• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4914 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۸ ارديبهشت

امشب در شهر پاريس رقم خواهد خورد

جنگ نفت در نيمه‌نهايي يوسي‌ال

بهرام سرگوسرايي

 

امشب و در مرحله نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان اروپا دو تيم پاري‌سن‌ژرمن و منچسترسيتي به مصاف هم مي‌روند. ديدار دو تيم در اين مرحله يكي از اتفاقات جالب دنياي فوتبال به حساب مي‌آيد. از اين منظر كه هر دو تيم مدت كوتاهي است كه به واسطه تزريق دلارهاي نفتي كشورهاي حاشيه خليج‌فارس به قدرت رسيده‌اند و تقابل‌شان به نوعي جنگ دو كشور عربي منطقه نيز به حساب مي‌آيد؛ قطر و امارات. ضمن اينكه داستان سوپرليگ اروپا و اتهاماتي كه فلورنتينو پرز به يوفا در رابطه با جانبداري قوانين مالي از باشگاه‌هايي نظير پي‌اس‌جي و من‌سيتي وارد كرد هم هنوز تازه است. 
هر دو تيم شهر پاريس و منچستر مدت زيادي نيست كه سري بين سرهاي غول‌هاي فوتبال اروپا درآورده‌اند. براي هر دو تيم اين عدد كمتر از ۱۵ سال است. منچسترسيتي به واسطه حمايت‌هاي مالي شيخ منصور اماراتي و پاري‌سن‌ژرمن با حمايت‌هاي مالي ناصر الخليفي قطري به اين جايگاه رسيده‌اند. پشت هر دوي اين نفرات هم دولت‌هاي امارات و قطر قرار دارند. اين دو تيم در ساليان گذشته جزو پرهزينه‌ترين تيم‌هاي فوتبال اروپا بوده‌اند و انواع و اقسام ستاره‌ها را به خدمت گرفته‌اند. با اين حال جز يك فينال براي پاري‌سن‌ژرمن كه فصل قبل رقم خورد، دستاورد اروپايي خاصي نداشتند. در پايان دور نيمه نهايي اما بالاخره يكي از اين دو تيم فيناليست خواهند شد. 
اينكه چطور تقابل‌هاي منطقه خاورميانه و جنگ نفت سر از فوتبال اروپا در مي‌آورد يكي از قصه‌هاي جالب مستطيل سبز است كه سال‌ها بعد مي‌تواند روايت‌هاي جذابي بسازد. همه مي‌دانند كه قطر و امارات چند سالي مي‌شود كه در منازعه سياسي به ‌سر مي‌برند و در صحنه‌هاي گوناگون با هم تقابل دارند. حال دو تيم اروپايي كه مالكيتش تحت اختيار اين دو كشور قرار دارد به صورت سمبليك در يك رقابت فوتبال مقابل هم قرار مي‌گيرند. قرار نيست كه از اين مسابقه فوتبالي هيچ كدام از اين كشورها به صورت ويژه منتفع شوند اما نمي‌توان اين واقعيت را ناديده گرفت كه پيروزي در اين بازي از لحاظ وجهه‌سازي و ارضا كردن ميل برتري‌جويي مقامات اين دو كشور چقدر اهميت دارد. 
منچسترسيتي و پاري‌سن‌ژرمن از نظر خيلي از اهالي فوتبال تيم‌هاي قابل احترامي نيستند، چراكه توانسته‌اند با دوپينگ مالي خودشان را به جايگاه فعلي برسانند. فارغ از اينكه همه تيم‌هاي بزرگ اروپا در حال حاضر روزي دوپينگ مالي كرده بودند، حضور سيتيزن‌ها و پاريسي‌ها يك نوع زنگ خطر براي ساير قدرت‌هاي اروپا محسوب مي‌شود. اين دو تيم، جزو تيم‌هايي هستند كه از بحران ناشي از پاندمي كرونا جان سالم به در برده‌اند و هنوز در بازار دست به خريدهاي گران‌قيمت مي‌زنند. طبق گفته برخي كارشناسان اگر شرايط به همين صورت ادامه پيدا كند بايد شاهد يكه‌تازي اين دو تيم در سال‌هاي آينده باشيم؛ سال‌هايي كه در آن قدرت‌هاي قديمي اروپا مجبورند حسابي هواي دخل و خرج‌شان را داشته باشند اما تيم‌هاي نفتي به راحتي تمام بازار نقل‌وانتقالات را قبضه  مي‌كنند. 
به هر حال ديدار امشب دو تيم پرستاره از انگليس و فرانسه روايت‌هاي غيرفوتبالي زيادي در خودش نهفته دارد. اينكه موازنه قدرت بين اين دو تيم و درواقع بين دو كشور منطقه خليج‌فارس چگونه رقم مي‌خورد سوالي است كه جوابش تا هفته آينده مشخص خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون