني در تهران انجام مي‌شود و درصد بسياري از معلوليت‌ها در شهرستان‌هاي ديگر و در استان‌هاي كم‌درآمد ايجاد شده است.»
احمد ميدري افزود:«در سال ۹۲ بررسي شد كه طرحي در سازمان بهزيستي به نام برنامه جامع پيشگيري از معلوليت‌هاي اختلالات ژنتيك وجود دارد كه اين برنامه مبتني  بر قانون است كه در ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ تحت عنوان سقط قانوني تدوين شده است. براي تحقق اين هدف؛ يعني كاهش معلوليت‌هاي ژنتيكي دركشور، مجلس شوراي اسلامي وقت تصويب كرده بود كه سقط‌درماني با تشخيص قطعي 3 پزشك متخصص و تاييد پزشكي قانوني مبني بر بيماري  جنين كه به علت عقب‌افتادگي يا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر مي‌شود يا بيماري مادر كه با تهديد جاني مادر توام باشد، قبل از حلوج روح يعني ۴ ماهگي با رضايت مادر مجاز است و مجازات و مسووليتي متوجه پزشك مباشر نخواهد بود. اين قانون از سال ۱۳۸۴ تصويب شده بود و خانواده‌هايي كه تمكن مالي، آگاهي و اطلاعات لازم داشتند از اين قانون استفاده مي‌كردند و جنيني را كه معلوليت قطعي داشت طي اين فرآيند قانوني سقط مي‌كردند. بررسي‌هاي ما در سال ۹۲ نشان داد كه بيش از ۸۰ درصد سقط‌هاي قانوني در تهران انجام مي‌شود و درصد بسياري از معلوليت‌ها در شهرستان‌هاي ديگر و در استان‌هاي كم‌درآمد ايجاد شده است. براي حل اين مشكل  با  جلسات مختلفي كه با كارشناسان سازمان بهزيستي كشور داشتيم ، مقرر شد كه در 4 شهركشور هنگام ثبت ازدواج، مشاوره ساده ژنتيكي با زوج و زوجه انجام شود . اين مشاوره از متقاضيان ثبت ازدواج سوال مي‌كرد كه آيا در خانواده شما سابقه معلوليت وجود دارد؟ آيا نسبت خانوادگي بين داماد و عروس وجود دارد؟ در صورتي كه پاسخ اين سوالات مثبت بود به آزمايشگاه‌هاي ژنتيك ارجاع و بيماري‌هاي نهفته اين دو فرد مشخص مي‌شد و به آنها آموزش داده مي‌شد كه در صورت بارداري، اين آزمايشات بايد تكرار و مشخص شود كه اگر هنگام بارداري جنين به يكي از بيماري‌هاي ژنتيكي مبتلاست با آن فرآيند قانوني، سقط صورت گيرد. در 4 شهر كشور اين طرح الزامي شد و از سال ۹۳ تا ۹۵ در چند شهر ديگر تعميم پيدا كرد تا در برنامه ششم توسعه در ماده ۷۵ مشاوره ژنتيك الزامي شد و همه زوج‌ها موظف شدند هنگام ثبت ازدواج يك پرسشنامه را تكميل كنند. امروز بر اساس اظهاراتي كه از وزارت بهداشت و انجمن ژنتيك داريم، سالانه حدود ۸۰۰۰ سقط قانوني دركشور صورت مي‌گيرد اما حدود ۸۰۰۰ خانواده ازكمك‌هاي بهزيستي طي سال‌هاي اخير استفاده كردند و جنين خود را سقط كردند كه در واقع اين قانون حداقل از تولد ۲۵ هزار معلول دركشور جلوگيري كرده كه بار مالي و رواني قابل توجهي از خانواده‌ها و كشور گرفته شده آن هم در حالي كه حدود ۵۰ درصد بودجه بهزيستي كشور صرف امور معلولان مي‌شود بنابراين هر چقدر كه تعداد معلول كمتري داشته باشيم، بهزيستي مي‌تواند خدمات بهتري را ارايه دهد. در سال ۹۹ سازمان بهزيستي به مراكز نگهداري معلولان ماهانه به ازاي هر معلول ۱.۵ ميليون تومان يارانه مي‌داد اما هزينه واقعي براي اين مراكز و خانواده‌ها 3 ميليون تومان است؛ يعني در حال حاضر هم با كسري بودجه قابل توجهي روبه‌رو هستيم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون